"צפויות 50-200 פשיטות-רגל של עיריות ומדינות בארה"ב"

מרדית וויטני, אנליסטית ההשקעות הידועה מוול סטריט שחזתה את משבר האשראי, מזהירה כי "ההבראה הכלכלית בארה"ב עלולה לרדת מן הפסים"

אנליסטית ההשקעות הידועה מוול סטריט, מרדית וויטני, שקנתה את תהילתה באוקטובר 2007 כאשר התריעה מפני הפסדי עתק של הבנקים בארה"ב על רקע האחזקות המשכנתאיות שלהם, הולמת שוב. הפעם היא מזהירה מפני "50 עד 200 פשיטות רגל גדולות" של עיריות ומדינות בארה"ב בשנה הבאה, שיסתכמו ב"מאות מיליארדי דולרים" ועלולות להוריד את ההבראה הכלכלית מן הפסים.

וויטני, שהתראיינה שלשום לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, הפכה לגיבורת היום כשנה לפני קריסת ליהמן ברדרס, כאשר היא צפתה במדויק את משבר האשראי העולמי שינבע מקריסת בנקים גדולים ואת הפסדיו של סיטיגרופ, אז הבנק המוביל בארה"ב, שיאלצו אותו לבטל את הדיבידנד שלו.

תחזיתה הובילה אז לתחילת המפולת במניות הבנקאיות ובמדדים בארה"ב ובעולם הרחב, שהסתכמה ב-50%-60% והסתיימה רק במארס 2009.

ב-12 החודשים הקרובים, אמרה וויטני השבוע, הממשל האמריקני יתייצב בפני הצורך לחלץ מדינות (states) שקועות בחובות, שלא יוכלו לעמוד בפירעון האג"ח ובהתחייבויות האחרות שלהן. היא השוותה את בריאותן הכספית של הרשויות המקומיות הללו למצבה של הבנקאות האמריקנית לפני קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

"קווי הדמיון בין המדינות לבנקים הם קיצוניים. גם המדינות הוציאו כספים באופן מוגזם והגדילו את המינוף שלהן בצורה דרמטית", ציינה וויטני. "הן לוו סכומי עתק על חשבון הדולרים של העתיד כדי ליהנות בהווה, ולמעשה שדדו את הדורות הבאים".

לפי התוכנית "60 דקות", מדינות ארה"ב הוציאו ביחד קרוב לחצי טריליון דולר יותר מתקבולי המסים שלהן. גם קרנות הפנסיה של העובדים שלהן סובלות מגירעון אקטוארי של טריליון דולר. קליפורניה, למשל, ניצבת בפני גירעון חזוי של 19 מיליארד דולר בשנה הבאה, ודירוג האשראי שלה קרוב למעמד של זבל. בהתבסס על התמ"ג שלה, קליפורניה היא הכלכלה השביעית או השמינית בגודלה בעולם.

"כעת מוציאה קליפורניה יותר על הפנסיות לעובדיה מאשר על מערכת החינוך הגבוה במדינה, שצריכה להעלות את שכר הלימוד (באוניברסיטאות של מדינת קליפורניה) ב-32% כדי לממן את הגירעונות שלה", נאמר בתוכנית.

מצב נואש

לפי התוכנית, מדינת אריזונה מצויה במצב כה נואש, שהיא מכרה את בנייני הממשל שלה, את בית המשפט העליון שלה ואת בתי המחוקקים לקבוצת משקיעים, וכעת היא שוכרת אותם בחוזה ארוך טווח מהבעלים החדשים. אריזונה גם ביטלה את מימון מדיקייר (ביטוח הבריאות הציבורי לבני 65 ומעלה) למושתלי האברים מבין תושביה.

לצד המשבר בשוק הנדל"ן, וויטני מאמינה שמצבן הרעוע של הרשויות המקומיות, ומכאן גם של שוק האג"ח המוניציפליות, הוא הבעיה הפיננסית הדוחקת ביותר והאיום הברור ביותר על הכלכלה האמריקנית. "הקיצוצים האכזריים שנחוצים כדי לצמצם את הגירעונות המוניציפליים עלולים לסכן את ההבראה וליצור מיתון חוזר בשנה הקרובה", לדבריה.

כריס כריסטי, המושל החדש של ניו ג'רזי, שהופיע גם הוא בתוכנית, חיזק בדבריו את הערכותיה של וויטני. "יום הדין הגיע, זהו זה", הוא אמר, "והוא הולך להגיע לכל מקום". כריסטי הרפובליקני, שזו לו כהונתו הראשונה, קיצץ כבר 1.3 מיליארד דולר בתוכניות סיוע לבתי ספר ולעיריות במדינתו כדי לצמצם גירעון שחזוי להגיע ל-11 מיליארד דולר בשנת הכספים הבאה.

ביל גרוס מנצל את המצב

לעומת זאת דיווחה אתמול סוכנות רויטרס שמשקיע האג"ח הגדול והמפורסם בעולם, ביל גרוס מחברת פימקו מקליפורניה, השקיע 5.5 מיליון דולר מכספו הפרטי באג"ח מוניציפליות שבהן מחזיקות קרנות של פימקו, כדי לנצל את ירידת מחירי האג"ח הללו.

גרוס, שמנהל ישירות את קרן התשואה הטוטאלית של פימקו בהיקף 252 מיליארד דולר, קנה כ-560 אלף מניות בקרנות האג"ח המוניציפליות של פימקו ב-9-14 בדצמבר, לפי דיווחיו לרשות ניירות ערך הפדרלית (SEC).

שוק האג"ח המוניציפליות צונח זה יותר מחודש על רקע גל הנפקות של אג"ח חדשות פטורות ממס החודש, ובמקביל אג"ח מסוג "בנה את אמריקה" (BAB) נוטשות את השוק. האג"ח הללו, שסובסדו על ידי הממשל האמריקני, נוצרו ב-2009 במסגרת תוכנית תמריצים כלכלית כדי לסייע לרשויות המקומיות.