השייח' הקטארי, גרסת קוסטה דל סול

במסגרת מגמת ההשתלטות הקטארית על הכדורגל העולמי, דווקא הסיפור של מלאגה הספרדית קצת נדחק לשוליים. שם זהו השייח' עבדוללה, שרכש את המועדון בקיץ ומאז זורק כספים

למקרה שעדיין לא התעדכנתם, קטאר הולכת להשתלט על כל חלקה בכדורגל העולמי בעשור הקרוב. תקציר האירועים האחרונים: ספ בלאטר ופיפ"א העניקו לנסיכות את אירוח המונדיאל ב-2022; קרן הצדקה המקומית חתמה על חסות בשווי 165 מיליון אירו עם ברצלונה; וחברת ההשקעות הממשלתית הציעה לגלייזרים, על-פי דיווחים, כ-1.5 מיליארד ליש"ט עבור השליטה במנצ'סטר יונייטד (עסקה שהאמריקנים דחו. בינתיים).

אבל לפני כל הדברים האלו שהתרחשו בחודש שעבר, קרה משהו אחר בתחילת הקיץ. משהו שמעט נעלם מאור הזרקורים לאור המונדיאל שהתקיים באותו זמן בדרום אפריקה: השייח' עבדוללה בן נאסר אל-תאני, קרוב משפחתו של אמיר קטאר חאמד בן-חליפה (ומיליארדר מכובד בפני עצמו), רכש 100% מהשליטה על מלאגה, קבוצת הכדורגל מהליגה הספרדית הבכירה.

מלאגה, העיר מחבל אנדלוסיה שבה מתגוררים כ-600 אלף תושבים, ידועה בעיקר בזכות רצועת החוף המרהיבה שלה על שפת הים התיכון - קוסטה דל סול. הכדורגל אף פעם לא היה סיפור יותר מדי גדול שם: למלאגה קבוצת כדורגל קטנה שלאורך השנים עולה ויורדת בין הליגות בספרד באופן סיסטמתי. הישג השיא שלה הוא העפלה לרבע גמר גביע אופ"א בתחילת העשור הקודם.

את השייח' עבדוללה כל זה לא עניין. הוא הוסיף לפורטפוליו העסקים שלו את קבוצת הכדורגל המקומית, אחרי שרכש אותה תמורת 36 מיליון אירו מפרננדו סאנז. כסף קטן עבור איש המחזיק באימפריה שבסיסה באיחוד האמירויות, מעסיקה כ-3,000 עובדים ברחבי 30 מדינות שונות, וחולשת על בתי מלון, מרכזי קניות, רשתות סלולר וסוכנויות לייבוא רכבים. בנוסף, השייח' מחזיק מניות בבנק דוחא הקטארי, ומשמש כסגן נשיא הדירקטוריון שלו.

מה יש לאיש כזה גדול לחפש בקבוצה כל כך קטנה?

***

השייח' ראה במלאגה קבוצה עם פוטנציאל אוהדים לא רע בכלל: ממוצע הקהל של המועדון העונה במשחקי הליגה עומד על 24 אלף איש למשחק (התשיעי בגובהו בליגה הספרדית), באצטדיון ה"לה רוסלדה" שמכיל 28,963 מושבים בסך הכל.

העובדה שקיבולת המגרש מנוצלת כמעט עד תום, לא נעלמת מעיניו של עבדוללה, שהצהיר לאחרונה כי יבנה אצטדיון חדש למועדון, שיכיל 65 אלף מקומות. "כיוון שקטאר תארח את מונדיאל 2022, אני מעוניין שלמגרש יקראו 'אצטדיון קטאר', וכך הוא יהפוך לאצטדיון הראשון בעולם שייקרא על שמה של מדינה", אמר. "זה יהיה האצטדיון השלישי בגודלו בספרד, אחרי הקאמפ נואו והסנטיאגו ברנבאו". הקומפלקס המתוכנן, שמלבד האצטדיון המרכזי יכיל גם כ-10 מגרשי אימונים מתקדמים, יעלה לשייח' כ-360 מיליון אירו. סכום קטן בשביל להגשים את האמביציה שלו: "להתחרות עם האקדמיה של ברצלונה, ה'לה מאסיה', על גיוס וגידול השחקנים הטובים בספרד".

