מלכי הביצה: מי כיכב במדורי הרכילות העסקית ב-2010?

ציון קינן עלה בדירוג בזכות מינויו למנכ"ל בנק הפועלים, יצחק תשובה הפך לאייטם רכילותי חם, ומנגד צנחו בדירוג צבי זיו ומנהלי חברות הסלולר ■ וגם: מי נעלמו לגמרי מנוף הרכילות המקומי?

דירוג "מלכי הביצה" לשנת 2010 מספק לנו השנה כמה עליות מרשימות וגם מספר היעלמויות מסתוריות של מי שכיכבו בדירוג של 2009, שעורר סערה לא קטנה.

היו כאלה שמצאו את עצמם מככבים במקומות הראשונים למרות שהם, מבחינתם, "בכלל לא ידעו שהם כאלה"; אחרים התאכזבו לגלות כי למרות שבילו ב"מקומות הנכונים" וחברו לפרלמנטים העסקיים המסוקרים ביותר, הם נדחקו אל סוף הדירוג.

מדהים היה לגלות כמה אמוציות התלוו לדירוג הלכאורה קליל. מתברר שעבור רבים בקהילה העסקית, להופיע במדורי הרכילות זה עסק לכל דבר, עם שורת רווח והפסד ועם חלוקת דיבידנדים.

מנכ"ל בנק הפועלים הטרי יחסית, ציון קינן, רושם השנה עלייה משמעותית מבחינת מיקום בדירוג. אין מה לעשות, המעמד מחייב. מאז נכנס לתפקידו כמנכ"ל הבנק, הפך קינן למושא סיקור אטרקטיבי ביותר ועלה מהמקום השביעי למקום השני, שם היתה בשנה שעברה מנכ"לית לאומי, גליה מאור, שעדיין שומרת על נוכחות בצמרת, אך במקום השלישי.

פרופ' איתן ששינסקי, שעומד בראש ועדת ששינסקי, בוודאי ישמח לשמוע על העלייה המרשימה שרשם טייקון הגז יצחק תשובה. השנה הסוערת, בה הוא ניצב במרכז המחלוקת על תמלוגי הגז, העלתה אותו מהמקום ה-13 למקום ה-6. מתברר כי לצד הרעש הציבורי, הפך תשובה גם לדמות פופולרית, ומי שהיה בשנים האחרונות אחד מאנשי העסקים ה"אפורים" יותר, הפך לאייטם אטרקטיבי במדורי הרכילות העסקית.

גם שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, נכנס לעשירייה הראשונה. אחרי שהתברג ב-2009 במקום ה-18, הוא נכנס השנה למקום ה-7. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, רושם עלייה של שלושה מקומות, ממספר 8 בדירוג בשנה שעברה, למספר 5.

השנה החזקה של ליאורה עופר, יו"רית מליסרון, מקבלת ביטוי גם במדורי הרכילות. עסקת הענק לרכישת חברת בריטיש ישראל והמשך הפעילות השיווקית בקניון רמת-אביב, אותו רכשה מאפריקה ישראל, הציבה אותה בשורה הראשונה של הקהילה העסקית ובעשירייה הראשונה של הדירוג: במקום ה-9, לעומת המקום ה-19 ב-2009.

מעניין לציין כי מי שהיה אחריה בדירוג ב-2009, במקום ה-20, הזמר אייל גולן, נשאר צמוד אליה גם השנה ונכנס למקום ה-10, כשהוא ממונף על-ידי הפופולריות הגואה של הזמר המזרחי ואולי גם הגירושים המתוקשרים.

את שורת העליות המשמעותיות חותם הבעלים החדש יחסית של חברת אורנג', אילן בן-דב, שמטפס מהמקום ה-70 למקום ה-41.

הירידות הבולטות

בהתאמה לזינוק של ציון קינן, רושם המנכ"ל הקודם, צבי זיו, צלילה חופשית, מהמקום ה-14 למקום ה-61.

עוד ירידה מעניינת בדירוג שייכת לכל 3 מנכ"לי חברות הסלולר. מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, שבשנה שעברה הופתענו לגלות אותו במקום השלישי, מיד אחרי בנימין נתניהו וגליה מאור, נכנס השנה רק למקום ה-12. הקולגה, גיל שרון מפלאפון, ממוקם השנה במקום ה-21 לעומת המקום ה-16 בשנה שעברה; ואילו דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר הפורש, נעדר מהדירוג, אחרי שב-2009 נכנס למקום ה-96.

שני פוליטיקאים רושמים השנה צניחה במדד הסיקור הרכילותי. יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, שמוקמה ב-2009 במקום הרביעי, הגיעה השנה רק למקום ה-20. שר הביטחון, אהוד ברק, גם הנמיך פרופיל השנה, ואחרי התייצבות במקום ה-5 ב-2009, הוא מתברג השנה רק במקום ה-26.

