שנה שנייה ברציפות: הפועלים הכי זול בעמלות, הבינלאומי הכי יקר

בנק ישראל: החיסכון החודשי לצרכן בעקבות הרפורמה - 2.6 שקלים ‏‎‎‏■ כאל - החברה היקרה בכרטיסי אשראי, ישראכרט - הזולה ‏‎‎‏■ ההוצאה הממוצעת על עמלות עו"ש - 15.2 שקל בחודש‏

בנק ישראל מציג היום (ב') נתונים המצביעים על שיפור מתמשך במצבו של הצרכן לאחר כניסתו לתוקף של חוק הפיקוח על העמלות ביולי 2008. "בשנתיים וחצי האחרונות חלה ירידה בעלות הממוצעת בפועל של שירותי חשבון עו"ש נפוצים ובעלות החזקת כרטיס האשראי. גברה התנהגות תחרותית מצד הבנקים בקרב משקי-הבית, והבנקים מציעים ללקוחות חדשים וקיימים פטור מלא או חלקי מעמלות במבצעי שיווק שונים", טוען בנק ישראל.

את הנתונים הציג המפקח על הבנקים, דודו זקן, לוועדת הכלכלה.

מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה כי חלה ירידה בעמלות לעומת המצב שלפני הרפורמה. מהנתונים עולה עוד כי בעקבות הרפורמה עומדת ההוצאה הממוצעת בעבור סל שירותי העו"ש הנפוצים (כולל מסגרות אשראי) על 15.2 שקל בחודש - ירידה בשיעור של 14.6% בהשוואה למצב שלפני החוק, שבו ההוצאה עמדה על 17.8 שקל בחודש. החיסכון החודשי לחשבון עו"ש מסתכם ב-2.6 שקל, כלומר חיסכון של 31.2 שקל ברמה שנתית.

הממצאים שמפרסם זקן מתבססים על נתוני הגבייה בפועל של עמלות ממשקי-בית ב-5 הבנקים הגדולים במשך 9 הרבעונים האחרונים מאז יישום הרפורמה ברבעון השלישי של 2008.

עוד עולה מהנתונים כי הירידה במחירי העמלות עקבית ומתמשכת. כך, ברבעון הראשון של 2009 היתה ההוצאה הממוצעת החודשית 16.1 שקל, ברבעון הראשון של 2010 ההוצאה כבר ירדה ל-15.6 שקל בחודש, וברבעון האחרון שנבדק (הרבעון השלישי של 2010) ההוצאה היא 15.2 שקל.

בחתך בנקים נמצא כי מבין הבנקים הגדולים, בנק הפועלים בניהולו של ציון קינן הוא הבנק הזול ביותר עם הוצאה של 14.5 שקל בחודש, כשאחריו לאומי עם 14.6 שקל בחודש ודיסקונט עם 15 שקל בחודש. הבנק הבינלאומי בניהולה של סמדר ברבר-צדיק הוא הבנק היקר ביותר עם עלות ממוצעת של 20.1 שקל בחודש.

הבנק הזול ביותר מכל הבנקים בישראל הוא בנק יהב שבבעלות מזרחי-טפחות, עם עלות של 3.1 שקל בחודש. יצוין כי הרוב המכריע של לקוחות יהב הם עובדי מדינה, הנהנים מתנאים מועדפים.

בתגובה נמסר מהבינלאומי כי "מדובר בתמונה חלקית, מספר מצומצם ביותר של עמלות שמהוות רק חלק קטן מעלות ניהול חשבון בנק". בבינלאומי הוסיפו כי "לבנק בגודל בינוני המתחרה מול הבנקים הגדולים יש חיסרון לקוטן בזירת התחרות".

כאמור, שני הבנקים הגדולים הם הזולים ביותר. בבנק הפועלים חלה הפחתה של 27.1% בסל השירותים החודשי מאז הרפורמה, ומחירו הממוצע ירד מ-19.9 ל-14.5 שקל לחודש. בבנק לאומי חלה הפחתה של 17.5% בממוצע, ומחיר הסל ירד מ-17.7 ל-14.6 שקל. בדיסקונט, לאחר התייקרות ראשונית לאחר הרפורמה, ירדה ההוצאה, והיא עומדת בממוצע על 15 שקל בחודש - ירידה של 1.4% בהשוואה ל-2007.

‏במזרחי-טפחות התייקרו העמלות לאחר הרפורמה, אך בשנה האחרונה חלה ירידה חדה, וכתוצאה ממבצעי גיוס הלקוחות של הבנק ההוצאה החודשית של לקוח מזרחי-טפחות היא 16.6 שקל - עלייה של 1.2%. בבנק הבינלאומי קפצה ההוצאה על עמלות מאז הרפורמה ב-23.3% והגיעה ל-20.1 שקל בחודש, 39% מעל העמלות הנגבות בבנק הפועלים.

לכו להתמקח

‏לפי נתוני בנק ישראל, העמלות הנגבות בפועל מהלקוחות נמוכות באופן משמעותי מהמחירים המצוינים בתעריפונים. "לכן על הציבור לבדוק את התנאים המוצעים בבנקים, ולבדוק אפשרות לקבל הנחות בעמלות", אומרים בבנק ישראל.

ההנחה הממוצעת על עמלת פעולה על-ידי פקיד מגיעה ב-5 הבנקים הגדולים ל-46%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-6.1 שקלים ל-3.3 שקלים. ההנחה הממוצעת על פעולה בערוץ ישיר מגיעה ב-5 הבנקים הגדולים ל-25%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-1.68 שקלים ל-1.26 שקלים. ‏

לגבי עמלות כרטיסי אשראי, עולה מהנתונים כי ההנחה הממוצעת על עמלת כרטיס אשראי היא 51% מהעמלה שבתעריפון, והעלות הממוצעת היא 6.8 שקלים בחודש.

עוד מצא בנק ישראל כי מתחילת 2010 חלה ירידה של 10% בעלות הממוצעת להחזקת כרטיס אשראי. בנק ישראל קבע כי כרטיסי האשראי של כאל הם היקרים ביותר, ועלותם 10.4 שקלים לחודש - 162% יותר מהחברה הזולה ביותר, ישראכרט, הגובה מלקוחותיה 3.9 שקלים בחודש. ההוצאה החודשית הממוצעת לכרטיס של לאומי קארד היא 7.1 שקלים.

‏עם זאת, יצוין כי למרות הירידה בעמלות העו"ש המוערכת על-ידי בנק ישראל ב-400 מיליון שקל בשנה, היקף גביית העמלות הכוללת במערכת הבנקאית עלה מאז 2007 ב-3% והגיע ל-14 מיליארד שקל בשנה. העלייה מוסברת בעיקר מעלייה בהכנסות מעמלות ניירות ערך וכרטיסי אשראי לאור הגדלת פעילות הלקוחות. ‏‎‎‏

אינפו: ההוצאה החודשית הממוצעת בפועל על עמלות עו
 אינפו: ההוצאה החודשית הממוצעת בפועל על עמלות עו