שוק הנדל"ן: אטיאס יחזור להעניק היתרי בנייה בקיבוצים

סכסוך בן שנה בין הקיבוצים למדינה מגיע לסיומו ■ מינהל מקרקעי ישראל, ש"העניש" את הקיבוצים לפני שנה ואסר עליהם להתרחב בפועל, יחזור להעניק היתרי בנייה בקרוב

שר השיכון אריאל אטיאס ממשיך במאמציו להציף את שוק הנדל"ן בדירות - ועכשיו גם בקיבוצים. משרד השיכון הודיע היום (ד') כי מינהל מקרקעי ישראל יחזור להעניק לקיבוצים היתרי בנייה למגורים, לאחר שהושגה הסכמה בדבר הכללים להשכרת הדירות בקיבוצים, כאשר באזורי הביקוש הדירות יושכרו לזוגות צעירים.

ההחלטה התקבלה בתום פגישה שהתקיימה בין אטיאס, שר החקלאות שלום שמחון, מנהל מינהל מקרקעי ישראל ירון ביבי ונציגי התנועה הקיבוצית.

כזכור, בין התנועה הקיבוצית למינהל מקרקעי ישראל הייתה מחלוקת בגין השכרת דירות רבות בקיבוצים - בניגוד גמור לחוזה החכירה בין המינהל לקיבוצים, לפיו אסור היה לקיבוצים להשכיר דירות. המינהל החליט "להעניש" את הקיבוצים לפני כשנה והחליט לאסור מתן היתרי בנייה ליחידות דיור חדשות בקיבוצים המשכירים דירות, מה שסלל את הדרך לוויכוח נוקב בין הצדדים.

ואולם, כעת נמצא שביל הזהב; לפי ההסכמה שהושגה היום, באזורי עדיפות לאומית בפריפריה יהיו רשאים הקיבוצים להשכיר עד 50% מהדירות הקיימות בשטח המחנה, ולשם כך ישלמו למינהל מקרקעי ישראל כל שנה 5% משכר הדירות שיקבלו. הגבלה זו לא תחול על דירות קטנות של 55 מ"ר ומטה, אשר לא ייכללו בחישוב הדירות המושכרות.

אך בשורה דרמטית יותר ניתנה לקיבוצים באזורי הביקוש, שם יוכלו הקיבוצים להשכיר עד 25% מכלל הדירות. בקיבוצים אלה, כל הדירות יושכרו לזוגות צעירים מחוסרי דיור, למעט דירות שיושכרו לזוגות המועמדים להתקבל כחברי קיבוץ או לבעלי תפקידים מיוחדים הנדרשים בקיבוץ, וכן דירות קטנות של 55 מ"ר ומטה.

ההסדר צפוי לקבל אישור רשמי בישיבת הנהלת מינהל מקרקעי ישראל בשבוע הבא ואז יאפשר המינהל חתימה על היתרי בנייה של מאות יחידות דיור בקיבוצים.

"משמעות ההסכמה היא הגדלת היצע הדיור לזוגות צעירים", אמר אטיאס. "הקיבוצים יוכלו לחדש את הבנייה ולהגדיל משמעותית את היצע הדירות, כאשר לצד זאת השגנו מחויבות להעדפת זוגות צעירים מחוסרי דירה באזורי הביקוש שיזכו לתוספת של מאות יחידות דיור בשכירות".