סטירת לחי לערוץ 10

83% מהציבור חושב ש"הישרדות", תוכנית הדגל של ערוץ 10, משודרת בכלל בערוץ 2

1. הבשורה שיצאה השבוע מהוועדה למדרוג היא לא פחות ממהפכה. בפעם הראשונה נדע את תוצאות האמת של הרייטינג ולא ניאלץ לבסס את המספרים על הערכות לגבי הצפייה הדחויה. המערכת תוכל לתת בכל בוקר את הנתונים הכמעט מלאים לגבי כמה באמת צפו בכל תוכנית, גם אם לא כולם צפו בה באותו רגע.

אבל בתוך המהפכה מסתתרת גם בשורה מעניינת לעתיד: מדידת ערוצי ה-HD. לכולם ברור שבשנים הקרובות יותר ויותר צופים יחזיקו בממירי HD. אי-מדידתם, כפי שהיה עד עכשיו, היוותה עד כה חסם לא קטן בפני ערוץ 2 וערוץ 10 להיכנס לזירה הזו.

היחיד שהחזיק בערוץ HD, ערוץ 1, שילם על כך מחיר במספרי הרייטינג הרשמיים שהוצגו עד כה, בעיקר בתקופת המונדיאל ובשידור של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל, שהרי הרייטינג שבערוץ ה-HD שלו לא נכלל בתוצאות הצפייה.

עכשיו, כשגם ה-HD יימדד וייכלל בנתוני הרייטינג, ערוצי הברודקאסט צפויים לחדש את תוכניות המגירה שלהם להיכנס לתחום.

2. בתוך גיליון "100 המשפיעים בתקשורת" של מגזין "פירמה", שפורסם השבוע, הופיע גם סקר מעניין לגבי הרגלי הצפייה בטלוויזיה בישראל. אחת התובנות המדהימות של הסקר היתה ש-83% מהציבור חושב ש"הישרדות" משודרת בערוץ 2.

במילים אחרות - כמעט כל הציבור משוכנע שתוכנית הדגל של ערוץ 10, זאת שהושקעו בה מיליוני דולרים, משודרת אצל המתחרה.

מדובר בסטירת לחי לא קטנה למאמצי המיתוג של ערוץ 10 ולבידול שלו מול מדורת השבט שמעבר לכביש. בגלגול הבא, בעידן הרישיונות, יצטרכו לחשוב היטב בערוץ 10 על הנקודה הזו.

3. דוגמה מצוינת שממחישה מדוע דרושה חשיבה על מיתוג ובאזז בערוץ 10 היא הסדרה "סרוגים". הסדרה על צעירים במגזר הדתי, שזכתה לשבחים רבים, שודרה במקור בחברת הלוויין yes. כמו סדרות רבות, היא נקנתה לשידור שני על-ידי ערוצי הברודקאסט, והעונה הראשונה שודרה בערוץ 2.

התוצאות לא איחרו לבוא: רייטינג דו-ספרתי שנע בין 15% ל-20%, דיונים סוערים לגבי התוכנית בפורומים של המגזר הדתי, באזז בקרב חילוניים שנפתח להם צוהר לעולם הדתי ובאופן כללי - סדרה מדוברת.

העונה השנייה נרכשה לשידור על-ידי ערוץ 10. התוצאה? דממת אלחוט. הרייטינג חד-ספרתי, השיבוץ שלה גרוע (משודרת במוצ"ש, בהתחלה מול "מאסטר שף" ועכשיו מול "האח הגדול"), והבאזז אפסי.

ככה לוקחים את אותו מוצר בדיוק ומוציאים ממנו תוצאות שונות לחלוטין.