"ניו יורק טיימס" חושף את השורה התחתונה של דו"ח ששינסקי: חלק המדינה בתגליות הגז - 55%-60%

נמוך מהממוצע המקובל במדינות ה-OECD שעומד על 62% ■ הדו"ח הסופי יפורסם ביום ב' הקרוב לאחר שקיבל תמיכה מנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קרן המטבע הבינ"ל וה-OECD ■ ההערכות המוקדמות בענף היו כי הדו"ח הסופי ימליץ על שיעור שינוע בין 50%-55%

"חלקה של המדינה בתגליות הגז הטבעי ינוע בין 55%-60%, נמוך מהממוצע המקובל במדינות ה-OECD שעומד על 62%" כך נחשף לראשונה בראיון ל"ניו יורק טיימס" בו השתתף גם פרופ' איתן ששינסקי שהוסיף כי "הדו"ח הסופי יפורסם ביום ב' הקרוב, לאחר שקיבל תמיכה מנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קרן המטבע הבינ"ל וה-OECD".

ההערכות המוקדמות בענף היו כי הדו"ח הסופי ימליץ על שיעור נמוך יותר שינוע בין 50%-55%. זאת, על אף שבהמלצות הראשוניות אמרה הוועדה כי חלקה של המדינה עשוי להגיע גם לשני שליש מהרווחים, או 66%.

ששינסקי גם אמר כי "שיעור המס על אנרגיה בישראל הוא מהנמוכים בעולם והגיע הזמן לעדכן זאת. הצענו כי המס על הרווחים ייושם לאחר שהחברות ירוויחו במידה נאותה על השקעותיהם. בדקנו את הדברים עם הבנקים ואנחנו צפויים להיות במקום טוב ביחס לממוצע העולמי. כל מי שמכיר את המספרים יכול להיות בטוח בכך שיקבל את ההחזרים הראויים".

בכתבה שכותרתה "ישראל אישרה תגלית גדולה של גז", נאמר כי מדובר באחת מתגליות הגז הטבעי הגדולות של העשור האחרון - אשר הובילה את שר התשתיות, עוזי לנדאו לקרוא לה "חדשות האנרגיה החשובות ביותר מאז הקמת המדינה". זאת, לאחר שנובל אנרג'י דיווחה כי בקידוח "לוויתן" מצויים לפחות 16 TCF של גז טבעי המוערך בעשרות מיליארדי דולרים. התגלית צפויה להפוך את ישראל ליצואנית של גז טבעי. לדבריו, "אם נפעל נכון ובאופן אחראי, ישראל יכולה להנות לא רק מהשימוש בגז הטבעי, אלא ישראל יכולה להפוך גם לספקית גז לאיזור הים התיכון. הרזרבות הגדולות של הגז הטבעי יאפשרו לאזרחי ישראל להנות מחשמל נקי ולא יקר, כמו גם מהרווחים שיגיעו למדינה".

עם זאת מציינים בניו יורק טיימס כי התגלית מלווה בויכוח סוער הנוגע לגובה המס והתמלוגים שהמדינה צריכה לגבות מהשותפות בתגלית, כאשר ועדת ששינסקי מתכוונת להמליץ על העלאה חדה בשיעור המס שישולם על ידי החברות בעבור הרווחים שיפיקו מהתגלית, דבר לו מתנגדות החברות וחלק מהפוליטקאים הימניים. המלצות הוועדה נדרשות לאישור הממשלה והכנסת.

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה ואבנר, השותפות לנובל אנרג'י בתגלית זו ובתגלית תמר אמר כי המסוי עלול להפוך את הפרויקט ליקר באופן כזה שימנע את קיומו. "יתכן שהגז ישאר בבטן האדמה בגלל שלא נצליח לגייס מהבנקים ברחבי העולם את עשרות מיליארדי השקלים הנדרשים לפיתוח המאגר".

תדמור גם אמר כי התגלית החדשה עלולה להמריץ את המדינות השכנות, קפריסין, לבנון וסוריה, לחפש ויתכן שגם לפתח את שדות הגז הפוטנציאליים שלהם, והזהיר כי ישראל חייבת לפעול מהר על מנת שתהיה הראשונה שתייצא את הגז. ההערכות של דלק הן כי אם היא תפעל באופן אגרסיבי, היא תוכל להתחיל להפיק גז מלוויתן תוך 5-6 שנים.

בתגובה להודעה על התגלית הישראלית, אמרו פוליטיקאיים לבנונים כי הם יפעלו מהר יותר על מנת לגלות את הגז הפוטנציאלי שלהם.