בכיר אמריקני נשכר לשחרור הישראלי העצור בגיאורגיה

גרג קרייג, שהיה היועץ המשפטי של הבית הלבן בתחילת ממשלו של אובמה, מצטרף לצוות המשפטי של רוני פוקס, העצור בטבליסי בחשד כי ניסה לשחד בכיר גיאורגי

תפנית חדשה בפרשת איש העסקים הישראלי רוני פוקס, שעצור בטבליסי, בירת גיאורגיה, מאז אמצע אוקטובר, בחשד שניסה לשחד בכיר גיאורגי: גרג קריג, שהיה היועץ המשפטי של הבית הלבן בשנתו הראשונה של הנשיא אובמה שם, הצטרף לצוות המשפטי של פוקס, במאמץ להחיש את שחרורו. מידע על כך מתפרסם באתר "פוליטיקו" ובעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

מקור שמקורב לממשלת גיאורגיה אמר ל"פוליטיקו", כי קרייג כבר ביקר פעמיים בטבליסי כדי להוביל את המו"מ עם ממשלת גיאורגיה לשחרורו של פוקס.

לפי דיווחים של סוכנויות ידיעות גיאורגיות, שצוטטו גם ב"גלובס", נעצרו פוקס ושותפו, זאב פרנקל, ישראלי אף הוא, בחשד כי הציעו שוחד בסך מיליוני דולרים לסגן שר האוצר של גיאורגיה בפגישה בעיר הקיט באטומי על חוף הים השחור.

מטרת השוחד, לפי כתב האישום הגיאורגי: סגן שר האוצר היה אמור לשכנע את ממשלת גיאורגיה לא לערער על החלטת גוף בוררות בינלאומי, שפסק שעל גיאורגיה לשלם לפוקס ולפרנקל 98.1 מיליון דולר כפיצוי על החלטת הממשלה לבטל מיזם של השניים, יחד עם איש עסקים יווני, באמצעות חברת טרמקס, להנחת תשתית צינורות נפט במדינה בשנות ה-90, בשותפות עם חברת הנפט הלאומית של גיאורגיה.

"מצבו של פוקס אינו טוב"

בעקבות פתיחת משפטו של פוקס בטבליסי, ב-4 בינואר, השיק משרד עורכי הדין גורניצקי ושות', שמייצג את פוקס באמצעות עו"ד פיני רובין, קמפיין בינלאומי של יחסי ציבור. שלשום (ד') פירסם המשרד הודעה לעיתונות, באנגלית, באמצעות prnewswire.com, שטוענת שמעצרו הנמשך של פוקס הוא הפרה של זכויות האדם ושההליך המשפטי נגדו אינו אלא "משפט ראווה".

"מצבו של פוקס אינו טוב בהרבה מזה של בן ערובה", אומר עו"ד רובין שמצוטט בהודעה. "ממשלת גיאורגיה דורשת ממנו לוותר על 100 מיליון הדולרים שפסק לו גוף הבוררות כתנאי לשחרורו". לפי ההודעה, פותה פוקס לבוא לגיאורגיה עם בני משפחתו, עורכי-הדין שלו ועמיתיו לעסקים כדי לחתום על מסמכים להסדר הסכסוך ולדבר עם עיתונאים על השקעות בגיאורגיה, במכתב חתום ע"י ראש הממשלה.

"לפני טקס החתימה על המסמכים, הקליטו הגיאורגים את פוקס בחשאי, עצרו אותו בעוד פרקליטיו ממתינים בחדר סמוך, האשימו אותו בשוחד בכתב אישום שהוכן קודם לכן, השליכו אותו לכלא וסרבו לשחררו בערבות", נאמר בהודעה. "בה בעת הם הודיעו לשגריר ישראל בטבליסי, כי פוקס ישוחרר מיד לאחר שיוותר על זכויותיו, או זכויות צדדים שלישיים, על כספי הפיצויים שפסק לו גוף הבוררות הבינלאומי".

"פוקס מכחיש בתוקף את ההאשמות, ותומכיו מתארים את הפרשה כמקרה קלסי של עיוות דין נוסח בריה"מ לשעבר ע"י הרשויות לאכיפת החוק, תוך הפרת הסטנדרטים החוקיים הבינלאומיים ותוך הפרת התחייבויותיה של גיאורגיה לפי האמנות האירופיות המתאימות"" נאמר בהודעה.

מובילת הרפורמות מס' 1?

ההודעה מדווחת שעו"ד הבריטי-אוסטרלי ג'פרי רוברטסון, המתמחה בתביעות הקשורות בזכויות האדם, הגיש עתירה דחופה לבית-המשפט האירופי לזכויות האדם, שבה נטען, כי גיאורגיה מפרה את חוקי זכויות האדם של האיחוד האירופי. העתירה דורשת לשחרר את פוקס בערבות לאלתר. (רוברטסון, אגב, מייצג גם את מייסד וויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', בהליכים המשפטיים נגדו בבריטניה).

אבל המטרה העיקרית של הקמפיין היא להזכיר לגיאורגיה שהמשך מעצרו של פוקס עלול לפגוע במאמציה לגייס הון בינלאומי. ההודעה מזכירה, כי גיאורגיה מפרסמת את עצמה בעולם כ"מובילת הרפורמות מס' 1" וכמקום בטוח למשקיעים. "למעשה, ההגנה על זכויות הרכוש בגיאורגיה היא חלשה לנוכח העובדה, שמדובר במערכת משפטית שבה 99.9% מתוך החשודים בעבירות פליליות יוצאים חייבים בדין, לפי נתונים סטטיסטיים וניתוחים של Transparency International", נאמר בהודעה.

גיוסו של קרייג, אחד מעורכי-הדין הידועים, המתוקשרים והיקרים ביותר בוושינגטון, ממשרד עורכי-הדין סקאדן, ארפ, נועד כנראה לטעת את הרושם בטבליסי, שעכשו גם וושינגטון נמצאת בתמונה. ההודעה מטעם משרד משרד גורניצקי ושות' אינה מזכירה את שכירת קרייג.

מנגד, גם גיאורגיה אינה טומנת ידה בצלחת. היא העלתה ליו-טיוב את את הקליפ שבו פוקס מציע לכאורה את השוחד לסגן שר האוצר, בחדר בבית-מלון באיסטנבול, שהותקנו בו מצלמות סתר, ודוברים מטעמה מתדרכים את התקשורת האמריקנית.

"מעניין לציין, שהנאשמים שכרו פרקליט-על מקושר היטב, עם כישרון ליחסי ציבור, שאינו יכול להופיע בבית-משפט בגיאורגיה, בשעה ששום חוק אמריקני, שום אינטרס אמריקני, שום אזרח אמריקני, אינם מעורבים בפרשה", אמר לפוקס-ניוז מקור בצד הגיאורגי.