שון פרקר: "הסרט 'הרשת החברתית' הוא פיקציה מוחלטת"

התייחס במפגש עם הסופר פאולו קואלו בכנס DLD גם לדמותו בסרט על פייסבוק: "הלוואי שחיי היו כל-כך קוליים; אין דוגמניות ויקטוריה סיקרט בעמק הסיליקון" ■ לכל הידיעות מכנס DLD

אחד הפאנלים המעניינים ב-DLD הפגיש בין הסופר פאולו קואלו ליזם שון פארקר. קואלו הוא דוגמה לסופר מצליח מאוד, שביצע מעבר מושלם לעולם הדיגיטלי, עם יותר ממיליון עוקבים בטוויטר. פארקר, יזם סדרתי, ייסד את שירות ההורדות האינטרנטי נאפסטר, שהצליח להסתבך קשות עם ענקיות המוזיקה בבית המשפט; והיה גם אחת הדמויות המרכזיות בימיה הראשונים של פייסבוק.

"היום אני כותב סיפורים של 10 שניות בפייסבוק וסיפורים של 140 תווים בטוויטר", סיפר קואלו. "המסר ואופן העברתו של המסר משתנים. לפני שבועיים קיבלתי הודעה, שבסוף התבררה כשגויה, שאחד הספרים שלי מוחרם ונאסר לקריאה באיראן. מיד העליתי אותו בפרסית לבלוג שלי, חינם. פעם זה פשוט לא היה אפשרי".

פארקר אמר: "אני בונה פלטפורמות, אני לא סופר, אפילו בלוג אין לי. אבל אני מאמין שחשוב ליצור פלטפורמות להעברת תכנים. האם מארק צוקרברג אכן האיש החזק בעולם, או שהעובדה שהפלטפורמה שלו אובייקטיבית ונייטרלית מחלישה אותו? כולם מדברים על המספרים הגדולים של פייסבוק עם 600 מיליון משתמשים והערכת שווי של 50 מיליארד דולר, אבל מבחינתי מה שמעניין הוא איחוד השילוש: יצירה, עריכה והפצה של התוכן - כולם עכשיו בידי המשתמשים בטכנולוגיות החדשות. והם יכולים להשתמש בהם להשפיע על דעת הקהל".

פארקר התייחס למהפכת ההפצה בתכנים: "האמונה בחופש המידע, היא האמונה ביכולת של האנשים להגיע להחלטות נכונות בשבילם עצמם. נאפסטר הייתה כישלון כחברה, אבל הייתה אירוע תרבותי חשוב. אמנים רוצים שיצרכו את האמנות שלהם. וזה בלט עוד יותר בעולם שבו שרשרת ההפצה שבורה והכל נשלט על ידי כמה ענקיות מוזיקה. היום אפשר ליצור מותג בלי לחתום בחברת מוזיקה. במובן מסוים, השינוי בעולם המוזיקה מחזיר אותנו עד ימי הביניים, בימים שאמנים היו משוטטים בדרכים ויוצרים עבור כל אחד שהיה מוכן לשלם מהם".

קואלו שאל את פארקר על הסרט המועמד לאוסקר "הרשת החברתית", ועל האופן מעורר המחלוקת שבו מוצגת דמותו של פארקר בסרט זה. "קיוויתי שלא ראית את הסרט - הוא פיקציה מוחלטת", ענה פארקר. "יש לי כבוד לדיוויד פינצ'ר, הסרט מצולם נהדר ומבוצע נהדר. נהניתי לצפות בו, אבל הקטע הכי מתסכל מבחינתי הוא לאו דווקא מסיבת הסמים בסיום. הלוואי שחיי היו כל כך קוליים, אין דוגמניות של ויקטוריה סיקרטס בעמק הסיליקון. חוץ מזה, אני בחיים לא הייתי חותם על צ'ק לאדוארדו, ממייסדי פייסבוק, ושולח אותו מחוץ לבניין, הדמות שיצרו לי שם היא לגמרי לא מוסרית. אני אחד האנשים היחידים ממייסדי פייסבוק שנשאר בקשר עם אדוארדו".

קואלו סיפר שמיליון עוקבים בטוויטר סייעו לו לוותר לגמרי על מסע היחצ"נות לספרו האחרון, שנכנס לרשימת רבי המכר ללא שקיים ראיון אחד לעיתונות. אושר זה יום ראשון אחר הצהריים - יש לך המון זמן ואין לך מה לעשות עם זה. אני לעולם איני מרוצה, תמיד מחפש את ההר הבא".

פארקר הביע תקווה שאנשים ישתמשו יותר בפייסבוק וטוויטר להבעת מסרים חיוביים. "אנשים צריכים להבין איזה כוח יש להם בידיים, וכל הביקורת שהם מביעים שם פשוט מפתיעה ומתסכלת אותי. הייתי רוצה שינצלו את הבמה למסרים חיוביים יותר".