נשבר הרצף: מדד המנהלים שלילי לראשונה מזה חצי שנה

עם זאת גילעד אלטשולר סבור כי שוק המניות ימשיך להוביל ב-2011, והוא גם ממליץ על פרופיל מתאים לכך בתיק ההשקעות

לאחר שישה חודשים רצופים של תשואה חיובית בתיקים המנוהלים, הציגו מנהלי התיקים בנובמבר ירידה של 0.8% בביצועי התיקים. מדובר בירידה בכל המסלולים, במקביל לירידות בשוק האג"ח והמניות. כך עולה מנתוני מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס", המבוסס על דיווחי תשעת בתי ההשקעות המובילים בישראל: כלל פיננסים, פסגות, ילין לפידות, אלטשולר שחם, אנליסט, אי.בי.אי, מגדל שוקי הון, מיטב ותמיר פישמן. גופים אלו מנהלים יחדיו תיקים בהיקף כולל של כ-65 מיליארד שקל (כ-80% מהתעשייה).

בתיק הסולידי ביותר, ללא מניות, נרשמה תשואה שלילית של 0.4%, לעומת מדד הייחוס (האג"ח הכללי) בו נרשמה ירידה של 0.6%. נציין כי מתחילת השנה הצליח התיק להציג תשואה של 8.6%.

במסלול 10% מניות הציג התיק תשואה שלילית של 0.5%, ומתחילת השנה הוא הניב למשקיעיו תשואה חיובית של 8.7%. מסלול 20% מניות הציג ירידה של 0.6%, לעומת מדד הייחוס (ת"א 100 בחלק המנייתי ומדד האג"ח הכללי) שרשם ירידה של 0.9%. מתחילת השנה השיג התיק תשואה חיובית של 8.9%.

בתיק הפופולרי ביותר, 30% מניות, הושגה תשואה שלילית של 0.7%, אך מתחילת השנה הצליח התיק להניב תשואה של 9.1%.

התיק האגרסיבי ביותר, 100% מניות, רשם ירידה של 1.6%, לעומת מדד הייחוס (ת"א 100) שירד בשיעור של 2.2%. מתחילת השנה הוא הציג תשואה חיובית של 9.8%.

לדברי אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון, "אין ספק כי קיימת אנומליה בשוק. המשקיעים מחזיקים בממוצע 80% באג"ח חברות וממשלתיות במשקל כמעט שווה. מנהלי ההשקעות מודעים לסכנה הטמונה באג"ח, אך חוששים לרדת מהרכבת מחשש שהיא תמשיך והם יישארו מאחור".

מנדה מוסיף, כי "השוק הראשוני אינו מתרומם, והביקוש לאג"ח הקיימות מגיע בייחוד מצד המשקיעים הקטנים באמצעות קרנות נאמנות. מנהלי התיקים מגדילים את רכיב המזומן, מקצרים מח"מ וממליצים ללקוחותיהם להגדיל את רכיב המניות. חלקם אף פונה לחו"ל תוך גידור הפרשי המטבעות".

מנדה מציין, כי "החשש הוא לא מהלקוחות המתוחכמים, אלה שיכולים להישאר עם האג"ח עד לפדיון, אלא מכך שכאופנה חולפת ייווצרו פדיונות אדירים בקרנות, אשר ישפיעו על כל השוק".

גילעד אלטשולר, מבית ההשקעות אלטשולר שחם המנהל תיקי השקעות בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל, מעריך כי, "שוק המניות ימשיך להוביל ב-2011. זאת בהתחשב באלטרנטיבות האחרות וברמת המכפילים הסבירה". בהתאם, אלטשולר ממליץ לצמצם את חשיפה למח"מ ארוך ולאג"ח חברות (ראו מבנה תיק מומלץ בגרף המצורף).

הסקטורים המומלצים על ידי אלטשולר הם הבנקים, התקשורת והאנרגיה. ולפיכך הוא ממליץ בישראל על החזקה במניות לאומי, סאני וכיל, ובחו"ל על שברון (סימול: CVX) וסמסונג (סימול בארה"ב: SSNLF.PK).

בגזרת איגרות החוב המלצתו של אלטשולר היא על אג"ח קונצרנית של טאואר סדרה 6. בחו"ל הוא ממליץ על החזקה באג"ח של ממשלת ברזיל.

11
 11