נתניהו: "יום עצוב למדינה ולתושביה"; לבני: "מסר מחזק לחברה"

(עדכון) - א' מבית הנשיא: "היום תמו 7 השנים הרעות בחיי" ■ ח"כ שלי יחימוביץ': "אומץ לבן של המתלוננות במשפט ראוי לכל שבח" ■ ח"כ אורית זוארץ: "הצדק נעשה!"

"זהו יום עצוב למדינת ישראל ולתושביה. בית המשפט העביר היום שני מסרים חדים וברורים: על השוויון של כל אחד ואחת בפני החוק; ועל זכותה המלאה של כל אישה על גופה". במילים אלה הגיב היום (ה') ראש הממשלה בנימין נתניהו על הרשעתו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב בעבירות אינוס, מעשים מגונים והטרדה מינית.

התגובות להרשעת קצב הינן רבות. יו"ר האופזיציה, ח"כ ציפי לבני, מסרה כי "החלטת בית המשפט מעבירה מסר ברור ביחס לנבחרי הציבור בישראל, אך חשוב מכך היא מעבירה מסר לקורבנות. בזמן האחרון החלה להיות תחושה שזה נשים נגד גברים - זה לא. זה עניין בין קורבנות לאלה שמנצלים אותן, מטרידים אותן, אונסים אותן, מנצלים את חולשתן. בצד השני יכולות להיות נשים או ילדים כפי שראינו גם לאחרונה. תפקידה של החברה הוא לתמוך במי שאזרה אומץ לצאת לאחר כל השנים ולסייע לה גם מול אלה שינסו להכפישה. המסר שיוצא מבית המשפט היום יחזק את החברה הישראלית".

ח"כ שלי יחימוביץ', ששימשה עדה במשפטו של קצב ואשר עדותה חיזקה את עמדתה של המתלוננת א' ממשרד התיירות, אמרה כי "זהו יום חשוב לשלטון החוק. היום הוכח כי יש שוויון בפני החוק, וכי מערכת המשפט אינה מפלה בין נאשם רגיל ובין מי שיש לו כוח, ממון וקשרים.

"זהו מסר חשוב לכל אזרח בישראל, אך בעיקר לנפגעות תקיפה מינית באשר הן, אשר ברוב המכריע של המקרים חוששות להתלונן ונשארות לבד עם כאבן. כעת הן יודעות כי גם אם הדרך לחשיפת האמת היא קשה, מלווה במסע של ניסיון להכפיש אותן, ויש לה מחיר אישי כבד - הצדק סופו לצאת לאור, וכי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט עושים את עבודתם נאמנה למען הציבור. אומץ לבן של המתלוננות במשפט ראוי לכל שבח".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בתגובה להרשעתו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב: "יום שבו נשיא לשעבר מורשע בעבירות כל-כך חמורות הוא יום קשה ועצוב למדינת ישראל. יחד עם זאת, זה גם יום שבו מערכת המשפט שלנו הוכיחה שוב כי כולם שווים בפני החוק. מערכת המשפט היא מקור עוצמה עיקרי של הדמוקרטיה הישראלית".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת, המשמשת גם כיו"ר ועדת השרים לקידום מעמד האישה, מסרה כי "מדינת ישראל עומדת היום בשעה קשה, בה נשיא המדינה לשעבר מורשע בעבירות כה חמורות. יחד עם זאת, החלטת בית המשפט היום היא ביטוי לחוסן הדמוקרטי של ישראל, בה כל אזרחיה שווים בפני החוק. אין ספק כי הכרעת הדין מחזקת את אמון הציבור ואת אמון הנשים במערכת אכיפת החוק ובבתי המשפט".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה), יו"ר הוועדה למאבק בסחר בנשים, מסרה: "הצדק נעשה! זהו מסר ברור ומעודד למתלוננות ולנפגעות תקיפה מינית - לכו להתלונן. לא יעזרו ציי עורכי הדין, היחצ"נים, השררה והכסף; לא ניתן לברוח מאשמה רובצת של אונס ותקיפות מיניות".

ח"כ אורית נוקד מסרה: "ההכרעה החד-משמעית של בית המשפט הוכיחה כי יש שופטים בתל-אביב, גם כאשר האזרח מספר 1 יושב על כס הנאשמים. משה קצב המית חרפה על מוסד הנשיאות. הדמוקרטיה הישראלית יוצאת היום כשידה על העליונה".

משדולת הנשים נמסר כי "שדולת הנשים בישראל, שהובילה את המאבק נגד עסקת הטיעון לקצב, מברכת על הכרעת הדין ומחבקת את המתלוננות. הרשעתו של קצב, עבריין המין הסדרתי, שניצל את כוחו הציבורי הרב כנציג ציבור, חבר כנסת, שר וכנשיא המדינה, מהווה עשיית צדק אמיתי ומסר חשוב לחברה הישראלית כולה. הרשעה זו תעניק ביטחון רב יותר לנשים נפגעות המפחדות להתלונן נגד בעלי שררה וכוח שפגעו בהן".

א' מבית הנשיא: תמו 7 השנים הרעות בחיי

א' מבית הנשיא, שתלונותיה נגד קצב לא נכנסו לכתב האישום, מסרה בתגובה להכרעת הדין: "לפני 7 שנים פגשתי לראשונה את משה קצב, ואני מקווה שהיום תמו 7 השנים הרעות בחיי.

"שמעתי את הדברים המתוארים בהכרעת הדין. אי-אפשר היה לתאר את מה שעברתי במילים מדויקות יותר. אני מצדיעה לנשים שאזרו עוז והתלוננו, ושמחה שבית המשפט הוציא את האמת לאור.

"נפלה בחלקי זכות לשים סוף לסבל של נשים רבות שעבדו תחת משה קצב ולמנוע סבל מנשים נוספות. אני מודה לכל מי שהאמינו בי לכל הדרך, תמכו ועודדו אל מול מסע ההכפשות של קצב ואנשיו. אני בוחנת כרגע את צעדיי ואודיע על כך בימים הקרובים".