מיוחד: כך תחסכו בהוצאות המזון, הדלק, הדירה והנופש

גל ההתייקרויות והעלאות המסים מאלץ רבים לצמצם הוצאות ■ בעזרת מומחים לכלכלת משפחה מוצא "גלובס" את הפירצות בתקציב המשפחתי - ובודק איך אפשר לסתום אותן

עליות המחירים הסובבות אותנו לא מותירות הרבה ברירות לצרכן הממוצע: הידוק החגורה מתבקש עבור מי שחפץ להישאר במסגרת התקציב המאוזן.

ההתמודדות אינה קלה ומחייבת לרוב היערכות: "כל תהליך רכישה - בין אם זה מוצר בסופר, בגד בחנות או דירה - מצריך רשימת מכולת", אומר מאיר פלא, יועץ לצרכנות נבונה ומחבר הספר "סודות רווחיים": "כולנו מתעוררים פתאום עם הפרסומים על עליות מחירים, אבל חייבים לקחת בחשבון שעליית מחירים קיימת כל הזמן, מבלי ששמים לב וגם ללא פרסומים. המסקנה? תמיד צריך להתנהג בצרכנות נבונה ולדעת להתאים את המוצר ליכולת ההכנסה. הנוסחה הבסיסית היא: כשצריכים - קונים, כשלא צריכים - לא קונים".

אחת הסכנות, טוען פלא, היא הנטייה לרוץ ולרכוש מראש עם כל התראה על עלייה צפויה במחירים. "צריך להימנע מאפקט העדר ולקנות רק על-פי צורך", הוא אומר.

לרגל השינויים מציע "גלובס", בעזרתו ובעזרת המומחים עזרא שמיר וגיל אורלי, מספר דרכים להתמודדות עם עליות המחירים.

מוצרי מזון וצריכה: קנייה מושכלת תחסוך 750 שקל בממוצע

בזו אחר זו מודיעות החברות על ייקור של עד 10% במוצריהן: אסם, טמפו, יוניליוור, סנו ויפאורה תבורי - זו רק רשימה חלקית; השאר כנראה עוד לפנינו. איך ניתן לצמצמם בכל זאת ברשימת המכולת?

קנייה ברשתות מוזלות

כל משפחה יכולה לחסוך 20%-25% בסעיף ההוצאה על מזון", סבור גיל אורלי, מנכ"ל חברת "יבולים" (מקבוצת מבטח-סיימון) המתמחה באימון ותכנון כלכלי למשפחות ולעסקים. "מדובר בחיסכון ממוצע של 750 שקל על-ידי הגדרה של גבולות וקנייה ברשתות מוזלות".

"ההבדלים בסכום הקנייה החודשי בין סופר אחד למשנהו עשויים להגיע למאות שקלים בחודש", מזכיר אורלי. "השוו מחירים וקנו בסופרמרקט זול בלבד; שימו לב שיש הבדלי מחירים גם בין סניפים של אותה הרשת. קנו פירות וירקות רק בעונה, ועדיף בשוק".

תדירות הקנייה

"הטיפ הכי גדול הוא לתכנן מראש את הקנייה בצורה כזו שבה לא נכנסים לסופר יותר מפעם בשבוע", קובע עזרא שמיר, מנכ"ל חברת הון משפחתי, "בלי השלמות בכלל, מה שלא יהיה".

אורלי מסכים: "לא מומלץ לקנות קנייה חודשית מרוכזת כדי למנוע מלאי, וגם קנייה יומית מגדילה את ההוצאות".

לקנות רק מה שצריך

אורלי ממליץ להימנע מלהחזיק בבית מלאי של מוצרי מכולת, כדי להימנע מבזבוז, ומוסיף: "למדו את הכמויות שלכם - ספרו כמה עגבניות אתם צורכים בשבוע, וכך לגבי כל ירק וכל פרי בעונה בכדי למנוע בזבוז".

