מברזיל ועד תאילנד: המלצות על פסטיבלים וקרנבלים בחו"ל

כשאצלנו סוף-סוף קר, בצד השני של כדור-הארץ חוגגים ■ "גלובס" ממליץ על כמה מהפסטיבלים והקרנבלים המוכרים יותר והמוכרים פחות ■ תתחילו לארוז

שעה שאצלנו הגשם מטפטף, אי-שם בדרום אמריקה, באפריקה ובאוסטרליה מרגישים את חום יולי-אוגוסט בגירסתו המקומית של ינואר-פברואר.

לא מעט פסטיבלים וקרנבלים יתרחשו בעולם בחודשיים הקרובים: מהקרנבל בריו דה ז'ניירו ועד חוויית פרחים בתאילנד, מסיכות בוונציה, בובות ענק במלטה או התקפת-ניוקי משולבת בוורונה.

הפסטיבלים, שבכל העולם הפכו למסורות של ממש, הצליחו רק בשנים האחרונות להיכנס ללוח השנה התיירותי של הישראלים - וכיום על-פי ההערכות כ-40,000 בני אדם נוסעים לפסטיבלים השונים ברחבי העולם מדי שנה.

"חבילות התיור לפסטיבלים הפכו משתלמות במיוחד לאור שער החליפין הנמוך של הדולר", מספרת לימור שמיר, מנהלת השיווק של חברת נתור המתמחה בנושא. "התעשייה של הפסטיבלים ברחבי העולם היא ענקית ומגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה, כשהיא מהווה עוגן כלכלי לערים רבות".

הסמבה בריו: צבע וקצב

מה כבר לא נאמר על הקרנבל בריו על-ידי מטיילים לדרום אמריקה, מדריכים טיולים מבוגרים קצת יותר ואפילו יהודית רביץ אחת שהקדישה לפסטיבל את אחד מלהיטיה הגדולים.

ובכל זאת, עושה רושם שאף פעם לא נגמרת האנרגיה שם בברזיל, והסמבה רק מתחזקת ונעשית חושנית יותר משנה לשנה. שיכרון החושים של הפסטיבל משתלט על רחבי העיר כולה שנהנית מגל מבקרים עצום, תהלוכות ומסיבות רחוב.

גולת הכותרת, כבכל שנה, היא המצעד השנתי בו מתחרות נבחרות בתי-הספר הגדולים לסמבה בריו על התואר הנכסף - הכול, כמיטב המסורת, עם תלבושות יוצאות דופן, מוזיקה משכרת, תפאורה מרשימה והרבה שמחת חיים.

* מתי?

החלק העיקרי של הפסטיבל בריו מתחיל ב-5 במארס ומסתיים ב-8 במארס. מצעד נוסף של בתי-הספר המצטיינים, מצעד המנצחות, נקבע ל-12 במארס. מומלץ להגיע לעיר כמה ימים קודם כדי ליהנות מהאווירה.

* כמה?

הטיסה הזולה ביותר שמצאנו לריו היא עם חברת אייר פראנס הצרפתית, המציעה טיסות לריו עם עצירה של שעתיים בפריז במחיר של כ-1,150 דולר (דו-כיווני). דיל דומה מציעה איבריה הספרדית עם עצירה מעט יותר ארוכה בספדר תמורת 1,160 דולר.

הנוסעים לפסטיבל מוזמנים גם לנצל את הגיחה לטובת טיול מקיף יותר: חברת התיירות נתור, למשל, מציעה תמורת 2,700 דולר טיול מאורגן של 10 ימים לברזיל הכולל את הקרנבל, כמו גם את יתר האטרקציות המרכזיות של המדינה המעניינת.

לתשומת-לבכם: מטבע הדברים, מחירי שירותי הקרקע והלינה בברזיל בתקופת הקרנבל רושמים זינוק מטורף למדי. הקפידו להזמין מראש וצפו לרמות מחיר גבוהות.

