במה הצליחו בני-הזוג אדרי?

איך זה שהחברה הגדילה הכנסות והפסדים, ובאיזה ביאור מתקבלת התמונה האמיתית?

הפעילות המסורתית שלה הייתה הפקת אלבומים ליוצרים ומכירה של תכני מוזיקה, בעיקר דיסקים. אבל ההורדות של קבצי מוזיקה דרך האינטרנט ומכירות של דיסקים מזויפים פגעו אנושות בתעשייה הזו, ואן.אם.סי הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש.

היא עשתה את זה עם בעלים חדשים - פנינה ומשה אדרי, שרכשו את השליטה בחברה במהלך 2006 וניסו להפוך אותה, על-ידי רכישות של פעילויות סינרגטיות, למובילה מקומית בשוק הבידור והפנאי.

בשלב הראשון, במהלך 2007 רכשה אן.אם.סי את יונייטד קינג המפיצה סרטים (בעסקת בעלי עניין, שכן יונייטד הייתה בשליטת משפחת אדרי); בשלב הבא, לקראת סוף 2008 נרכשה רשת השכרת הסרטים בלוקבסטר המדממת; ובשלב השלישי נרכשה באמצע שנת 2009 המתחרה הגדולה - הד ארצי, העוסקת בהפקה ומכירה של תכני מוזיקה, סרטים, משחקים, אמצעי מולטימדיה, וכן מחזיקה ברשת חנויות למכירת דיסקים, תקליטורים, משחקי מחשב ועוד.

הרכישות הללו הפכו את החזון של בני-הזוג אדרי למוחשי, ביצירתן ענקית מקומית בתחום המוזיקה והסרטים. אבל החלום הזה, לפחות בינתיים, לא התממש למזומנים. לא שזה ממש מפתיע, כנראה גם לא את הזוג אדרי - הם ידעו בדיוק לאן הם נכנסים. הסיכון היה מראש גדול, אך אולי בשבילם זה לא היה רק כסף.

לאחרונה, אחרי הפסדים גדולים, החליטה משפחת אדרי למחוק את אן.אם.סי מהמסחר בבורסה. אך בשונה מרוב המחיקות של חברות בורסאיות, שנעשות במחירים שנראים על פניהם נמוכים (שווי במחיקה הנמוך מהערך הכלכלי, ובמקרים רבים אפילו מההון העצמי), כאן המחיר נראה על פניו הגון (אלא אם החברה לפני תפנית חיובית בעסקים, מה שלא מתבטא בדוחות).

נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2010, לאן.אם.סי גירעון בהון העצמי בסך של 20.5 מיליון שקל, כלומר יש לה התחייבויות (שוטפות ושאינן שוטפות) הגדולות יותר מסך הנכסים שלה (שוטפים ושאינם שוטפים), בסך של 20.5 מיליון שקל.

הגירעון הזה נוצר בשנתיים האחרונות, והוא גדל בצורה מואצת: בתשעת החודשים הראשונים של 2010 הפסידה החברה כ-12.7 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 14.7 מיליון שקל ב-2009. בשנים קודמות, למרות ההאטה בתחומים המסורתיים של החברה, היא הצליחה להרוויח תפעולית, וכתוצאה מהכנסות מסים (חד פעמיות) היא דיווחה בשנים 2007-2008 על רווח העולה על 2 מיליון שקל (בכל אחת מהשנים).

התרחבות בלי רווחיות

מכאן, אפשר לשער שאולי בולמוס הרכישות גרם להפסדים הגדולים. אבל לפני שנראה איפה ניתן היה לקבל רמזים שהרכישות מסוכנות מאוד לחברה, נחזור למצב הנוכחי - גירעון בהון, הפסדים גדולים (גם תפעוליים וגם בשורה התחתונה) וחובות גדולים לבנקים - מצב שהביא את משפחת אדרי, השולטת בכ-78% ממניות החברה (ישירות ודרך חברה שבשליטתם), להגיש הצעה לרכישת יתרת המניות לפי שווי של כ-16 מיליון שקל (מחיר של 1.58 שקל למניה).

