דש: "סקטור קמעונאות המזון מהווה השקעת ערך טובה"

האנליסט מאיר סלייטר: הסקטור צפוי להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות והתחרות בו איננה אגרסיבית כפי שהיא נשמעת בתקשורת השכם והערב

כלכלני דש ברוקראז' השיקו היום סיקור על סקטור קמעונאות המזון. האנליסט מאיר סלייטר מעריך כי הסקטור צפוי להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות והתחרות בו איננה אגרסיבית כפי שהיא נשמעת בתקשורת השכם והערב.

סלייטר אומר כי הסקטור מהווה השקעת ערך טובה, כאשר מרבית החברות בו צפויות להמשיך ולחלק דיבידנד המשקף תשואת דיבידנד של 4%-5% בשנה (חוץ מהרבוע הכחול, אצלה הדיבידנד צפוי לשקף תשואה של כ-3% בלבד). "אנו משיקים סיקור לרשתות קמעונאות המזון בהמלצת משקל יתר לסקטור תוך העדפה של החברות הקטנות בסקטור, צים שיווק ורמי לוי על פני מניות החברות הגדולות".

שוק קמעונאות המזון בארץ נמצא בכותרות כמעט מידי יום. עיקר הכותרות עוסקות בתחרות הניצחת בין הרשתות, בפתיחת שטחי המסחר המסיבית על ידן ובמנועי הצמיחה של הסקטור כדוגמת המזון האורגני והמכירות באינטרנט.

הסוגיה העיקרית בשוק היא פתיחת שטחי המסחר, קרי סוגית הביקוש וההיצע. מצד הביקוש - היקף שוק המזון צומח בכ- 5.5%-7% נומינלית בשנה. במקביל, צפוי משקל רב יותר של קניות להתבצע ברשתות השיווק, באופן אשר יגדיל את נתח השוק שלהן מסך שוק המזון בישראל. לכן, פוטנציאל הצמיחה של רשתות השיווק בשנים הקרובות עומד על למעלה מ-6%, מציין סלייטר.

ובצד ההיצע: "פתיחת שטחי המסחר המתוכננת של השחקניות הקיימות בשוק, הינה בקצב דומה ואף מעט נמוך מהגידול הצפוי בשוק המזון בישראל. כניסת המשביר לצרכן לתחום החל משנת 2012 עלולה להוציא את השוק משיווי משקל, אך מדובר באירוע חד פעמי שיתרחש בעוד שנה וחצי ועשוי להשתנות מעט. לאור זאת, קצב פתיחת הסניפים בשנה הקרובה אינו צפוי לגרור את השוק למערבולת".

התחרות בשוק - לא מה שחשבתם

סלייטר אומר כי תחרות המחירים בשוק מקיפה רק פחות משליש מהיקף המכירות, וגם היכן שהיא קיימת לא מתבצעת תחרות אגרסיבית עד כדי אי כדאיות בפעילות. אכן, התחרות עלולה להיות אגרסיבית יותר, אך כרגע היא מתנהלת באופן שמאפשר לכולם להרוויח, ואין לאף אחת מהחברות את הסיבה לזעזע את הסטטוס-קוו.

בדש משיקים סיקור למניית אלון הרבוע הכחול בהמלצת "תשואת שוק", ובמחיר יעד של 38 שקל.לקבוצת אלון הרבוע הכחול יש פוטנציאל גדול בשיפור תוצאותיה בשנים הקרובות, בעיקר באמצעות שיפור התוצאות במגזר הלא-מזון ועדן טבע. עם זאת, מרבית הפוטנציאל בשיפור תוצאות מגזר הקמעונאות מתומחר כבר בשווי המנייה. הפער הקיים בין השווי הכלכלי לשווי השוק נובע רק מהדיסקאונט בו נסחרת דור אלון. לאור זאת, ועל אף שהפער בין מחיר המנייה בשוק לבין שווייה הכלכלי עומד על למעלה מ- 10%.

שופרסל: על אף נקודת הפתיחה הבעייתית כביכול, של הובלת השוק, תוך פגיעות גדולה יותר לפתיחת שטחי המסחר, האסטרטגיה וההתנהלות של שופרסל משקפות לה פוטנציאל צמיחה ברמת הרווח בדומה לצמיחת השוק. בשנה הקרובה עשויה החברה אף להפתיע לאור המרת סניפי ה"ביג" ל"דיל". "מודל השווי שלנו גוזר שווי של 26 שקל למנייה, גבוה ב- 15.8% ממחירה בשוק, ואנו מתחילים לסקר את מניית שופרסל בתשואת יתר".

רמי לוי: "תוצאות רמי לוי צפויות לרשום צמיחה נאה בשנים הקרובות: הכנסות החברה צפויות לצמוח בשיעורים הקרובים ל- 20% בשנתיים הקרובות, ורווחי החברה צפויים לגדול בשיעורים דומים. שיפור התוצאות מקבל ביטוי במחיר השוק הנוכחי רק בחלקו. ביצענו לחברת רמי לוי שני מודלי הערכות שוי בהתאם לצומת הדרכים בה תמצא החברה בעוד כשנה - האם להמשיך בקצב פתיחת הסניפים המואץ או להפחיתו. ממוצע הערכות השווי גוזר מחיר יעד של 140 שקל למניית רמי לוי ואנו מתחילים לסקר את החברה בהמלצת תשואת יתר".

על צים שיווק אומר סלייטר כי התרחבותה הצפויה של הרשת והשיפור הצפוי ברווחיות החברה משקפים נקודת מוצא נוכחית עדיפה של החברה בהשוואה ליתר החברות בסקטור. המודל גוזר לחברה שווי של 66 שקל למנייה, גבוה בכ- 20% ממחירה בשוק. לאור זאת, מתחילים בדש לסקר את מניית צים שיווק בהמלצת קנייה ובמחיר יעד של 66 שקל.