חריגות הבנייה של גלנט הוכשרו בפגישה על כוס יין

האלוף גלנט נועד ביקב תשבי בזכרון-יעקב עם הממונה לשעבר על מחוז חיפה במשרד הפנים, יגאל שחר, בסוף 2006 - כאשר נפתחו נגדו הליכים פליליים בגין פלישות לשטחים ציבוריים

האלוף יואב גלנט נפגש עם מי שהיה הממונה על מחוז חיפה מטעם משרד הפנים, יגאל שחר, בתקופת הטיפול בחריגות הבנייה שלו - כך נודע ל"גלובס". השניים נועדו לפגישה פרטית ביקב תשבי בזכרון-יעקב, כדי לגבש הסדר להכשרת חריגות הבנייה בנחלתו במושב עמיקם.

הפגישה נערכה בסוף 2006, כאשר נפתחו נגד גלנט הליכים פליליים בגין הפלישות שלו לשצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים) סביב ביתו. בעקבות הפגישה הגיעה למושב עמיקם מתכננת מטעם הוועדה המחוזית חיפה, בראשות שחר, וניסתה להגיע להסכמה על תוכנית להכשרת החריגות בדיעבד.

לאור התנגדות המתלוננים מהמושב נגד גלנט להצעתה, הגישה הוועדה המקומית מנשה-אלונה תוכנית להכשרת החריגות בדיעבד, אך גם היא נדחתה בגלל התנגדות המתלוננים נגד גלנט.

יונתן תשבי, הבעלים של יקב תשבי בזכרון-יעקב, מאשר כי ביקש לסייע לגלנט ואירח במסעדת היקב פגישה בין שחר לבין האלוף, בניסיון לגשר על הבעיות של גלנט עם מושב עמיקם. יונתן תשבי הוא אביו של עו"ד מיכאל תשבי, מי שייצג את גלנט בהליכים שננקטו נגדו בגין הפלישות לשצ"פים.

"לגלנט היו בעיות עם המושב, ויגאל שחר ניסה לגשר בין לבין, להביא פתרון בית-ספר", אמר יונתן תשבי. "בסך-הכול אני יודע היום שמה שעניין אותם בכפר זה המלחמות שלהם ביניהם, וכל האש הופנתה לגלנט בתקווה שזה יביא רייטינג - והם צדקו. בעניין עצמו אני לא מעורה. אני רק באופן אישי, זה חבר שלי. ישבו, שתו יין, ניסו לדבר. אני לא התערבתי בשיחה. עד היום אני לא יודע על מה הם רבים. זו לא איזה פגישה חשובה, לא ייחסנו לזה חשיבות. חברים שותים יין, אז כל יום שישי חברים באים ושותים יין. מה הבעיה?"

"מספיק מנוסה ומספיק זקן"

שחר היה הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים ב-2004-2008, ועמד בראש הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה, שעסקה בפרשת קרקעות גלנט. אחרי סיום תפקידו במחוז חיפה מונה שחר ליו"ר הוועדה המיוחדת להקמת העיר חריש, והפיכתה לעיר המיועדת לחרדים.

בראיון ל-"TheMarker" ב-25 בינואר יצא שחר להגנה על גלנט, וקרא לפרשה "סערה בכוס מים עכורים... בכל הקשור להיבט התכנוני עושים פה לגלנט עוול". בדוח המפורט יותר של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יש ביקורת חריפה על התנהלותו של שחר.

- מר יגאל שחר, מדבריך עולה שאתה לא רואה בעיה גדולה בעניינים של גלנט.

שחר: "לא. במה שאני מכיר. בנושא שאני מכיר אני לא רואה פרובלמטיקה בכלל. יש שם איזה שהיא בעיה שצריך להסדיר אותה, כמו הרבה דברים שמסדירים, אבל אין שם עבירה על חוק התכנון והבנייה, כל מיני דברים ששמעתי ככה מכל מיני מקומות".

- והעניינים האלה בעצם היו בפניך?

"העניינים האלה היו בפניי, כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של מנשה-אלונה התקשתה להיכנס לעניינים, ובגלל לחצים פנימיים העדיפו לדחוף את זה למקום אחר, ואז הם החליטו להעביר את זה לוועדה המחוזית".

- ואז נפגשת ביקב של תשבי עם יואב גלנט ועם יונתן תשבי לשיחה על הבעיות של גלנט, בסוף 2006?