שמיר מחזק את העצה: "חשוב לרוקן את הפריזר לגמרי לפני שיוצאים לקניות - קודם לנצל מה שיש בבית ואז לקנות עוד".

"בקניית מוצרי מזון", מוסיף פלא, "כלל מספר אחת הוא לצאת מהבית עם רשימת קניות מסודרת".

מבצעים והוזלות

"אסור ליפול בפח של מבצעים שמפתים אותנו לקנות יותר מאותו מוצר כי הוא במבצע", מזכיר פלא. "עגבניות בשקל? אל תקנו 5 ק"ג, קנו את הכמות הרגילה שצורכים בבית. השאר ממילא יילך כנראה לפח".

פלא מנסח כלל נוסף: "מוצר זול קונים בתנאי שאנו צריכים אותו גם אם היה יקר".

אורלי מוסיף לבדוק את השורה התחתונה בכל מקרה; מוצר זול במחיר רגיל יכול להשתלם יותר ממוצר יקר במבצע.

דוגמה לסל קניות שבועי ב-2,000 שקל

ירקות - 80 שקל

בשר - 75 שקל

חומרי ניקוי - 100 שקל

מוצרי מכולת - 320 שקל

(תכנון למשפחה של 5 נפשות על-פי עזרא שמיר)

דיור: כמה תוכלו להחזיר?

מחירי הדירות זינקו ב-9.3% ב-2009, וב-14% נוספים ב-2010 על-פי נתוני הלמ"ס. גם דמי השכירות לא נותרו מאחור, ונסקו מעלה-מעלה בכ-20%. במקביל מזנקים מדי שנה התשלומים עבור ארנונה - ו-4 קירות למגורים נעשו עסק מאתגר במיוחד, המעלה לא מעט לבטים.

לרכוש או לא?

עזרא שמיר מחברת הון משפחתי ממליץ "לשבת על הגדר" ולחכות שנתיים-שלוש. "הריבית תעלה, והמחירים יירדו", הוא צופה.

אורלי מציע תנאי סף לקבלת החלטה: "רכשו דירה רק אם מתקיימים שני התנאים גם יחד - החזר משכנתא ל-15 שנה הנמוך מ-20% משכרכם נטו, כשבידכם 50% משווי הדירה בהון עצמי".

אם הדירות בהן אתם חפצים הינן מעבר ליכולתכם הכלכלית, המשיכו לשכור דירות זולות וחיסכו ככל שתוכלו לקראת קניית הדירה.

רוכשים או בונים?

"כאשר עומדים להתחיל בפרויקט של בניית דירה", ממליץ אורלי, "כדאי להפריד באופן מלא את הוצאות הבנייה מהוצאות הבית - למשל באמצעות חשבונות בנק שונים. כך תוכלו לשמור גם על תקציב הבנייה וגם על המסגרת התקציבית בבית".

פלא: "כשמתכננים לרכוש דירה מומלץ לחשוב על רכישת כמה שיותר סמוך למקום העבודה של אחד מבני-הזוג, ולהתאימה לאורח החיים המשפחתי. "מומלץ לשקול קניית דירה סמוך למקום מגורי ההורים. הכסף שנחסוך בטווח הארוך בשימוש בעזרה שלהם הוא יקר מפז - לא צריך להסתכל רק על ההוצאות כרגע וההחזר החודשי, אלא לקחת בחשבון את כל המכלול ולהסתכל גם קדימה".

חושבים לעבור דירה?

גם לעיתוי המעבר יש משמעות כלכלית. אורלי: "הזמן שבו יהיה הכי זול לעשות את זה הוא מעכשיו עד האביב. בקיץ מחירי ההובלה הם הגבוהים ביותר".

היו מפורטים ככל הניתן מול המובילים (סוג החפצים וכמותם, מספר הארגזים, קומה, מרחק גישה למשאית) ודירשו לקבל הצעת מחיר חתומה.

