צ'ילה בעקבות פישר: מתערבת בשוק המט"ח לריסון הפסו

צ'ילה מצטרפת למלחמת המטבעות: תוציא 12 מיליארד דולר ■ הנגיד הצ'יליאני הודיע כי יבצע רכישות יומיות בהיקף 50 מ' ד' מהיום ועד 9 בפברואר

צ'ילה הצטרפה אתמול ל"מלחמת המטבעות העולמית" לאחר שהבנק המרכזי שלה הודיע שיוציא השנה 12 מיליארד דולר כדי לרסן את התחזקות הפסו שלה ולסייע ליצואנים של הכלכלה הפתוחה והמנוהלת בצורה הטובה ביותר באמריקה הלטינית.

הפסו צנח אתמול (ג') ב-4.6% ל-488 פסו לדולר מ-465.75 פסו לדולר בעקבות הודעת נשיא הבנק המרכזי, חוסה דה גרגוריו, על תוכנית לקנייה של 50 מיליון דולר ביום מהיום עד 9 בפברואר. זו הייתה הירידה היומית החדה ביותר של המטבע המקומי מאז יוני 1989, החודש שבו הסתיים משטרו של הרודן אוגוסטו פינושה.

צ'ילה מצטרפת בכך למדינות מתעוררות ומפותחות נוספות (כמו ישראל ושווייץ) במאבק נגד ייסוף המטבעות שלהן, שאפילו דה גרגוריו מודה שהוא עלול להיות יקר יותר מאשר מועיל, כאשר הפדרל ריזרב האמריקני מזרים 600 מיליארד דולר למערכת הפיננסית האמריקנית תוך שמירה על ריבית המפתח שלו ברמה אפסית. עד אתמול התחזק הפסו ב-17% מול הדולר מסוף יוני 2010, והיה בכך למטבע השני בעוצמתו בעולם אחרי הדולר האוסטרלי, על רקע התייקרות הנחושת, שצ'ילה היא המפיקה הגדולה ביותר שלה.

"זו ההתערבות הגדולה ביותר בשוק המט"ח שהוכרזה על ידי מדינה כלשהי", אמר שר האוצר פליפה לארין לעיתונאים בסנטיאגו. "לנו זה נראה כמו אמצעי הולם שתהיה לו השפעה על שער החליפין".

תשואות האג"ח טיפסו

תשואות האג"ח של צ'ילה עלו אתמול בשיעור היומי החד ביותר זה יותר משנה. תשואת סל של אג"ח צמודות מדד ל-20 שנה עלתה ב-0.24% ל-3.38%. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.25% ל-3.20%. דה גרגוריו הסביר אתמול לעיתונאים שהתשואות יעלו מפני שהבנק המרכזי ימכור אג"ח ב-10 מיליארד דולר כדי לספוג את הנזילות שהוא מזרים לשוק בקניית הדולרים.

"השוק יתחיל לגלם מיד אינפלציה גבוהה יותר", אמר אלדו למו, כלכלן בחברת בנקו סקיוריטי. "הציפייה תהיה כנראה לאינפלציה של קרוב ל-4% במקום 3% עד כה". יעד האינפלציה של הבנק המרכזי הוא 3% בשנתיים עם טווח טעות של 1%.

דה גרגוריו הזהיר בחודש שעבר ששער החליפין הריאלי של הפסו, בניכוי האינפלציה, מתקרב לרמה הגבוהה ביותר שיכולה להיות מוצדקת על ידי נתוני היסוד הכלכליים של צ'ילה.

הפסו, המטבע החזק ביותר באמריקה הלטינית ב-2010, נסחר שלשום ברמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2008 על רקע עליית מחירי הנחושת לשיא בבורסת הסחורות בניו יורק. נחושת מהווה יותר ממחצית מהיצוא של צ'ילה.

"לרכך את התחזקות הפסו"

בהודעה באתר האינטרנט שלו אתמול מסר הבנק המרכזי שהוא מתכנן "לרכך את האפקט" של התחזקות הפסו על המשק. הבנק יעריך מחדש את קצב רכישות הדולרים שלו ב-9 בפברואר, והוא צופה שיוציא לשם כך 12 מיליארד דולר עד תום 2011.

"זה לא רף גבוה מאוד, זה איתות של הבנק המרכזי", אמר אלברטו ראמוס, כלכלן בגולדמן זאקס בניו יורק. "אם הפסו יתחזק מעתה ואילך כי הנחושת תמשיך להתייקר והדולר ימשיך להיחלש, אני חושב שבבנק המרכזי יחיו עם זה".

בהודעתו אתמול הזהיר הבנק המרכזי ש"צבירת יתרות בינלאומיות מביאה איתה הוצאה כספית משמעותית, שקשורה להפרש בין התשואה על ההשקעות לעלות המימון שלהן. הרמה שמוצעת ליתרות המט"ח עולה בקנה אחד עם היכולת הפיננסית ארוכת הטווח של הבנק המרכזי, אם כי חופש התמרון יהיה מוגבל".

בנאום בסנאט הצ'יליאני בחודש שעבר הטיל דה גרגוריו ספק באפקטיביות של אמצעי ההתערבות שננקטו על ידי מדינות באסיה ובאמריקה הלטינית כדי לאושש את הדולר מול מטבעותיהן המתחזקים. "בסופו של דבר מדובר על השפעה על שער החליפין הריאלי, והראיות בתחום זה מראות שבאופ ן כללי אין יחס ברור בין רמת ההתערבות של מדינות לשער החליפין של המטבעות שלהן", הוא אמר אז.