אז השייח' משקיע בתשתיות, מה שמוכיח שיש לו אג'נדה להרבה שנים. אבל כדי למלא את אצטדיון הענק שהוא בונה, הקבוצה הבוגרת חייבת להתחיל להביא תוצאות, וכמה שיותר מהר. גם את הנושא הזה השייח' לא מזניח: תקציבה של מלאגה העונה עומד על 70 מיליון אירו, עלייה אדירה של 172.3% לעומת התקציב אשתקד, נטול התמיכה הקטארית. "המטרה בעונה הנוכחית היא לסיים בין 10 המקומות הראשונים", אמר השייח' ל"אל פאיס". כדי לגרום לזה לקרות, מלאגה השקיעה העונה מעל 23 מיליון אירו ברכישת שחקנים. שמות מוכרים ומוכחים כמו מרטין דמיקליס, חוליו באפטיסטה ואנצו מרסקה כבר נחתו בקבוצה. שמות שמוזכרים כמועמדים להצטרף למועדון בחלון ההעברות הנוכחי הם לסאנה דיארה מריאל מדריד, דניאל אגר (ליברפול), עמנואל אדבאיור (מנצ'סטר סיטי), גבי מיליטו (ברצלונה) ודייגו בואננוטה (ריבר פלייט).

גם בעמדת המאמן, השייח' ממש לא חסך והלך על שמות גדולים. ז'סואלדו פריירה הפורטוגלי, שהוביל את פורטו לשלוש אליפויות רצופות בשנים 2006-2008, מונה למנג'ר בתחילת העונה. בנובמבר, כשהתוצאות על הדשא לא ממש הגיעו, הוא פוטר. רק כדי שעל הקווים יוכל לנחות במקומו שם גדול יותר: מנואל פלגריני הצ'יליאני, הזכור מהעונה הקודמת בריאל מדריד.

"לטווח הארוך השמיים הם הגבול - אנחנו שואפים להשיג הכל", מבהיר סגן הנשיא של מלאגה. "נוכל לזכות כאן בתארים".

***

הכניסה הקטארית לכדורגל הספרדי, שהפכה להשקעה הזרה הראשונה בכדורגל המקומי, התאפשרה מלכתחילה באמצעות שינוי גישה שביצעה מינהלת הליגה הספרדית. ראשיה הסתכלו בצער כיצד הפרמיירליג האנגלית שואבת אליה שייח'ים, אוליגרכים ובעלי קבוצות פוטבול מארצות הברית, בזה אחר זה. אותם מיליארדרים הפכו בעשור האחרון את הליגה האנגלית לעשירה ביותר באירופה, ללא תחרות. כל זה בזמן שהקבוצות בספרד המשיכו להסתמך על מודל "הסוסיוס" המפורסם, או חלקן האחר שהסתפק בבעלות של אנשי עסקים מקומיים עם אמצעים מוגבלים.

נשיא המינהלת, פרנסיסקו רוקה פרז, טען במסיבת עיתונאים בשנה שעברה כי "אנחנו רוצים להגיע למצב שמשקיעים מחו"ל יביאו את הכסף שלהם גם אלינו". הליגה הספרדית החלה בבניית מודל כלכלי חדש, שאמור לפתות משקיעים מחו"ל לטווח ארוך. בין היתר, הובהר לרוכשים הפוטנציאליים כי החל מ-2015 תעבור הליגה להסכם מכירת זכויות שידור קולקטיבי, מה שיגדיל באופן ניכר את ההכנסות של המועדונים הבינוניים והקטנים. כיום, חתומות ברצלונה וריאל מדריד על חוזים המבטיחים לשתיהן מעל 300 מיליון אירו בעונה עבור זכויות השידור של הליגה, סכום אליו לא מצליחות להגיע כל יתר 18 הקבוצות בליגה ביחד.

השייח' עבדוללה כבר השתכנע. נותר רק לראות האם מיליארדרים אחרים יבואו בעקבותיו.