ציון קינן: "לא מממשים הפוטנציאל בשווקים מתעוררים"

גלובס tvמנכ"ל הפועלים בפאנל על שווקי הצמיחה של המחר בוועידת ישראל לעסקים: "אין עוד הרבה כלכלות כמו ישראל בעולם והרבה כלכלנים יעידו על כך" ■ "צופה השקעות אדירות בגז"

מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, פתח הבוקר את מושב הצהרים החגיגי של ועידת ישראל לעסקים 2010 בנושא "שווקי הצמיחה של המחר".

לצידו של קינן משתתף בפאנל המיוחד גם פרופ' ריקארדו האוסמן - לשעבר ראש ועדת הפיתוח של קרן המטבע הבינלאומית, ארז ויגודמן - מנכ"ל מכתשים אגן, עמוס נדאי - שגריר ישראל בסין, שרון קדמי - מנכ"ל משרד התמ"ת, וכן אלן באונס - סגן נשיא בכיר לשווקים מתעוררים בתאגיד הנקל.

"אני חושב שיש לבחון את השאלה האם גם המשק הישראלי ראוי להימנות כאחד המשקים האטרקטיבים להשקעה בעתיד. בפי כולם אנחנו שומעים דברי שבח על ההתנהלות הכלכלית", אמר קינן שציין את דבריו של מנכ"ל סיטי שביקר בישראל לאחרונה ובירך על הדרך שבה התמודדה ישראל המשבר העולמי.

"אין עוד הרבה כלכלות כמו ישראל בעולם והרבה כלכלנים יעידו על כך. מדובר על ניהול נכון של המשבר אבל גם ראייה לכך שכולם במשק עובדים נכון אחד עם השני", הוסיף קינן.

בנושא השווקים המתעוררים עצמם אמר: "אני חושב שהמגזר העסקי בישראל טרם מיצה את הפוטנציאל בשווקים המתעוררים. אני יכול לספר לכם שבנק הפועלים מאז ומתמיד ליווה את לקוחותיו באותם שווקים בהם הם מתפתחים ויש לנו נוכחות במזרח אסיה. יש לנו סניף בסינגפור ונציגות בהונג-קונג". הוא הוסיף ואמר: "אנחנו רואים שהשווקים המתעוררים נראים יציבים יותר מהמפותחים וישראל יציבה בהרבה משווקים מפותחים אחרים".

קינן לא התעלם גם מתפוח האדמה הלוהט של הוועידה השנה - סקטור קידוחי הגז והנפט ואמר: "אני צופה השקעות אדירות בתחום הגז ומשק הגז הישראלי צפוי להשתנות רבות בשנים הבאות".

"עד 2020 - סין בגודל של ארה"ב"

"עד 2020 סין צפויה להיות פחות או יותר בגודל של ארה"ב וברור שבעשור הקרוב צפויים שינויים אדירים בכלכלה הגלובאלית", העריך בפאנל פרופ' ריקארדו האוסמן - לשעבר ראש ועדת הפיתוח של קרן המטבע הבינלאומית.

עמוס נדאי, שגריר ישראל בסין, הוסיף בעניין זה: "ככל שאתה נמצא בסין, ככה אתה יותר מבין שאתה לא מבין כלום שם. אין ספק שסין עשתה נהדר בעשרים השנים האחרונות עם צמיחה שנתית ממוצעת של 10%. 2011 נראית נהדר עבור סין. סין עומדת לעקוף את ארה"ב בגודל הכלכלה ואני לא יודע אם זה יקרה ב-2015, 2017 או 2020 אבל זה יקרה".

שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת התייחס גם הוא לשווקים המתעוררים הן בקשר הסיני והן בזה ההודי: "סין והודו הם לא העתיד אלא גם בהווה ועלינו להבין את זה. ארה"ב ואירופה כאן כדי להישאר אבל הודו וסין דולקות אחריהן. אפריקה עוד 20-30 יכולה להפוך ליהלום העולמי אבל יש עוד זמן. השוק הישראלי החל להעביר ייצוא להודו וסין והחל להיות מגוון. אנחנו מאמינים כי על אף השונות בין העמים, אנחנו יכולים להתמודד בשווקים האלה. יש להבין שהשווקים האסייתים לא חסינים משברים, ראו משבר "הנמרים האסייתיים" בסוף שנות ה-80 - אבל זה לא עצר בעדן".

"כולם רוצים לרוץ לשווקים המתעוררים אבל יש לזכור כי ההשקעות הנדרשות עצומות. כדי לשחק בסין ובהודו, יש לשחק בגדול. אם אינך יכול לשחק אותה בגדול, עדיף לך לא להיכנס מלכתחילה. האם זה מעניין? בוודאי אבל יש לזכור שיש לרכוש שם נתח שוק משמעותי, ומהר", סיכם אלן באונס - סגן נשיא בכיר לשווקים מתעוררים בתאגיד הנקל.