סמבה ברזיל ריו / צלם: רויטרס
 סמבה ברזיל ריו / צלם: רויטרס

הצבעוניות במלטה: בובות ענק ומוזיקה

מלטה היא עוף מוזר באופן כללי: אי קטן במזרח התיכון, אך כזה שהחופים בו לא ממש זהובים ומזמינים.

בכל זאת, הפנינה הים-תיכונית הזו מתעוררת לחיים ומעניינת במיוחד בתחילת מארס, אז מתקיים בה "קרנבל מלטה", הכולל גם הוא - איך לא - בובות ענק מתנפחות, ריקודים ומוזיקה תוססת.

אנשי מלטה מייבאים אליהם את כל הטוב מהפסטיבלים האחרים ביבשת, אבל בגירסה מקוצרת. במסגרת הפסטיבל יוצאות שלל הפלגות צבעוניות וססגוניות לאי הסמוך גוזו, גם שם נמשכת אווירת הפסטיבל. בנוסף, מתקיימות הצגות רחוב בסגנון קרנבל המסכות הוונציאני ומתקיים שוק אמנים ידוע.

מיקומה של מלטה מאפשר גם לקבל הצצה לתרבות הפסטיבלים במחיר זול יותר מאשר בבירות אירופיות אחרות.

* מתי?

4 ל-8 במארס 2011.

* כמה?

טיסה הלוך וחזור למלטה בטיסת צ'רטר מוצעת תמורת 412 דולר באשת טורס ובגוליבר. חבילת נופש של שבוע לאדם בחדר זוגי הכוללת מלון מוצעת החל מ-527 דולר לאדם בשתי הסוכנויות הללו, במלון 3 כוכבים. המעוניינים בחוויה מפנקת יכולים לשדרג את רמת האירוח עד 5 כוכבים ולהשקיע עד 921 דולר לאדם בנופש הזה.

מלטה / צלם: רויטרס
 מלטה / צלם: רויטרס

הפרחים בתאילנד: ניחוח מסורתי

פסטיבל הפרחים של צ'אנג מאי בתאילנד נחשב למיוחד מסוגו בעולם ומציע חוויה תרבותית יוצאת דופן. בעיצומה של "העונה היבשה" במזרח הרחוק מצויים הפרחים בשיא הפריחה ומוסיפים לתרבות המרתקת של תאילנד, למקדשים ולאנשים המיוחדים שלל צבעים וריחות.

שיא הפלא הוא ב-3 ימי פסטיבל הפרחים המסורתי, אז נכבשת העיר הצפונית הזו על-ידי אינספור פרחים, כאשר פסלים, תמונות ואפילו סצנות שלמות מתוך המסורת התאילנדית מוצגים באמצעות פרחים מכל הסוגים ומכל המינים, ביופי שבאמת קשה לתאר.

לצד התהלוכות עצמן, המציגות בגאווה רבה כ-3,000 זנים שונים של פרחים - יש תצוגות פרחים בכל רחבי האזור. בנוסף, צ'אנג מאי היא נקודה מצוינת לטיולי טבע ולהיכרות עם התרבות.

* מתי?

ממש אוטוטו, ב-4-6 בפברואר בעיר צ'אנג מאי שבצפון תאילנד. ניתן להגיע למקום ברכבת או באוטובוס מבנגקוק הבירה. לחילופין, ניתן לטוס ישירות לשדה התעופה שבצ'אנג מאי עצמה.

* כמה?

ניתן לרכוש כרטיס טיסה לצ'אנג מאי (עם עצירה בבנגקוק) תמורת כ-1,400 דולר - כאשר הטיסה הראשונה מתבצעת עם חברת אל-על, ואילו השנייה - עם תאי איירליינס.

המעוניינים לחסוך קצת כסף יוכלו לטוס לבנגקוק, לטייל שם, ולבלות 12-15 שעות נסיעה ברכבת משם לצ'אנג מאי, כאשר הרכבות נחשבות לזולות מאוד.

טווח המחירים בטיסה לבנגקוק בתאריכים האמורים נע בין 900 דולר בלבד (לבוחרים לטוס עם איירוסוויט דרך קייב שבאוקראינה) לכ-1,300 דולר לטיסה ישירה עם אל-על.

