יובנק: היזהרו מאג"ח קונצרניות קצרות בדירוג גבוה

ממחקר של יובנק עולה כי השקעה באג"ח הללו עלולה לגרום למשקיעים הפסד הון של כ-1.5% בשנה

ההשלכות של עליית הריבית בישראל עדיין מהוות מקור בלתי נדלה להמלצות בנוגע לחשיפה לשוק האג"ח. לפני כשנה ביקשנו לבחון בכתבה "רק לא גילונים", מחקר של יובנק שסתר המלצות רבות בשוק לקניית אג"ח ממשלתית בריבית משתנה (גילונים), כמענה לתהליך עליית הריבית הצפוי.

ביובנק טענו אז כי השקעה כזו אינה כדאית, בעיקר בשל התמחור הגבוה. ואכן, בסיכום 2010 הסתמנה ההשקעה בגילונים כאחת מהגרועות בשוק, לאחר שהשיגה תשואה נמוכה מאוד בהשוואה לכל אפיקי האג"ח והמניות.

2011 נפתחה בדיון הסוער, שוב, לגבי שוק האג"ח הקונצרניות, כאשר המלצות רבות מתרכזות בהשקעה באפיק, במח"מ קצר של 0-3 שנים, ובדירוג גבוה. זאת, מתוך הנחה כי מדובר בהשקעה שהכי פחות תפגע במקרה של עליית תשואות, תודות למח"מ הקצר וסיכון האשראי הנמוך.

ביובנק הרימו את הכפפה וביקשו לבחון האם ההמלצות הללו אכן יוכיחו את עצמן בשנה הקרובה, על ידי בחינה של 27 אג"ח צמודות העונות לקריטריון: מח"מ 0-3 ודירוג AA- ומעלה.

"במידה שמסתכלים רק על הסיכון, ניתן לומר שמדובר על המלצות ראויות, אך בחינת הסיכוי מעלה כי השקעה כזו תניב תשואה זהה לתשואת מק"מ לשנה ולכן היא לא מומלצת", אומר לנו קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות.

ביובנק בדקו את התשואה השוטפת, שהיא התשואה לפדיון, ובמקרה של אג"ח צמודות לקחו בחשבון גם את האינפלציה. התוצאה שהתקבלה הייתה תשואה לפדיון ממוצעת העומדת על כ-0.7%. כדי לעמוד על כדאיות ההשקעה בתשואה כזאת, הם השוו זאת לשינויים הצפויים בתשואה לפדיון של אג"ח ממשלתית במח"מ זהה, ולקחו בחשבון את השינויים בפרמיית הסיכון העסקי.

"הפרמיה הנמוכה תישאר"

נכון להיום נסחרות אג"ח צמודות (גליל) בתשואה שבין 0.83%- ל-0.33%. "מדובר על רמות שפל, המשקפות ריבית ריאלית נמוכה", אומר שגב. "להערכתנו, רמת התשואות לפדיון של האג"חים הממשלתיים תעלה בשנה הקרובה ל-1.5% בממוצע מרמה של 0% כיום, זאת על רקע העלאת הריבית בבנק ישראל". שגב מוסיף שאמנם עקום המק"מ מגלם שתי העלאות ריבית בשנה הקרובה לרמה של 2.75%, אך להערכתו קיים עיוות בתשואה הזו, בעיקר בשל החזקת מק"מים רבים על ידי זרים.

כיום פער התשואה בין אג"ח קונצרנית בדירוג גבוה לאג"ח ממשלתית (הפרמיה על הסיכון העסקי) עומד על כ-0.8% בממוצע. "היסטורית", מציין שגב, "מדובר בפרמיה נמוכה מאוד, המשקפת סביבה כלכלית מצוינת. להערכתנו, המצב הכלכלי בישראל ימשיך להשתפר והפער הזה יישאר ברמתו הנוכחית".

האינפלציה המגולמת בשוק היום, הנגזרת מתשואות הגלילים והשחרים, עומדת על 3.2% במח"מים הקצרים, ובנק ישראל מעריך שהאינפלציה תעלה בשנה הקרובה בשיעור של 2.6%. "סיכוני האינפלציה בשוק נובעים בעיקר מלחצי השכר ומחירי הסחורות, ולהערכתנו השמרנית תעמוד האינפלציה בשנים אלו על 3%", אומרים ביובנק.

בשורה התחתונה מעריך שגב כי "רמת התשואות לפדיון תעלה ב-1.5% בממוצע, בעיקר בשל השינוי בשיעור התשואה על הגלילים, ובכך ייגרם הפסד הון של 1.5% בממוצע על תיק אג"ח המושקע בניירות אלו". להערכתו, התשואה השוטפת למשקיעים בתום 2011 תסתכם בכ-2.3%. "התשואה הצפויה למשקיעים אינה שונה מהותית מתשואה שנתית שניתן לקבל במק"מ או בפיקדון, ולכן השקעה באג"ח קונצרניות במח"מ 0-3 ובדירוג גבוה אינה אטרקטיבית", מסכם שגב.