העובדים חוגגים והמדינה נחלבת: כך מתנהלים הנמלים

השיעור שקיבל אילן לוין, הממונה על השכר באוצר: מועצות ייצור, או בעברית פשוטה - קומבינה "עוקפת אוצר" לניפוח השכר

באחד משני הנמלים הגדולים נוהגים העובדים לקבל מדי יום הודעות טקסט לניידים המציעות להם מבצעים, שוברים לארוחות במסעדות והנחות מסוגים שונים. את ההודעות שולחת הנהלת הנמל לעובדים בניסיון לשכנע אותם לבצע את עבודתם. כך מתנהל הנמל: העובדים חוגגים, ההנהלה משתפת פעולה והמדינה נחלבת. מדי פעם מנסה האוצר להתערב - ובכל פעם הוא נאלץ ללמוד מחדש את כללי המשחק: את הכללים של יו"ר הוועד אלון חסן בנמל אשדוד ועמיתו מאיר תורג'מן בנמל חיפה.

את השיעור הנוכחי קיבל אמש (א') אילן לוין, הממונה על השכר באוצר. נושא השיעור: מועצות ייצור. בעברית פשוטה - קומבינה "עוקפת אוצר" לניפוח השכר. מועצות הייצור הן מנגנון היסטורי שהוקם כדי להתמודד עם מטענים חריגים שעובדי הנמל אינם רגילים לפרוק. בכל פעם שמטען כזה עומד להגיע מתכנסת ועדה משותפת לעובדים ולהנהלה ומחליטה אילו הטבות שכר מיוחדות יינתנו לעובדים בתמורה להסכמתם לפרוק את המטען. ההנהלה יודעת לתת, העובדים יודעים לקחת. העיקר שהשקט התעשייתי בנמל נשמר.

רק לוין, משום מה, התעקש שהתוספות וההטבות האלה יחייבו את אישורו. זה נגמר באיום בשביתה. התעשיינים נכנסו ללחץ ושר האוצר נכנס לכוננות ספיגה. התוצאה ידועה. באוצר הסבירו הבוקר שלוין לא התקפל בלילה. הוא ויתר על הדרישה כבר מזמן. כל מה שביקש אתמול היה שייכתב שלממונה על השכר יש באופן פורמלי סמכות לפי סעיף 29 לחוק יסודות התקציב. אבל גם זה לא קרה.

דורשים תוספות

אחרי שעניין מועצות הייצור סודר, עברו הצדדים לדון בתוספות השכר. הוותיקים דורשים 3% תוספת שנתית לשכר במקום ה-1.8% שקיבלו עובדי המגזר הציבורי. והמדינה - שכבר נתנה לעובדים מיליארד שקל ב-2004 ולא קיבלה בתמורה דבר - נערכת לרשום לפקודתם צ'ק נוסף.

ובכל זאת, גורמים שעוקבים במשך שנים אחר ההתנהלות בנמלים משוכנעים שהמדינה תוכל לנצח, אם רק תפסיק לפחד מהשבתת הנמלים. הדוגמה שהם נותנים היא זו של סלקום, שהכריזה על פיצוי לכל המנויים בגין התקלה הגדולה שאירעה ממש לפני פרוץ השריפה בכרמל. לדבריהם, המדינה יכולה לנקוט שיטה זהה ולפצות את התעשיינים שייפגעו מהשביתה.

התשלום יכול לצאת מקופתן של חברות הנמל, שמתיימרות, כידוע, לפעול כחברות עסקיות לכל דבר.

בדרך הזאת יישאר לחברות הנמל גם פחות כסף שממנו יוכלו לממן את טובות ההנאה שהן מחלקות לעובדים. הציבור ירוויח פעמיים, על חשבון בעלי המסעדות באשדוד ובחיפה.