מה לעשות ב-50 מיליון דולר?

אפשר למשל לקנות החוצה משקיעים עייפים, ולהתרגל לכך שחברות ממשיכות לגדול

ההיי-טק הישראלי מתחיל את שנת 2011 בצליעה. יש לא מעט חברות שהוקמו בשנים האחרונות שלהן מוצרים מעניינים, טכנולוגיה מרשימה ומכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. חברות שנראה שיש להן כיוון - אבל אין להן כסף.

רבות נכתב על המחסור בהון זמין לחברות, אבל המחסור הגדול הוא אצל אלה שבשלבי הצמיחה.

בשנתיים האחרונות, היזמים שמקימים חברות עושים זאת על-פי כללי השוק החדשים - עם מעט כסף שהם מגרדים מחסכונות, דודים נדיבים או אנג'לים. הם יודעים שזה מסובך להשיג מימון לחברת Seed, ולכן מתחילים לעבוד במודל של חברת גראז', וכך להגיע לתוצאות, למשתמשים או להכנסות ראשוניות.

אלה שהקימו את החברות שלהם לפני שבע שנים ויותר, כבר נהנו מהיכולת לגייס הון בשלבים המוקדמים, אבל היום הם תקועים.

אנחנו לא הראשונים ששמים לב לזה, קרנות הפרייבט אקוויטי האמריקניות למשל שולחות שליחים לארץ ומחפשות הזדמנויות. אחד מהם סבור שהשוק הישראלי - היזמים וקרנות ההון סיכון - צריך לעבור תהליך של שינוי מחשבתי:

"יש חברות רבות שזקוקות להון, זה לא חדש. אבל צריך לעשות שינוי במחשבה. למשל, חברה שמוכרת ב-30 מיליון דולר בשנה ושואפת לצמוח לא צריכה ללכת לחפש השקעה של 10 מיליון דולר. זה רק יביא אותה עד התחנה הבאה ולא יממן קפיצה גדולה. יזמים צריכים לשכוח את הצרכים היומיומיים ולחשוב בגדול. אני אומר להם: 'תראו לי מה אתם יכולים לעשות עם 50 מיליון דולר'".

משקיע זה לא יצא מדעתו וגם לא מחלק כסף ככה סתם. לטענתו, כדי לבצע קפיצה משמעותית ולהגדיל את הכנסות החברה, חייבים לשקול צמיחה לא אורגנית. במילים אחרות, חייבים לרכוש חברות: "צריך לשים את האגו בצד רגע ולחשוב על שילוב של כמה חברות, מה זה יכול לעשות לחברה.

אפשר לגייס הון, שבעיקרו יהיה מיועד לרכישה של חברה אחת או יותר, ולהצליח לבצע קפיצת מדרגה משמעותית בצמיחה. ככה עושים את זה. אף אחד עוד לא הצליח לבנות חברה של מיליארד דולר בצמיחה אורגנית. בטח לא בתנאי השוק של היום".

בנוסף, אומר אותו משקיע, חברות שהגיעו לשלב שבו הן יכולות לבצע גיוס הון משמעותי, יכולות להשתמש בכסף כדי לממן קנייה החוצה של משקיעים שהתעייפו. "זה נכון לרענן את השורות - להוציא את העייפים ולצ'פר יזמים שרצים כמו משוגעים ברחבי העולם כבר שבע שנים. לא צריך לפחד מזה".

לטענת המשקיע, התעשייה המקומית לא מכירה את הלך המחשבה הזה מאחר שלא היו כאן קרנות פרייבט אקוויטי שלקחו את החברות לצעד נוסף. "בישראל הייתה תעשיית הון סיכון ענפה שמכרה את רוב החברות לפני שהן הפכו לבשלות. עכשיו הגיע הזמן להתרגל למציאות שבה החברות לא נמכרות אלא עוברות ידיים, רוכשות חברות וממשיכות לגדול".