"אני לא מכיר את גלנט. לא מכיר, ולא הכרתי אותו. את יונתן תשבי אני מכיר הרבה שנים, ואנחנו ידידים טובים. הוא אמר לי שיש איזה שהיא בעיה. כבר הבעיה הגיעה אלי כפי שהבנת ממקום אחר, ואמרתי שאני מוכן לבוא ולשמוע. ובאחת ההזדמנויות שהייתי שמה, אני לא זוכר, בקיצור, כן, נפגשנו, בהחלט נפגשנו, אני לא זוכר מתי. יכול להיות שזה 2006 בהחלט".

- מה היה נושא השיחה?

"שמעתי מה הבעיה, כי לא הכרתי אותה קודם. אני עסקתי בבעיות כאלה לא מעט גם בהיותי ראש רשות שניהלה מושבים, ושמה הפרשייה של קווי גבול ותחומי מגרש וכו' וכו' תחומי נחלות הוא בעיה מוכרת וידועה, והשתלטות על שצ"פים. אני אמרתי שאני אנסה לטפל בנושא הזה ולפתור אותו".

- לא נראה לך בעייתי שאתה נפגש על כוס יין וארוחה עם גלנט, שלגביו יש בפניך הליכים?

"מי אמר לך שעל כוס יין? למה אתה מדמיין לך כל מיני... לא נראה לי בעייתי בכלל. אתה מייחס דברים במקום לדבר לעניין. אני לא למדתי באוניברסיטה עם גלנט, לא הייתי איתו בצבא, אני מבוגר ממנו ב-20 שנה, אני לא מכיר אותו בכלל. הגיעו לפתחי דברים כאלה, וישבתי עם אנשים שאתה אפילו לא היית מוכן לשמוע עליהם, כי זה לא מעניין אותך, עם בעיות יותר דחופות מגלנט, והתעסקתי עם כל דבר שהגיע לפתחי שאני יכול לעזור ולפתור אותו, לפני שאתם תוקעים סכינים ועושים כל מיני דברים מטופשים".

- אתה לא רואה שום דבר חריג בפגישה שלך עם גלנט ותשבי במסעדה ביקב תשבי?

"לא. ודאי שלא. אני גם ביקרתי את יאיר לוי כשהוא ישב בבית סוהר. יאיר לוי היה אתי בצבא, והוא נפצע במהלך המלחמה ואנחנו חברים. הלכתי לבקר אותו בבית סוהר. אולי גם זה לא בסדר?"

- על מה היה לגשר בעניין גלנט?

"אני לא מכיר את הנושא החקלאי של גלנט. אני יודע שבמושב עמיקם היו בעיות כאלה ואחרות. במושבים אחרים שהתעסקתי איתם היו בעיות כאלה ואחרות. המודדים שאני שלחתי פעם למושב מסוים חזרו אליי רגומים באבנים, והייתי צריך ללכת ולהביא משטרה. בתחום הזה, דברים שאני יכול לפתור אותם - אני אפתור אותם, גם אם מישהו יגיד שזה לא בסדר".

- מה היה הנושא המדויק של הפגישה ביקב תשבי?

"אני שמעתי את הנושא. אני הגדרתי מיד. הנושא של המגרש הביתי של גלנט, כמו כל המגרשים הביתיים בעמיקם, הוא 2 דונם. מה שקוראים השטח הצהוב (השטח הספציפי בחלקה א' שעליו בונים את בית המגורים - מ.ל). השטח הזה, בצד הסטטוטורי שלו, לא היה מוסדר כראוי, ועלתה הבעיה של מפה. אמרתי שיש לקחת מישהו שמבין עניין ושיסדיר את זה מבחינת סטטוטוריקה. אם ועדה זאת או אחרת לא יכולה, אני, יגאל שחר, אני כבר מספיק מנוסה ומספיק זקן, ולא כל-כך אכפת לי מכל מה שמדברים, ואני מוכן, אם אפשר לפתור בעיה - אני אפתור אותה".

- ואת הבעיה פתרת לאחר מכן?

"ניסיתי. לצערי הרב יצאתי לגמלאות ולא סיימתי את העבודה. ואז בא מישהו אחר עם מחשבות אחרות ועשה מה שעשה. אני לא רוצה לשפוט אותו, אני חושב שהוא טעה".