הבונדס היווני: פונה לפזורה לעזרה ברכישת אג"ח ממשלתי

יוון פונה לרגש הפטריוטי של תושביה לשעבר: מבקשת מאזרחיה לשעבר לקנות אג"ח של המדינה ■ "לפזורה יש הרבה ממון וליוון יש הרבה פזורה"

יוון הולכת בעקבות ישראל ופונה לתושבי המדינה שמתגוררים בתפוצות לרכוש אג"ח ממשלתיות ובכך לסייע לה בגיוס הון נוסף. יוון היא המדינה הראשונה שנקלעה למשבר הכלכלי באירופה ונזקקה לסיוע של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בסך 146 מיליארד דולר. מאז, יוון מתקשה לגייס משקיעים לרכוש את האג"ח הממשלתיות שלה, מה שמהווה מכשול נוסף בדרך ליציאתה מהמשבר.

יוון החליטה לפנות אל הלב של משקיעים חדשים וגם לכיסם. המדינה תחל לפנות לתושביה שאינם מתגוררים ביוון בבקשה לקנות אג"ח ממשלתי ובכך גם לעזור למולדת הרחוקה. "לפזורה יש הרבה ממון וליוון יש הרבה פזורה", אמר דיליפ רת'ה, כלכלן בבנק העולמי שמתמחה בכלכלה אלטרנטיבית. "השאלה היא האם הפזורה הגרמנית מאמינה שהמדינה תשתקם ורוצה להשקיע בה".

עלויות הריבית של יוון גדולות פי 4 מאלה של גרמניה, בהתבסס על תשואות באג"ח ל-10 שנים, וגדולות גם פי 2 ביחס לעלויות של פורטוגל. המחיר שיוון משלמת על ה-CDS, חוזי הביטוח על חדלות פירעון גם הוא גבוה פי שתיים מזה של פורטוגל, מדינה שגם היא, על פי אנליסטים בסיכון להיות המדינה הבאה שתקלע למשבר חוב.

שר האוצר היווני, ג'ורג' פפקונסטנטאון אמר בספטמבר כי האג"ח שימכרו לפזורה היוונית צפויות להכניס מיליונים לקופת המדינה ולאפשר ל-11 מיליון התושבים לשעבר לעזור למדינה. המדינה תנפיק מהדורה הראשונה של אג"ח מסוג זה כבר בשנה הבאה. עוד הוסיף שר האוצר כי אג"ח לפזורה היא "בתוכניות כבר הרבה זמן".

ישראל גייסה יותר מ-31 מיליארד דולר על ידי מכירת אג"ח ממשלתיות לקהילות יהודיות ומוסדות יהודיים מסביב לעולם דרך ארגון אחד המרכז הכל (הבונדס), כך לפי נתוני הבנק המרכזי. כיום ניתן לרכוש אג"ח ל-5 שנים עם ריבית של 2.22% בשנה, כשההשקעה מתחילה ב-25 אלף דולר, ואג"ח אחר בשם "מזל טוב" נותן ריבית של 1.6% וההשקעה בה מתחילה מ-100 דולר.

כשנשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד "יבקר בלבנון ויגיע לגבול עם ישראל אני יכול להגיד לך בוודאות שנמכור יותר אג"ח", אמר יהושע מצא, נשיא הבונדס. "יוון לא עומדת בפני הסכנות שישראל מתמודדת איתן. אף אחד בעולם לא".