עוד ירידה גדולה נרשמת לעידן עופר. בעוד בת-דודתו ליאורה מטפסת בדירוג, הוא מתדרדר אל המקום ה-50, אחרי שבשנה שעברה תפס את המקום ה-12. אחת הסיבות לכך היא שב-2009 זכתה החתונה של עידן עופר עם בתיה פרי לסיקור רב, ואילו השנה הוא חזר לשגרה המאפיינת אותו, כמי שלא מרבה לפקוד את האירועים החברתיים-עסקיים המקומיים.

שנה שקטה עברה גם על שרי אריסון, שב-2009 היתה במקום ה-9 ואילו השנה היא במקום ה-15, גם כאן מסיבות אישיות. ב-2009 קיבלו הגירושים של אריסון מעופר גלזר הרבה אינצ'ים במדורי הרכילות העסקית.

בגזרת הלייף סטייל נרשמת ירידה לדוגמנית בר רפאלי, שעוזבת את העשירייה הראשונה (מקום 6 ב-2009) ועוברת אל המקום ה-14.

הירידה הגדולה ביותר, שלא לומר, ההיעלמות המסתורית, שייכת ליעקב פרי, שהתברג בשנה שעברה במקום ה-11, ואילו השנה לא דורג.

שני מצטרפים מעניינים לדירוג השנה הם אליעזר שקדי, מנכ"ל אל-על, שהוריד את הדרגות, אבל העלה את הפרופיל הציבורי שלו. גם אריק שור, מנכ"ל תנובה הנכנס, מגלה השנה שהתהילה לא נמצאת בחיתולים - אלא בחלב.

על מי לא מרכלים?

‎רשימה גדולה מייצגת את מי שהופיעו בדירוג ב-2009, אבל לא נכנסו אליו ב-2010. היא כוללת את שר התקשורת, משה כחלון; דני גילרמן, אליעזר פישמן, שירה מרגלית, זאב רוטשטיין, שרי גבעתי, רקפת רוסק-עמינח; שר החינוך, גדעון סער; פאר נדיר, אסתי גינזבורג; מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון; משה אדרי, אבי חפץ, עופר עיני, אבישי ברוורמן, חמי פרס, סמי סגול, שלמה שמלצר, גזי קפלן, ראובן שיף; שר התשתיות, עוזי לנדאו; שר החוץ, אביגדור ליברמן; שלמה אליהו, דן חלוץ וזהבית כהן.

מתודולוגיה / מור לביא

במסגרת פרויקט "מלכי הביצה" של "גלובס", בשיתוף יפעת מחקרי מדיה, ביצענו מחקר עומק שבחן את הנראות התקשורתית של האישים במדורי הכלכלה במדורי הרכילות הכלכלית.

הטכנולוגיה המתקדמת אותה הפעלנו לצורך הכנת המחקר כוללת שימוש במנועים סמנטיים המזהים את "האקלים הטקסטואלי" בו מוזכר מושא המחקר, "מבינים" את ההקשרים הנמצאים בסמיכות לו, משכללים את המידע ומאפשרים להעריך את המשקל התקשורתי המשקף ומאפיין את המרכזיות והרלוונטיות של מושא המחקר במופע התקשורתי.

מתוך 100 האישים המוזכרים ביותר בשנת 2010 במדורי הרכילות העסקית נמצאו 58 אנשי עסקים, 30 אנשי ממשל ומדינה ו-12 סלבריטאים.

ל-4 המקומות הראשונים ובהפרש ניכר משאר הרשימה הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו (227 אזכורים), מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן (221 אזכורים), ומנכ"לית בנק לאומי גליה מאור (207 אזכורים).

בעוד שראש הממשלה ושר האוצר יובל שטייניץ היו במרכז הסיקור התקשורת הכלכלית במהלך השנה, שני מנכ"לי הבנקים הגיעו למדורי הרכילות הן בזכות השתתפותם הרבה באירועי התרמה והן בזכות העניין הציבורי שנסב סביב היקף התנאים שלהם.

מתוך 58 אנשי העסקים המוזכרים ברשימה, כמעט שליש קשורים לענף הבנקאות והפיננסים.

מבין הסלבריטאים המוזכרים ברשימה מוביל אייל גולן, שזכה ל-99 אזכורים במדורי הרכילות השנה. ברשימה מופיעים עוד 2 זמרים ומספר גבוה של דוגמנים-שחקנים.

השוואה בין נשים לגברים מראה כי ברשימה השנה אוזכרו 19 נשים. מבין הנשים המובילות מוזכרות 10 נשות עסקים ו-3 פוליטיקאיות - עלייה צנועה לעומת שנה שעברה.

* הכותב הוא מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה.

מלכי הביצה / צילומים: עינת לברון, איל יצהר, תמר מצפי, אוריה תדמור, בן יוסטר, גלובס TV, יח
 מלכי הביצה / צילומים: עינת לברון, איל יצהר, תמר מצפי, אוריה תדמור, בן יוסטר, גלובס TV, יח

מלכי הביצה / צילומים: עינת לברון, איל יצהר, תמר מצפי, אוריה תדמור, בן יוסטר, גלובס TV, יח
 מלכי הביצה / צילומים: עינת לברון, איל יצהר, תמר מצפי, אוריה תדמור, בן יוסטר, גלובס TV, יח