האוצר מקשיח את הדרישות ממנהלי הגמל - ומגביל את הדיבידנדים

גופים ששיעבדו את רכיבי ההון לצורך רכישת קופות גמל, יידרשו לשנות הסכמי מימון ■ חברות מנהלות ייאלצו לעמוד בתקנות מינימום מיוחדות כתנאי לחלוקת דיבידנד

הטיוטה השלישית לתקנות החוזר להסדרת דרישות הון מחברות מנהלות של קופות גמל וקרנות פנסיה, שפרסם לאחרונה אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, כוללת לא רק הוראות להגדלה ניכרת של דרישות ההון מחברות הניהול הללו, אלא גם שורה של הנחיות לאופן ניהול הנכסים השייכים להון.

במסגרת ההוראות שמציע עתה האגף, בראשות פרופ' עודד שריג, נקבע כי "חברה מנהלת לא תשעבד נכסים העומדים כנגד ההון העצמי המזערי הנדרש ממנה לפי תקנות אלה, ולא תערוב להתחייבות מכל סוג שהוא". מדובר בצעד העשוי להשפיע על כמה מהגופים שרכשו קופות גמל בשנים האחרונות ובמסגרת המימון של עסקאות אלו שעבדו חלק מההון.

כעת מבהיר האוצר כי ההון העצמי הנדרש שייך מבחינתו רק לעמיתים ולא לחברה המנהלת, כך שגופים ששעבדו את רכיבי ההון הללו יידרשו עתה בשינוי הסכמי מימון שעשו בעבר.

כמו כן, במסגרת כללי אופן ניהול ההון העצמי הנדרש, קובע האוצר שחברה מנהלת תחזיק בנכסים נזילים לפחות 70% מההון העצמי המזערי הנדרש ממנה, ויאסר עליה להשקיע את ההון העצמי המזערי הנדרש ממנה לפי תקנות אלה, במי ששולט בה, בצד הקשור לה או בצד קשור למי ששולט בה. בנוסף, נקבע בתקנות המוצעות שחברה מנהלת לא תחזיק נכסים בלתי מוחשיים כנגד ההון העצמי המזערי הנדרש ממנה.

בטיוטה נכתב עוד כי חברה מנהלת תהיה רשאית לחלק דיבידנד רק אם הונה העצמי הוא לפחות בגובה ההון העצמי הנדרש ממנה לפי התקנות החדשות.