בינתיים, אגב, המחיר בשוק עלה מעבר לכך, אולי בציפייה שבעלי המניות מקרב המיעוט לא יסכימו להצעה הראשונה, ויוצע להם מחיר גבוה יותר בסיבוב השני.

ולמה בכלל רוצים בני הזוג אדרי למחוק את החברה מהמסחר? ייתכן שהם מצפים (למרות העבר) לעתיד ורוד, או שהם פשוט רוצים להרחיק את הכישלון מעיני הציבור, כדי לא להיות אלו שחתומים על חיסול החברה (שאלמלא גיבוי הבעלים הייתה כנראה נסגרת). ואולי הם בכלל רוצים להבריא את החברה תוך הסדר חוב מול הבנקים, וכשהחברה בידיים פרטיות זה פשוט יותר.

כך או כך, מה שדווקא מעניין עכשיו זה לבחון את סימני האזהרה בדוחות, והיו כאלה. סימנים שאותתו כי למרות הגידול בפעילות וההתרחבות לתעשיות משלימות, אין צמיחה אמיתית בעסקים אלא נסיגה.

באוקטובר 2008 השלימה אן.אם.סי את רכישת רשת בלוקבסטר המקומית, ובדוחות לשנת 2009 היא דיווחה על הכנסות בסך 60.2 מיליון שקל לעומת 59.2 מיליון שקל בשנה קודמת - לא צמיחה מרשימה, אבל לפחות לא ירידה בהכנסות. אלא, שדוח הרווח-והפסד כולל את ההכנסות וההוצאות בשנה מסוימת, לרבות אלו של החברות והפעילויות שנרכשו מיום העסקה, ומכאן שהתוצאות ב-2008 כוללות כמה חודשים של מכירות בלוקבסטר. בפועל, החברה לא צמחה בפעילות שלה.

נסיגה מהדהדת

זה בולט יותר בדוח לשנת 2009. באפריל אותה שנה השלימה החברה את רכישת הד ארצי, ובדוח רווח והפסד דיווחה על הכנסות של 118.3 מיליון שקל - כמעט כפול מההכנסות ב-2008 שהסתכמו ב-60 מיליון שקל.

הגידול הזה בהכנסות הוא כמובן לא אורגני; הוא לא מיוחס לעסקי הליבה של אן.אם.סי אלא לרכישה הגדולה שהושלמה באמצע השנה. מהדוחות המלאים לא ניתן לדעת את שיעור הצמיחה של הפעילות המסורתית של אן.אם.סי (לפני הרכישה), אבל ניתן לדעת מה הייתה הצמיחה (או הירידה בפעילות) של הגוף הממוזג.

בביאור לדוחות השנתיים (ביאור פרופורמה) מספקת החברה נתונים על הגוף המאוחד לשנה הקודמת לרכישה. כלומר, מתייחסים לרכישה כאילו נעשתה בעבר, והיא מתבטאת באופן מלא בנתוני 2009 ובנתוני 2008. הנתונים "בכאילו" נקראים נתוני פרופורמה, ואותם כבר ניתן להשוות שכן בשניהם יש את שתי הפעילויות.

ההשוואה הזו (כפי שמתבטא בביאור) מעידה על ירידה חדה בהכנסות של אן.אם.סי המאוחדת (יחד עם הד ארצי) ל-127 מיליון שקל בשנת 2009, מהכנסות של 159 מיליון שקל בשנה קודמת.

לסיכום, דוח הרווח-והפסד החשבונאי לא מספק במקרה של רכישות את התמונה הנכונה, והרבה יותר חשוב להציץ בדוח פרופורמה אשר כולל את הפעילות שנרכשה. כך, בעוד שבדוח רווח והפסד מוצגת צמיחה מדהימה, בפועל יש נסיגה חדה בפעילות.

אבישי עובדיה הוא מרצה לחשבונאות וניתוח דוחות כספיים. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו