תפוז נגד סקר TIM: "יש אתרים שפשוט לא נמדדים בו"

בתפוז מוחים נגד אי-הכללת קבוצת תפוז אנשים בסקר TIM האחרון ■ הערכות: נתונים מלאים של מדידת הרייטינג החדשה באינטרנט יתקבלו בעוד 3 חודשים

מדידת הרייטינג באינטרנט ממשיכה להתעכב, והמאבק נגד סקר TIM עולה מדרגה. מנכ"ל תפוז, דן חן, פרסם מודעה בעיתונים הכלכליים תחת הכותרת: "Tim Tum", שיוצאת נגד סקר המודעות החודשי המדרג את האתרים הפופולריים בישראל. "יש אתרים שלא מופיעים בסקר מכיוון שאינם משלמים בכדי שיבדקו אותם", נכתב במודעה.

סקר TIM של TNS טלסקר הוא סקר אינטרנטי חודשי, המודד את המודעות של הנסקרים לאתרים השונים באמצעות שאלות נעזרות, כגון: "האם גלשת בשבוע האחרון לאתר מסוים". בהתאם לשאלות הללו, ועל-פי קריטריונים של כלי המדידה, פורסם בסקר האחרון גם דירוג קבוצות האתרים הגדולות בישראל.

קבוצת תפוז אנשים, שבבעלותה גם אתר הווידיאו פליקס, לא התברגה לרשימה. יש לציין כי אתר תפוז מדורג בסקר הכללי של TIM במקום ה-11, והוא עלה בדצמבר ב-7%.

"אנחנו בדרך-כלל לא מתייחסים לסקר TIM, אבל כאשר הוא בוחר להציג דירוג של קבוצות של אתרים ואנחנו לא נמצאים ביניהן - זה כבר מגוחך לגמרי", אומר חן ל"גלובס".

לדבריו, "פליקס מדורג על-פי קומסקור במקום ה-8 בקרב האתרים הישראלים. לסקר מודעות באינטרנט אין כלל מקום ב-2011, ואין ביכולתו להציג דירוג אתרים כאשר הוא לא מודד את כל האתרים. זה לא דירוג אמיתי - סקר TIM דורש שאשלם לו על מנת שיבדוק את פליקס, ואני פשוט לא מוכן לעשות את זה. מפרסמים צריכים לדעת שיש אתרים שפשוט לא נמדדים בסקר הזה".

אילן רם, מנהל פיתוח TNS טלסקר, אמר בתגובה: "סקר TIM נעשה במתודולוגיה הכי מקצועית על מנת שישקף את המציאות בצורה הטובה ביותר. זה סקר אינטרנטי חודשי שנועד לשרת את הלקוחות של הסקר, ובדרך נהנים ממנו גם כאלה שלא משתתפים במימון הסקר".

לדבריו, "קבענו כללים על-פיהם החלטנו את מי אנחנו מודדים ואיך מודדים אותו. אחת לרבעון אנחנו שואלים את הנסקרים באילו אתרים הם גולשים, מבלי לנקוב בשמות מסוימים, וכל אתר שעובר את שיעור החשיפה של 2% אנחנו מתחילים למדוד אותו. כאשר האתר עובר את השיעור של 10%, אנחנו גם מפרסמים את התוצאות שלו במסגרת הדירוג הכללי".

לגבי קבוצות האתרים, רם מציין כי "מי שרוצה להכניס אתרים לקבוצות צריך להשתתף בעלויות - אנחנו חברה מסחרית".

ומה קורה עם מערכת המדידה החדשה, שכבר מתעכבת למעלה מ-3 שנים? לדברי שגיא סטוניס, מנכ"ל ועדת המדרוג, המדידה תתחיל כבר בחודש הקרוב. "התחלנו לעבוד ביתר שאת, ואף גייסנו עובדת ייעודית שתניע את המהלך", הוא אומר ל"גלובס". כך, תהליך גביית התשלום מהאתרים החל, "ולאחר מכן נחתום על החוזה עם גמיוז (שזכתה ב-2007 במכרז המדידה, נ"פ)".

סטוניס מוסיף כי "מדובר בתהליכים בירוקרטיים. אני לא רוצה לתת תאריך מדויק לתחילת המדידה, אבל אני מאמין שנתחיל למדוד כבר בתחילת פברואר, וחודש לאחר מכן יהיו לנו כבר נתונים ראשוניים שייתנו לחברי הוועדה. אני מעריך כי גיבוש המערכת של כלל הנתונים ייקח כ-3 חודשים".