ה'פד' הותיר הריבית על כנה ולא שינה תוכנית רכישת האג"ח

ה'פד' הדגיש את התחייבותו להותיר את הריבית נמוכה לזמן ממושך ■ "הודעת הפד חוזרת ככתבה וכלשונה על ההודעה שפורסמה ב-3 בנובמבר וזו הבשורה העיקרית"

כצפוי, ה'פד' הותיר הערב (ג') את הריבית בארה"ב על כנה בטווח של 0%-0.25%, בנוסף הוא לא הכריז על שינויים בתוכנית לרכישת אג"ח בהיקף 600 מיליארד דולר עד יוני 2011, עליה הוכרז לפני כחודשיים. ה'פד' חזר והדגיש את התחייבותו להותיר את הריבית נמוכה לזמן ממושך כדי לתמוך בהתאששות הכלכלה הגדולה בעולם.

בהודעת הריבית שהוציאה ועדת השוק הפתוח צוין כי הנתונים הכלכליים החדשים מאז הישיבה האחרונה בנובמבר מראים כי ההתאוששות הכלכלית נמשכת, אבל בשיעור שלא מספיק כדי להוריד את שיעור האבטלה. במקביל, ציפיות האינפלציה לטווח ארוך נותרו יציבות, אבל המדדים לאינפלציה בפועל המשיכו לרדת.

לאחר פרסום ההחלטה, רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אמר כי "הודעת הפד חוזרת ככתבה וכלשונה על ההודעה שפורסמה ב-3 בנובמבר וזו הבשורה העיקרית - חודש וחצי לאחר שהודיע על תוכנית רכישות האג"ח החדשה - הפד לא מזהה כל שיפור בדרך להשגת המטרות והיעדים שהציב לעצמו".

לדבריו, קצב ההתקדמות לקראת השגת המטרות של ה'פד' ממשיך להיות איטי ומאכזב, ללא כל שיפור. "כל שנותר לפד לעשות הוא להתחייב שתוכנית הרכישות עליה הוחלט ב-3 בנובמבר תימשך, ללא שינוי בפרטים ובמתווה שנקבע".

מסר חשוב מההחלטה להותיר הריבית על כנה

בכל זאת, מנחם מציין כי לאחרונה היו חששות שמא לנוכח הביקורת על מדיניות הרכישות והקלות המס שהנשיא אובאמה האריך, יאותת הפד על נסיגה חלקית מהתוכנית. "החששות הללו התבדו, אם כי הפד הדגיש שנית כי יבחן את תוכניתו באורח רציף לפי הנסיבות".

מנחם רואה מסר חשוב מהחלטה הצפויה להותיר את הריבית על כנה: "שכן אם תשואות הפדיון על איגרות החוב לטווח קצר יעוגנו על ידי הריבית הנמוכה, גם עלייתן של תשואות הפדיון על איגרות החוב לטווחים ארוכים יותר תהייה מוגבלת".

נזכיר כי ה'פד' הכריז בנובמבר על תוכנית ההקלה המוניטרית הכמותית השנייה שעליה שמטרתה הייתה להוריד את ריביות הטווח הארוך במשק כדי לתמוך בהבראה הכלכלית. למרות זאת תשואת אג"ח האוצר האמריקני לעשר שנים זינקה מ-2.62% ל-3.3% מאז שהפד השיק את ההקלה ב-3 בנובמבר, רמתן הגבוהה ביותר זה שישה חודשים - דבר שעשוי לצמצם את הצורך בהגדלה נוספת של רכישות האג"ח.

במבט כולל, רוב בכירי ה'פד' אינם רואים סיבה לשנות כיוון כאשר תשואות גבוהות יותר, דולר מתחזק ואירופה מקזזים את חששות האינפלציה כתוצאה מצמיחה מהירה יותר. אם לא יהיה מפנה גדול בתחזית הכלכלית, רק בחודשי האביב הבא ייתכן שינוי במספר 600 מיליארד דולר, או לכל הפחות יובהרו המהלכים הבאים של הבנק המרכזי. הפד לא יחזיק את שוקי ההון במתח עד יוני, החודש שבו אמורה להסתיים רכישת אג"ח האוצר.