אירופה נעלה בירידות קלות; אפל צנחה כ-7% בגרמניה

שרי האוצר האירופים התכנסו במטרה לדון במשבר החובות באזור ■ אפל צנחה בפרנקפורט לאחר הודעת סטיב גו'בס על יציאתו לחופשת מחלה

ברסות אירופה נעלו היום (ב') בירידות קלות ביום שהתנהל ברובו ביציבות עם מסחר דליל, לאור אי קיום המסחר בארה"ב לרגל יום מרטין לותר קינג. ברגע למסחר היום, שרי האוצר האירופים התכנסו במטרה לדון במשבר החובות באזור. אפל ריכזה עניין בגרמניה על רקע הודעת מנכ"ל החברה על יציאה לחופשת מחלה.

שרי האוצר החלו היום לעבוד על אסטרטגיה משופצת למאבק במשבר החובות, ולפי מה שנראה כעת, אין זה סביר שהם יסכימו על תוכנית להגדלת קרן החילוץ, בת ה-440 מיליארד אירו, שהוקמה באביב האחרון במטרה לסייע למדינות עמוסות חוב בגוש האירו. לפי עדכונים בתקשורת, שר האוצר הגרמני הוציא מכלל אפשרות את הרחבת גודלה של הקרן. עם זאת, נראה כי הוא פתוח להגדלת קיבולת נתינת ההלוואות של הקרן, שהיא קטנה מ-440 מיליארד אירו.

חבר במועצת הבנק האירופי המרכזי אמר כי הבנק, שדוחק בממשלות להגדיל את אחריותן בכל הקשור למשבר החובות, יוכל להפסיק לקנות אג"ח ממשלתיות, אם קרן החילוץ של האיחוד תורשה לרכוש אג"ח.

אפל ריכזה עניין לאחר שמנכ"ל החברה, סטיב גו'בס, הודיע היום לעובדי החברה כי הוא יוצא לחופשת מחלה. ג'ובס הודיע כי ישאר מנכ"ל החברה בתקופת העדרותו וכי יהיה מעורב בהחלטות אסטרטגיות חשובות בחברה.

מקרב המניות באירופה, BP עלתה לאחר שהודיעה על עסקת החלפת מניות עם חברת הנפט הרוסית הממשלתית Rosneft.

BHP ביליטון ו-ריו טינטו הובילו את הירידות בקרב מניות הכרייה, על רקע חששות לפגיעה בצמיחה הגלובלית ע"י אימוץ מדיניות אנטי-אינפלציונית.

שנחאי צנחה

ירידות שערים אפיינו את המסחר בבורסות אסיה היום. בטוקיו המגמה היתה מעורבת יותר עם נטייה לירידות, בהונג קונג נרשמו ירידות קלות ובשנחאי השוק צנח, לאחר שהמימשל הורה לבנקים להגדיל את הרזרבות לצורך מתן הלוואות לשוק הנדל"ן.

בבורסת שנחאי נרשמו כאמור ירידות חדות לאחר שהמימשל הסיני הורה לבנקים להעלות את הרזרבות שלהם לצורך מתן אשראי לשוק הנדל"ן. מניית Industrial & Commercial Bank of China רשמה ירידה של 3.2% ומניית China Construction Bank איבדה3%.

גם במניות הנדל"ן נרשמו ירידות חדות. מניית Gemdale צנחה 6.7% ומניית China Vanke רשמה ירידה של 5.5%.

"השווקים עברו מפסימיות מוגזמת לפני מספר חודשים לאופטימיות מוגזמת כיום. לכן, אין הרבה מקום להפתעות טובות בדו"חות או בנתוני המאקרו וכל אכזבה קטנה עלולה להביא לתיקון חד למטה. נושאי ההידוק המונטיארי בסין ימשיכו ללוות אותנו עוד זמן מה", אמר לבלומברג ניידר נעימי, אסטרטג שווקים מסידני.