yes קוראת לספקי התוכן להצטרף למהלך דיגיטלי

זאת כדי למנוע נטישת מנויים ■ מנכ"ל yes רון אילון בכינוס עם ספקי התוכן: לטובת הכנסות קטנות היום מפורטלי האינטרנט, אתם עשויים לסכן את מקור הכנסתכם העיקרי בטווח הארוך

חברת הלוויין yes נערכת לקרב על עתידה. ל"גלובס" נודע כי השבוע כינס מנכ"ל החברה, רון אילון, את כל מנהלי החברות המספקות לה תוכן, וקרא להם לשקול את תהליכי העבודה שלהם עם פורטלי האינטרנט, וזאת על מנת שפעילותם שם לא תפגע במקור הכנסתם העיקרי - הפלטפורמה הטלוויזיונית הרב-ערוצית.

אילון וסמנכ"ל התוכן, יונה ויזנטל, קראו לספקי התוכן, באמצעות מצגות והצגת נתונים, לעבור יחד עם yes את תהליך הדיגיטציה שהיא עוברת, תוך שהוא מציע תהליכים עתידיים בסגנון TV Everywhere, אליה עשויה לעבור החברה בתוך 5 שנים.

אילון ציטט במפגש את ג'ף צוקר, ששימש כמנכ"ל של NBC יוניברסל, באומרו: "אתם מחליפים היום דולרים אנלוגיים בפני דיגיטלי".

לפי נתונים שהוצגו, אם יחברו החברות אל yes במאבקה, יוכל שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל ליהנות לפי תחזית החברה מעוד 270 אלף מנויים עד סוף 2015.

משמעות המהלך, על-פי הנתונים שהוצגו, היא כ-700 מיליון שקל נוספים בשנה.

אילון אמר לנוכחים, בהם קברניטי ערוצים מרכזיים בטלוויזיה הרב-ערוצית, כי ההליכה שלהם היום אל הפלטפורמות הדיגיטליות הקיימות מכניסה להם מעט כסף, אבל לטווח הארוך פוגעת במקור הכנסתם המרכזי - חברת הלוויין או הכבלים.

מאבק בהורדות

בחברת הלוויין מביטים בדאגה בהתפתחויות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. לפי נתוני קבוצת מיקוד שנערכו בקיץ 2010 והגיעו לידי "גלובס", צופים רבים מייתרים את הצורך במנוי לחברת הלוויין, בשל הורדות פיראטיות וצפייה חינמית באתרי אינטרנט שונים.

אילון מוביל את המאבק בספקי התכנים הפיראטיים ואף פנה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לאשר להקים פורום פעולה, שיכלול את כל גופי התוכן במדינה ואשר ישקיע מאמצים במלחמה בהורדות הפיראטיות.

עם זאת, חברת הלוויין רואה איום מיידי וברור בשני גורמים נוספים - ה-DTT, קרי הטלוויזיה הדיגיטלית המספקת ערוצי בסיס ללא מנוי לאחת הפלטפורמות, והצפייה במה שמכונה "מסכים משלימים", כלומר אתרי תוכן כמו mako ו-ynet.

מאז 2008, טענו אילון וויזנטל, הפסיד שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בשל תהליכים אלה 22 אלף מנויים. כיום הוא עומד על 1.46 מיליון משקי-בית, נכון לנתוני הרבעון השלישי של השנה, לעומת 1.48 ברבעון הראשון של 2008.

בכירי חברת הלוויין ביקשו להבהיר לספקי התוכן כי חבירה אל yes אין משמעותה הפניית גב לתהליכים הטכנולוגיים המתבקשים, והם מעבר לפלטפורמות הניו-מדיה. לדבריהם, yes החלה בתהליך, והיא קוראת לחברות לנהוג באחריות ולהצטרף אליו.

חברת הלוויין מתכננת לשים בשנים הקרובות דגש משמעותי על תוכן ובמלחמה על השימור שלו. כמסלול אפשרי הציגה החברה לספקי התוכן תהליכים בהן נוקטות בימים אלה חברות כבלים בעולם, כמו SKY, HBO ו-DISH.

מדובר בפתרונות דיגיטציה של "טלוויזיה בכל מקום" (TV Everywhere), אשר באמצעות מנוי לחברה ניתן לצפות בתכניה על מסכים כמו זה של המחשב הנייד או המחשב הביתי - ולא רק על מסך טלוויזיה.

על כן, ב-yes מקווים שעד שהיא תגיע למצב בו היא משיקה מעין פלטפורמה משלימה שכזו, לא יפנו לה עורף ספקי התוכן שלה, כמו ערוצי הלייף סטייל, הספורט והבידור וישמרו לה על בלעדיות בתכניהם. אחרת, לא יהיה בפעילות כזו תועלת אמיתית.

על-פי הצפי, כניסתה של חברה כמו חברת הלוויין לעולם זה תביא לגידול גם בהכנסות חברות התוכן, לעומת ההכנסות שלהן היום משותפות עם חברות אינטרנט.

לפי המצגת שהוצגה לבאי המקום, רק כאשר מפעילי הכבלים והלוויין ייצרו את נוכחותם ברשת, הם יגדעו את כל תהליכי הירידה בהכנסות שהחלו לצבור תאוצה בשנים האחרונות.

ב-yes סירבו להתייחס לידיעה.

טלויזיה רב ערוצית
 טלויזיה רב ערוצית