אלטרנטיבה נוספת היא כמובן טיול מאורגן: אופיר טורס וגוליבר מציעות, למשל, טיול של 15 יום בין 25.1 ל-8.2 תמורת 2,222 דולר.

תאילנד / צלם: רויטרס
 תאילנד / צלם: רויטרס

המסיכות בוונציה: ותיק וממכר

עם כל הכבוד לקרנבל בריו, למסורת המסיכות בוונציה שבאיטליה יש פז"מ גבוה בהרבה: פסטיבל המסיכות של ונציה נוסד כבר בימי הביניים, במאה העשירית, אבל אחריה 200 שנה של הפסקה רק בשנת 70 חודשה פעילותו.

מדובר בתיאטרון הרחוב הגדול בעולם. הכלל הוא: כמה שיותר גדול וצבעוני, יותר טוב.

בניגוד לפסטיבלים האחרים, אין בו תהלוכות מאורגנות בשעות ספציפיות אלא פשוט אווירת חג מלאת מסיכות וצבעים, סצנות רחוב ורוח שטות איטלקית טובה וחורפית.

אנשים בכל הגילים ומכל הסוגים מציפים את הרחובות, כל אחד מהם הוא שחקן פוטנציאלי - אז אל תתפלאו אם מישהו פשוט תופס לכם ביד ומתחיל לאלתר סצנה רומנטית בשפה שאינכם מבינים.

* מתי?

החל ב-26 בפברואר עד 8 במארס. לשמחה אין שעת התחלה וסוף: מוזיקה וריקודים משתלטים על הרחוב לאורך כל שעות היום.

* כמה?

500-610 דולר לכרטיס הלוך חזור לוונציה בתקופת הפסטיבל. סוכנויות הנסיעות מציעות דילים. כך למשל מציעה סוכנות גוליבר דיל של 3 לילות ומלון 3 כוכבים על בסיס לינה וארוחת בוקר בוונציה, החל מ-652 דולר. דיל של 5 לילות בתקופת הפסטיבל נמכר תמורת 630 אירו.

לחילופין, ניתן לשלב עם פסטיבלים אחרים המתקיימים בתקופה זו באיטליה במסגרת טיול מאורגן.

וונציה איטליה גונדולה / צלם: רויטרס
 וונציה איטליה גונדולה / צלם: רויטרס

הפסטה בוורונה: בטוב טעם

אין חופשה באיטליה בלי פסטה טובה: בוורונה יודעים זאת היטב, ועל כן גאים במיוחד בפסטיבל השנתי המסורתי שלהם המתקיים בתחילת חודש מארס - פסטיבל הניוקי.

הגיבור של הפסטיבל הוא "מלך הניוקי" השנתי, אחד מנכבדי העיירה שנבחר לאחוז בתואר המכובד ולהוביל את המצעד ברחביה של העיר ולאורך נהר האדיג'ה.

המצעד, שבמרכזו כל אנשי העיר עוטים עליהם בגדים מסורתיים ורוקדים, מסתיים בפיאצה סן ז'נו, שם מחלק "מלך הניוקי" את הפסטה לכל אנשי העיר שאוכלים ממנה כדי לציין את הניצחון על מגיפת הרעב שפקדה את ורונה בשנת 1660.

הפסטיבל נחשב לצבעוני ועם זאת אותנטי במיוחד, ומעל הכול - טעים.

* מתי?

ביום ו' 4 במארס 2011 בשעות הצהריים ואחר-הצהריים.

* כמה?

גם כאן משתלב הפסטיבל מצוין עם הפסטיבלים האחרים של איטליה. נתור מציעה מסלול מורחב של 8 ימים, הכולל טעימה ממצה מ-3 הפסטיבלים של איטליה, לצד ביקור בערים מעניינות נוספות כמו פדובה, לוקה ובולוניה - הכול תמורת כ-1,100 דולר לאדם.

וורונה / צלם: רויטרס
 וורונה / צלם: רויטרס