עוד סכסוך: קריית יערים מבקשת לספח 500 דונם מאבו גוש

באבו גוש זועמים: "מדובר בשבירה של הסטטוס קוו שתגרום לנו לפגיעה אנושה" ■ שר הפנים ישי הקים ועדה לחקירת גבולות על מנת לבדוק הנושא

עליית מדרגה בסכסוך הגבולות בין הישוב החרדי קריית יערים (טלז סטון) לבין הישוב הנוצרי אבו גוש שבפאתי ירושלים: מתכננת הערים הד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, שחקרה את הנושא, אומרת כי העברת 500 דונם לקריית יערים תהווה "פגיעה אנושה באבו גוש".

בקשתה של קריית יערים להפוך לעיר של כ-20 אלף נפש, עוררה התנגדות בחודשים האחרונים בעיקר מיישובי הסביבה, שחוששים מפגיעה באורח חייהם, לרבות סגירה של עורקי תנועה מרכזיים בשבתות, וכן מצד ארגונים ירוקים, שהתריעו מפני נזקים סביבתיים, בעיקר לנחל יתלה.

שר הפנים, אלי ישי, אף הקים ועדה לחקירת גבולות על מנת לבדוק את הנושא. ממשרד הפנים לא נתקבלה תגובה באשר לסטטוס הדיונים בוועדה עד לזמן סגירת הגיליון.

לאחרונה הזמינה מועצת אבו גוש מחקר מגיאוקרטוגרפיה על מנת לבחון את ההשלכות הצפויות מסיפוח שטחים לקריית יערים. במחקר, שנערך בסיוע האדריכלית נועה אורבך אבן, כותבות השתיים כי מהיכרותן עם המגזרים החרדיים והערביים, "אין הצדקה להעביר שטחים לקריית יערים, כאלה העלולים לפגום בהתפתחות אבו גוש, יישוב המנודה מבחינה חברתית בעולם הערבי בשל היותו 'אוהב יהודים'".

עוד טוענת דגני בחוות דעתה, כי "אין לאפשר את פיתוח היישוב קריית יערים מעבר לדרך 425 , המהווה גבול ברור בין שני היישובים בפרט, וכלל היישובים במרחב, על מנת למנוע חיכוכים בעיקר על רקע דתי הקשור לנסיעות, בילוי ותיירות".

ממשרד הפנים נמסר: "הוועדה לחקירת גבולות מונתה בהתאם לחוק לבדוק את נושא הגבולות המוניציפליים בין קריית יערים לאבו גוש, והיא כעת בשלב שמיעת העדויות מהגורמים הרלוונטיים השונים. הוועדה טרם סיימה את עבודתה, ולכשתסיים יוגשו המלצותיה למנכ"ל משרד הפנים, שיציג לשר את עמדת המשרד בהתאם לחוות דעת הוועדה. בסמכות השר לקבל או לדחות את המלצות הוועדה".