יש אופציה לבנקים האמריקניים

בהנחה שלפחות חלק מהבנקים יכפילו שוויים, האופציות עשויות להניב תשואה פנומנלית

הבנקים האמריקאיים סבלו יותר מכולם במשבר 2008. הם נאלצו למחוק נכסים במיליארדי דולרים, ורבים אף הגיעו לפשיטת רגל.

כחלק מתוכנית הסיוע והמיצוב של הבנקים, חייב אותם משרד האוצר האמריקאי להנפיק עבורו כתבי אופציה בתמורה לקבלת כספי הסיוע. ההערכה כי היציאה מהמשבר תהיה ארוכה מתמיד הובילה להנפקת כתבי אופציה (Warrants) בעלי תכונות ייחודיות שאינן קיימות בכתבי אופציה רגילים.

כתב אופציה, בדומה לאופציה, הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא את החובה, להמירו למניה במחיר המימוש ידוע מראש ובטווח זמן מסוים. כתבי האופציה נסחרים בבורסה וניתן גם לנצל את עליית המחירים שלהם בשביל למכור אותם למשקיעים אחרים לפני מועד המימוש.

בשונה מכתבי אופציה שגרתיים, עם מועד פקיעה מוגדר ובדרך כלל קצר יחסית, כתבי האופציה שהנפיקו הבנקים יפקעו רק בעוד כשמונה שנים, מה שנותן לבנקים מספיק זמן לחזור לפעילות תקינה ולהגדיל את שוויים.

תכונה ייחודית נוספת היא שמחיר המימוש יתוקן כלפי מטה בכל פעם שבה הבנק יחלק דיבידנד מעל מינימום מסוים. לאור כמויות המזומנים הגדולות שאוגרים הבנקים מאז סיום המשבר, יש סיכוי טוב שזה יקרה יותר מפעם אחת בשנים הקרובות.

מובן שכתבי האופציה לא מעניינים אם מניות הבנקים עצמן אינן זולות. אבל אי הוודאות באשר לעתידה של הכלכלה האמריקאית עדיין משאירה את מרבית מניות הבנקים עם מכפילים נמוכים מאוד בהשוואה היסטורית. גם גורואי ההשקעות הגדולים בעולם זיהו את התופעה הזו, וכבר הקצו חלק נכבד מכספם לכך.

כתבי האופציה של הבנקים הגדולים, כדוגמת בנק אוף אמריקה, וולס פארגו, גי'.פי מורגן, וגם אלה של בנקים קטנים יותר כדוגמת קפיטל וואן, נסחרים במינופים של בין פי שניים לפי שלושה ביחס למניות שלהם. בהנחה שחלק נכבד מהבנקים לפחות יכפילו את שוויים במהלך שמונה השנים הקרובות, כתבי האופציה האלה עשויים להניב תשואה פנומנלית עד למועד הפקיעה.

מובן שישנם גם סיכונים. המספרים בדוחות של בנקים תמיד היו (ויהיו) עמומים במקצת, ולכן ייתכן שמצבם הפיננסי גרוע יותר מכפי שמצטייר מהדוחות. בנוסף, ברור גם שהאטה במשק האמריקאי תפגע בפעילות הבנקים. גם אם זה לא יקרה, אנו עדיין ממשיכים לראות פשיטות רגל של בנקים קטנים ובינוניים נוספים.

יחד עם זאת, קריסת ליהמן ברדרס וההשלכות שלה על הכלכלה ועל שוק ההון הבהירה לכולנו כי הממשל האמריקאי לא ייתן לבנק גדול נוסף ליפול בעתיד.

ההתאוששות הכלכלית בעולם נמשכת, גם אם בקצב איטי, ותעשה טוב לבנקים האמריקאיים שיצלחו את המהמורות של השנים הקרובות. גם הריבית הנמוכה בארצות הברית, שככל הנראה תישאר כך עוד די הרבה זמן, עושה טוב לבנקים, שיכולים לשמור על מרווח רחב בין ריבית ההלוואות לריבית הפיקדונות.

כל אלו, יחד עם התוצאות המשופרות שמציגים מרבית הבנקים בדוחות האחרונים, גורמים לי להאמין כי השקעה מפוזרת בכמה כתבי אופציה של בנקים אמריקאיים גדולים וקטנים תניב תשואה טובה פי כמה מתשואת שוק המניות בשמונה השנים הקרובות.

גילוי נאות: ינון אריאלי אינו מחזיק אף אחת מהמניות המוזכרות. הכותב מנהל בלוג השקעות בכתובת yinon@bursa4u.com