ינואר חזק לקרנות הנאמנות: רשמו צמיחה של 4 מיליארד ש'

נכסי הענף הגיעו ל-160.5 מיליארד שקל ■ קרנות אקסלנס בלטו בחודש החולף עם גיוס של 918 מיליון שקל, בעיקר לקרנות הכספיות

קרנות הנאמנות פתחו את 2011 ברגל ימין: הענף צמח בינואר בכ-4 מיליארד שקל, מהם כ-2.1 מיליארד שקל גיוסים נטו, והיקף נכסיו הגיע ל-160.5 מיליארד שקל. בנטרול היומיים האחרונים של החודש, שבהם נרשמו פדיונות על רקע האירועים במצרים, מסתכם ינואר בגיוסים של קרוב ל-3 מיליארד שקל.

את מרבית הגיוסים המשיך לרכז אפיק קרנות האג"ח, הכולל את הקרנות המורכבות הפופולריות בשנה החולפת. אפיק זה צמח ב-2.6 מיליארד שקל, מהם כ-2.1 מיליארד שקל גיוסים נטו. אפיק נוסף שצמח הוא הקרנות הכספיות, שגייסו 1.2 מיליארד שקל. זאת לאחר שבחודש דצמבר הן רשמו פדיונות של כ-2 מיליארד שקל, בין היתר על רקע העלאת דמי הניהול שביצעה פסגות בקרנות הכספיות שלה - מה שגרם למעבר של כספים לקרנות מתחרות שלא גובות דמי ניהול, וכן לפדיונות מהאפיק שממילא התשואה בו נמוכה למדי.

מנגד, קרנות אג"ח מדינה רשמו בחודש החולף פדיונות של כ-800 מיליון שקל, על רקע ההערכות, כי השנה אפיק זה טומן בחובו הפסדי הון.

בחודש ינואר בלטו לטובה קרנות אקסלנס, שגייסו בעיקר לקרנות הכספיות. נציין גם את קרנות אי.בי.אי, שרשמו את הגיוס הגבוה ביותר בקרנות המסורתיות. גם הראל-פיא המשיכה בתנופה החיובית מהשנה שעברה. מנגד, פסגות המשיכה לסבול מפדיונות.

508 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות בקרנות הכספיות של פסגות, שבניהול רונן טוב. גם גיוסים של 144 מיליון שקל לא הספיקו, והשורה התחתונה של פסגות היא פדיונות של 364 מיליון שקל. שנה לא פשוטה עברה על פסגות ב-2010, ובמהלכה היא איבדה כ-1.6 מיליארד שקל מנכסיה, בעוד שמתחרותיה צמחו במיליארדי שקלים. רק לפני שנה ניהלה פסגות קרוב ל-30 מיליארד שקל, וחלשה על נתח שוק של 22.4%, אולם הסנטימנט השלילי שליווה אותה ברוב השנה שעברה, נמשך אצלה גם השנה: היום היא מנהלת 27.9 מיליארד שקל, ונתח השוק שלה עומד על 17.4%.

520 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים בקרנות המסורתיות של אי.בי.אי. קרנות החברה, שבניהול עודד גל, לא היו בין המגייסות הגדולות בשנה שעברה, אולם נראה כי את השנה הנוכחית הן פתחו ברגל ימין. הן רשמו גיוס נטו של 518 מיליון שקל, עקב פדיונות של 2 מיליון שקל בלבד בכספיות.

גם הראל-פיא המשיכה לגייס כאמור, ובינואר הסתכמו גיוסיה ב-585 מיליון שקל, רובם לקרנות הכספיות. קרנות הראל-פיא, שבניהול סמי בבקוב, הובילו ב-2010 את טבלת המגייסות בפער אדיר ממתחרותיהן. במקום השני בטבלת הגיוסים לקרנות המסורתיות ניצבות קרנות ילין-לפידות, שבניהול אסף אלדר ואורי קרן. בילין לפידות אין קרנות כספיות, ולכן כל 374 מיליוני השקלים שגויסו הם לקרנות המסורתיות. בשנה שעברה התברגו קרנות בית ההשקעות לחמישיית הגופים המגייסים בענף.

918 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים של קרנות אקסלנס בינואר, מהם רק 205 מיליון שקל הם גיוסים לקרנות מסורתיות, והשאר לכספיות. לאור העובדה כי לאקסלנס קרן כספית שאינה גובה דמי ניהול, נראה כי יתרת הכספים שיצאה מפסגות החודש, הגיעה בחלקה לאקסלנס והראל-פיא. קרנות אקסלנס מנוהלות על ידי מאיר מזוז, ועומדות לחצות בהיקף נכסיהן את רף 20 מיליארדי השקלים.

גוף נוסף שרשם החודש פדיונות הוא אלטשולר-שחם. מרבית הפדיונות נרשמו בקרנות אג"ח מדינה, בהן מתאפיין אלטשולר-שחם בהשקעה במח"מים הארוכים. על רקע ההערכות להפסדי הון באפיק זה, והגיוסים המאסיביים של בית ההשקעות לקרנות אלה בשנה שעברה - נפדו מהקרנות הללו 185 מיליון שקל.

6 זהו מיקומה של מיטב בטבלה. קרנות מיטב, שבניהול רפי ניב, כבר מנהלות קצת יותר מ-11 מיליארד שקל. בחודש ינואר הן צמחו במיליארד שקל, כתוצאה מאיחוד נכסיהן של קרנות הילת שוהם ומילניום שנרכשו. הגיוסים הסתכמו ב-269 מיליון שקל, אולם רובם לקרנות הכספיות, שבהן גם מיטב אינה גובה דמי ניהול.

קרנות דש, שירדו למקום השביעי, גייסו בינואר 293 מיליון שקל - מהם 92 מיליון שקל לקרנות המסורתיות. כלל פיננסים ממשיך להראות סימני התאוששות, ובינואר גייסו קרנות החברה, שבניהול גיא שיקר, 77 מיליון שקל.

מבין הגופים הקטנים יותר בולטות רנות אפסילון, שבניהול עידן אזולאי, עם גיוס של 206 מיליון שקל - כולו לקרנות מסורתיות.

ענף קרנות 2011
 ענף קרנות 2011