דני ברנר מחזיר את הגלגל לאחור

הדרך חזרה: ע"י הנפקת זכויות לא שגרתית של אופציות הניתנות למימוש במניות קמור

כמעט 20 שנה חלפו מאז פגשתי, במשרד קטן, אפוף עשן סיגרים, ברחוב המסגר, את הצמד דן ברנר ואהרון אחיעז ז"ל. השניים, מלבד היותם אנשי עסקים מוערכים, שבאמצעות חברת ההשקעות קמור חלשו באותה תקופה על זיכיונות "ברגר קינג" וסוכנות הרכב "ב.מ.וו" בישראל, וגם על חברת הברוקרים סהר ני"ע, נשאו מורשת אישית מרשימה, כל אחד בתחומו.

ברנר, בנו של מי שנחשב בזמנו לאיל ספנות מקומי, מילה ברנר, התפרסם בשנות השבעים כשחיין המהיר בישראל, ואף זכה במדליית זהב היסטורית במשחה ל-100 מטר חופשי במשחקי אסיה שנערכו בטהרן . אחיעז המנוח, אדם ואיש עסקים יוצא דופן, היה טייס קרב נועז שמטוסו הופל בעת מלחמת לבנון הראשונה. הוא נפל בשבי (ושוחרר כעבור כמה חודשים). לעסקים הגיע דרך אשתו יעל, בתו של אהרון סחרוב, מייסד חברת הביטוח סהר.

העילה לפגישה הייתה מהלך מורכב שיזמו ברנר ואחיעז זמן קצר קודם לכן, אשר נועד להניב להם רווח אישי נאה באמצעות מכירת מניותיהם בקמור, וזאת מבלי שיאבדו שליטה בחברה. השניים מכרו את מניותיהם בחברה לשלד בורסאי העונה לשם "אגרי אינווסט", תמורת סכום של כ-14 מיליון דולר.

את הרכישה אמורה הייתה אגרי, נטולת המקורות, לממן באמצעות הנפקת זכויות של נייר ערך אקזוטי - אג"ח-אופציה (אג"ח ההופכות למניות תמורת תוספת מימוש). המהלך תוכנן כך שלאחר השלמתו ימשיכו ברנר ואחיעז לשלוט בקמור, באמצעות עיבוי החזקתם באגרי, ובדרך ישלשלו לכיסיהם את ההפרש - כמה מיליוני דולרים.

הירידות קלקלו את התוכניות

אלא שהירידות בבורסה בחורף 1993 קלקלו את התוכניות של השניים. רק מחצית מהאג"ח שהנפיקה אגרי הומרו למניות (בעיקר על-ידי אחיעז וברנר עצמם), ואת המחצית האחרת נאלצה החברה לפדות מכספה, באופן שהותיר אותה מאז חסרת יכולת לפתח עסקים נוספים.

וכך זה נשאר עד היום: אגרי מחזיקה במניות קמור ללא פעילות נוספת. קמור מצדה, ויתרה מאז על חלק מעסקיה (ברגר קינג, סהר ני"ע), נכנסה לתחומים חדשים (ספנות, נדל"ן ויבוא מכוניות ב.מ.וו במזרח אירופה). החברה ידעה כמה הצלחות לצד מספר כישלונות, אך בשורה התחתונה לא הצליחה לבצע את קפיצת המדרגה ל"ליגה של הגדולים", והיא נסחרת בשווי של כ-160 מיליון שקל בלבד, עמוק מתחת להון העצמי החשבונאי שלה.

לברנר, עושה רושם, זה הספיק. בימים האחרונים דיווחה אגרי כי בכוונתה להחזיר את הגלגל לאחור, שוב באמצעות הנפקת זכויות לא שגרתית - הפעם של אופציות הניתנות למימוש במניות קמור. מהלך זה יאפשר לברנר לחזור ולהחזיק ישירות במניות השליטה בקמור (מעל 50%), ומצד שני יחזיר את אגרי למצב צבירה של שלד בורסאי ללא חובות, לאחר שכספי מימוש האופציות יפרעו את התחייבויות החברה.

העיתוי שנבחר לביצוע המהלך איננו מקרי כנראה, והוא עשוי ללמד על מהלך של השבחה בקמור. לפני כמה שבועות דיווחה החברה על מו"מ למכירת פורטפוליו נכסים בעיר פרנקפורט שבגרמניה - עסקה שממנה היא צפויה לרשום רווח הון נאה של כ-60 מיליון שקל ותזרים מזומנים חופשי של כ-170 מיליון שקל, בעקבותיו.