עיכוב בהשלמת הבדיקות ב"לוויתן"; התוצאות - בסוף החודש

התוצאות היו אמורות להתפרסם כבר ביום שני הקרוב אך השותפות הודיעו היום במפתיע לבורסה על העיכוב הצפוי

המשקיעים בשותפויות בקידוח "לוויתן" ממתינים בדריכות כבר שבועות ארוכים לבשורה מצד המעורבות בפרוייקט. ביום שני הקרוב היו אמורות אבנר , דלק קידוחים ורציו לעדכן את משקיעיהן באשר לתוצאות הבדיקות השונות באתר, אך הבוקר הודיעו במפתיע לבורסה כי המשקיעים ייאלצו לחכות עד סוף החודש כדי לקבל את הנתונים.

"חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן, מפעילת קידוח "לוויתן 1" הודיעה לשותפים כי צפוי עיכוב בהשלמת הבדיקות השונות, לרבות הבדיקות החשמליות (לוגים) בשכבת המטרה העיקרית (פרוספקט NG10) ומשוער כי כעת הן תסתיימנה לקראת סוף חודש דצמבר", נכתב בהודעת השותפויות השונות הבוקר.

"ההודעה המעדכנת בדבר תוצאות הבדיקות הנ"ל תינתן רק לאחר סיומן", נכתב.

על פי ההערכות, העיכוב נובע מתקלה טכנית באחת מהמערכות הפנימיות של אסדת קידוח האקספלורציה המבצעת את הבדיקות - ואין לו קשר לתוכן המאגר עצמו או לציוד הקידוח.

כזכור, לפני כשבועיים הודיעו השותפות על מציאת סימני גז טבעי דומים בעומק של 5,100 מטרים. ההודעה באה לאחר שהקידוח "לוויתן 1" חדר את המבנה שבו כלואים, על-פי האומדנים, כ-16 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, כמות הגדולה כמעט כפליים מזו שב"תמר".

נזכיר, כי קידוח האקספלורציה "לוויתן" החל ב-18 באוקטובר, ולפי תוצאות הסקר התלת-מימדי, בשלב הראשון היה קיים סיכוי של 50% למציאת גז טבעי בהיקף של 453 מיליארד מ"ק.

בשלב הבא, הקידוח מכוון למטרה השנייה, המכילה אולי נפט - וזאת יתברר רק בתחילת 2011. בשכבה השניה, בעומק 5,800 מטר, קיים סיכוי של 17% למציאת 3 מיליארד חביות נפט. אם אכן יתגלה נפט, צפויות להיות לכך השלכות דרמטיות שאינן נופלות מאלו של תגלית "תמר".

עפ"י אומדני נובל אנרג'י, קיים סיכוי לא גבוה להימצאות נפט בכמויות גדולות מאוד מתחת לשכבת הגז ב"לוויתן". המטרה הזו נמצאת בשכבת קרקע שעדיין אינה מוכרת לקודחים ועדיין לא ברור אם הלחצים בעומק יחייבו להחליף אסדת קידוח.