תשתיות: כיבוי המחשב יחסוך 800 שקל בשנה

גם כאן המצב אינו מעודד: על-פי מרכז השלטון המקומי, ב-3 השנים האחרונות האמירו מחירי המים פי שלושה. גם מחירי החשמל צפויים לעלות בתום תקופת ירידות.

חשמל: לכבות מכשירים מיותרים

"התקופה הזו מקלה עלינו", אומר שמיר. "מזג-האוויר לא קיצי ולא חורפי, וזה הזמן לנתק זוללי חשמל כמו מזגן, מייבש כביסה או דוד חשמל. במרבית הפעמים (לבעלי דוד שמש) מספיקה רק רבע שעה בבוקר, אחר-כך המים כבר מתחממים ממילא".

אורלי: "מומלץ לנקות את קולטי השמש של דוד השמש בכדי להפחית את הצורך בשימוש בדוד חשמל, וכן לנקות מדי שנה עד שנתיים את הצטברות האבנית מגוף החימום של הדוד. השתמשו בטיימר למזגן, לדוד החשמל ולתנור החימום, בכדי למנוע הפעלה מיותרת שתעלה לכם הרבה מאד כסף בחשבון החשמל. ומי שיכבה את המחשב כאשר אינו משתמש בו", הוא טוען, "יחסוך כ-800 שקל בשנה".

מים: יש עוד דרכים חוץ מחסכמים

מעבר לשימוש מתבקש בחסכמים, מציע שמיר להכניס לניאגרה 2 בקבוקי פלסטיק חתוכים בגובה המתאים, כדי לחסוך מנפח המים במכל בכל הדחה.

תיירות ונופש: חיסכון של מאות דולרים על הזמנה מוקדמת

הייקור של עד עשרות דולרים לכרטיס טיסה, עליו הודיעה אל-על השבוע, הוא רק צעד נוסף בכיוון בענף התעופה - בעיקר על רקע העלייה במחירי הדלק, הודיעו כבר לא מעט חברות תעופה זרות על העלאת מחירים. התייקרות נוספת צפויה להתרחש סביב עונת החגים. איך ניתן בכל זאת לחסוך?

לחסוך סמן רב מראש

אורלי: "כדי לחסוך לחופשה בחו"ל כדאי להפקיד כל חודש סכום בחשבון מט"ח. כך תוכלו לצבור סכום נאה עד הנסיעה. הגדירו תקציב לחופשה על-פי נושאים: תקציב לנסיעות וטיסות, תקציב למלונות ולינה, תקציב למסעדות ותקציב לקניות. כך תוכלו ליצור לעצמכם טבלת הוצאות עתידיות".

שמיר ממליץ לבדוק מראש משקל מזוודות ולא לחרוג, כדי להימנע מעלויות נוספות.

השוואת מחירים

טריוויאלי ככל שיישמע בימינו, ממליץ אורלי להשתמש באינטרנט להשוואת בין מחירי טיסות. "לעתים משתלם יותר לבחור בטיסת קונקשן של חברת תעופה שאינה עוברת בישראל, זה עשוי לחסוך 200 דולר לאדם".

"על אף הדעה הרווחת", הוא מוסיף, "מחירי הדקה ה-90 אינם תמיד המחירים הזולים ביותר. חברות תעופה רבות מציעות הנחות של למעלה מ-100 דולר בהרשמה מוקדמת".

נופשוני אמצע השבוע זולים בעשרות אחוזים מנופשוני סוף שבוע, והם בדרך-כלל ל-4 לילות לעומת 3 לילות בסוף השבוע.

אתרי אינטרנט בינלאומיים מציעים לכם לראות מלונות שאינם משווקים על-ידי סוכני תיירות ישראליים ועשויים לחסוך לכם הרבה מאוד כסף.

טלפון ואינטרנט: חיסכון על-ידי מעקב ושיחות באינטרנט

מעבר להמלצה הכללית לדבר פחות - מה שמגובה בקמפיין המועצה לצרכנות בימים אלה - ממליץ שמיר לא להתחייב לשום תוכנית.

