השביתה בנמלים: "הנזק - 400 מיליון שקל בשבוע"

(עדכון) - יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית: "מקווה שמאבקי הכוח לא יהפכו את הנמלים לזירת קרב" ■ איגוד לשכות המסחר יעתור לביה"ד לעבודה כדי שיוציא צו מניעה לשביתה

ההסתדרות פתחה מאז שעות הבוקר (ב') בשביתה ללא הגבלת זמן בכל שלושת נמלי הים בישראל, זאת במחאה על המבוי הסתום אליו נקלע המו"מ עם משרד האוצר, בסוגיית תוספות השכר לעובדים. בהסתדרות הודיעו על השביתה בשעות הערב המאוחרות, בתום פגישה לא מוצלחת שהתקיימה בין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, לממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין.

הפגישה התקיימה אמש כשבקרע מתיחות גוברת בין האוצר להסתדרות, במיוחד לאור ההסכם להעלאת שכר המינימום. גורמים באוצר קבלו על כך שבהסתדרות ובארגוני המעסיקים לא שיתפו את האוצר בדבר המגעים ביניהם, והם נאלצו לשמוע על מסיבת העיתונאים בעניין שכר המינימום מפי עיתונאים. מיד לאחר חתימת ההסכם טענו גורמים באוצר כי ההסתדרות לא באמת דואגת לחלשים, ועל כן יש המעריכים היום כי למשרד האוצר יש אינטרס להציג את ההסתדרות כמי שמשביתה היום את הנמלים למען העובדים החזקים.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, הזהיר היום כי שביתה בנמלים פירושה נזק של מאות מיליוני שקלים ביום, וכי את מחיר חילוקי הדעות בין האוצר, המעסיקים וההסתדרות, ישלם המשק כולו: "אנחנו מבינים לליבם של העובדים. איגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריע כבר תקופה ארוכה כי המצב שבו אין לעובדי הנמלים הסכמי עבודה תקפים מאז פברואר הוא בלתי נסבל. לא ברור לנו מדוע הממשלה לא טרחה להגיע להידברות ראויה עם העובדים במשך תקופה זו ואף לפניה, כאשר ההסכמים עמדו לפקוע. לצערנו, התממשו היום ההתרעות שלנו. אני מקווה כי מאבקי הכוח בין הממשלה להסתדרות, שנוגעים לנושאים שאינם שייכים לנמלים כמו ההחלטה על הגדלת שכר המינימום, לא יהפכו את הנמלים לזירת הקרב, על חשבון סחר החוץ של ישראל".

שפר ביקר גם את השימוש המופרז לדבריו בנשק השביתה, לפני שמוצו כל ההליכים.

"מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי ההפסד הישיר שיגרם למשק כתוצאה משבוע שביתה בנמלים יגיע ל-400 מיליון שקל", נמסר מאיגוד לשכות המסחר. האיגוד הודיע על כוונתו לעתור לביה"ד לעבודה כדי שיוציא צו מניעה לשביתה בנמלים.

עפ"י הערכות, ביה"ד לעבודה לא ימהר להוציא צווי מניעה משום שהשביתה פרצה במסגרת סכסוך עבודה שהוכרז כדין, אולם הוא יכפה על הצדדים מו"מ אינטנסיבי עד לסיומה המהיר של השביתה, תוך דיווח לביה"ד על ההתקדמות בשיחות.

תוספת של 9% לשכר

עובדי הנמלים, בגיבוי ההסתדרות, דורשים במסגרת הסכם העבודה החדש תוספת שכר של כ-9%, ואילו באוצר מתעקשים שלא לחרוג מהמסגרת שנקבעה בהסכם השכר במגזר הציבורי, קרי 6.25%. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, טוען כי מדובר בצביעות מצד האוצר: מצד אחד המשרד מבקש להפריט את הנמלים ובכך להחריג אותם מהמגזר הציבורי, ומצד שני הוא דורש מעובדי הנמלים להיות כפופים להסכמי השכר באותו מגזר.

עוד דורשים בהסתדרות כי מעבר לתותספת של 9%, כמה מאות עובדים שנקלטו משנת 2004 ואילך יקבלו 5% נוספים - זאת משום שלא קיבלו את התוספת הזו במסגרת הסכמי השכר שנחתמו בשנת 2007. באוצר, לעומת זאת, טוענים כי ההסתדרות היא זאת שבחרה שלא לעגן בזמנו את תוספות השכר גם עבור העובדים החדשים.

נזכיר כי במסגרת הרפורמה בנמלים שנחתמה בשנת 2005, זכו עובדי הנמלים בתוספת שכר של כ-20% ובמענק של 100 אלף שקל בשתי פעימות - כאשר הפעימה השנייה בסך 50 אלף שקל אמורה להינתן רק לאחר שייחתם הסכם העבודה הנוכחי, שיסלול את הדרך לשלב הבא ברפורמה - הנפקה של 15% ממניות הנמלים אשדוד, חיפה ואילת. בכלל, השכר הממוצע בנמלי אשדוד וחיפה עומד על כ-23 אלף שקל ברוטו, וגורמים במשרד האוצר סבורים כי תוספות השכר שדורשת כעת ההסתדרות מעידות על חוסר אחריות ודאגה לחזקים שממילא משתכרים היטב.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "עובדי הנמלים ששכרם הממוצע הוא הגבוה במגזר הציבורי ולאחר שקיבלו רק לאחרונה תוספות שכר של כ-35% בהסדר הרפורמה, דורשים במו"מ הקיבוצי פי שניים מכפי שהוסכם בהסכם הקיבוצי האחרון במגזר הציבורי.

"בהתייחס לדור ב'- מדובר באוכלוסיה שצמחה בממוצע בחמש השנים האחרונות ב-50% בשכרם הממוצע, העומד כיום על כ-13,400 שקל, ולכן האמירה כאילו מדובר באוכלוסיה שהוזנחה איננה נכונה. אנו מצרים על כך שההסתדרות שוב בוחרת לחזק את המגזרים המונופוליסטיים ובעלי השכר הגבוה על חשבון הזנחה של הסקטורים החלשים ובכך להגדיל את פערי השכר הגבוהים גם כך".