"אין מתנות חינם", הוא אומר, "עדיף לעקוב ולעבור חברה במקרה הצורך". כלל הברזל מבחינתו הוא: "הודעות SMS במקום מלל, קו נייח במקום נייד".

תוכנות חינמיות

גם שימוש בתוכנות חינמיות כמו סקייפ, ג'אג'ה ומסנג'ר יכול לחסוך לא מעט (בתיאום בין הצדדים).

דפוסי שימוש

אורלי: "החברות מציעות לפעמים מבצעים על חבילות של אלפי דקות בחודש. לפני שאתם משלמים על חבילה כזו בררו כמה דקות אתם משוחחים בחודש והאם באמת יש לכם צורך בכך". מנגד, כדאי לבדוק אם היקפי השימוש לא חורגים מהחבילה בצורה שמייקרת אותה דרמטית (כמו בגלישה סלולרית או כמות הודעות) - אז מוטב להתאים את התוכנית לנדרש, אם לא להקטין את הצריכה בהתאם לתוכנית.

מעקב

"בקשו מספק הסלולרי שלכם חשבונית מקוונת. החשבוניות המקוונות מאפשרות לכם להתחקות אחר דפוסי השימוש שלו ולהסיק מהו המסלול המתאים לו ביותר. כך תוכלו לחסוך מאות שקלים בחודש".

וכלל חשוב נוסף: בקבלת מתנות חינם לתקופת זמן קצרה - יש לרשום את מועד סיום המתנה בכדי שלא תחויבו בתום התקופה על שירותים אלה.

דלק ותחבורה: השוו מחירים בין תחנות הדלק

מה עוד נותר לומר על מחירי הבנזין מרקיעי השחקים? עם חצייה של קו 7 השקלים לליטר, לא נותר אלא להשתדל לחסוך היכן שניתן.

לכאורה קשה לחסוך בסעיף הזה, אך לאחרונה מורגשת תחרות, ויש חברות אשראי שחברו למוערוני לקוחות המקנים הנחה בכל תדלוק. כזה למשל הוא כרטיס מועדון הלקוחות של "חבר", הכרטיס של שופרסל או כרטיס YOU של מגה.

דרך נוספת: חבירה של מספר שותפים לנסיעות (שגרתיות או חריגות) כשמדובר באותו מסלול.

שמיר ממליץ אפילו לנקות את הקרבורטור כדי להקטין את צריכת הדלק - ולנסוע ככל שניתן בתחבורה ציבורית, על אף שגם שם נרשמות עליות מחירים.

הנה מספר עצות נוספות:

רכישת רכב

"נתוני צריכת דלק הם שיקול חשוב בבחירת הרכב הנכון - בעיקר בהתחשב בהיקף הנסיעות הצפוי", מסביר גיל אורלי.

כדי לחסוך בדלק ובהוצאות אחזקה, בחרו דגם המתאים לצורכיכם. אל תקנו רכב שטח אם אינכם יורדים מהכביש.

במהלך הנהיגה: הימנעו מהאצות או עצירות פתאומיות, כיוון שנסיעה מתונה, הכוללת תכנון נסיעה, יכולה לחסוך לכם עד כ-30% מצריכת הדלק בכבישים בין עירוניים.

כמו כן מומלץ לפנות את תא המטען מפריטים לא נחוצים, וכך לחסוך עוד - כיוון שמכונית קלה יותר צורכת פחות דלק.

גם שעת התדלוק חשובה

תדלקו בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות, כשהטמפרטורה בחוץ קרירה, והדלק דחוס יותר.

גם כאן השופינג חשוב: חפשו ברשת האם יש בסביבתכם תחנות דלק זולות, והעדיפו תחנות של חברות דלק קטנות שכמעט תמיד מעניקות הנחות מהמחיר המרבי לליטר.