בני גנץ בדרך לרמטכ"לות: הממשלה ביטלה את מינוי גלנט

(עדכון) - השר היחיד שהתנגד להחלטה הוא עוזי לנדאו ■ מינויו של גנץ יובא לאישור הממשלה לאחר שוועדת טירקל תאשר אותו ככל הנראה ביום ראשון הבא

הממשלה ביטלה היום (א') את מינויו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל. ההחלטה התקבלה בתמיכת כל שרי הממשלה פרט לשר התשתיות, עוזי לנדאו, שהצביע נגד המהלך. עם זאת, במהלך הישיבה מתחו כמה מהשרים ביקורת חריפה על התנהלות שר הביטחון וראש הממשלה ואמרו כי נעשה לגלנט עוול.

המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, אמנם תמך בביטול המינוי, אך אמר כי "אין ספק שנעשו טעויות רבות בהליך מינוי הרמטכ"ל החל מהבאתו של גלנט לאישור ללא הודעה מוקדמת, דבר שלא היה במקום, וכלה בהודעה של שר הביטחון וראש הממשלה על ביטול המינוי", אמר שלום. עם זאת, הוסיף, "זה היה מינוי ראוי. היה צריך להביא את חוות דעתו של ויינשטיין לממשלה שתדון ותחליט היא האם היא מבטלת או לא. לא ניתן לבטל מינוי סתם כך. הפסדנו רמטכ"ל מצוין וליבי יוצא לגלנט שהקדיש 34 שנה מחייו למדינה. בכל מקרה, אסור היה לאפשר מינוי רמטכ"ל זמני, זה היה לא נכון ולא תקין".

לדבריו, במידה שרצו לאפשר לגלנט למצות את הדיון בבג"ץ היה צורך להאריך את מינויו של אשכנזי בתקופה נוספת. "לאור מה שקורה סביבנו, אנו זקוקים לרמטכ"ל שיודע לדבר עם האלופים שלו ושר ביטחון שיודע לתקשר עם הרמטכ"ל", אמר שלום.

השרה לימור לבנת הגדירה את מה שנעשה לגלנט "סיכול ממוקד ואמרה כי "הממשלה בחרה בגלנט כי חשבה שהוא המועמד הטוב ביותר מבין כל אלופי צה"ל. גלנט לוחם נערץ שהקריב את רוב שנותיו לצבא והוביל בהצלחה את מבצע עופרת יצוקה". לבנת הבהירה כי היא מקבלת את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אבל טענה כי "לגלנט נעשה עוול נורא על ידי התקשורת, פשטו את עורו בכיכר העיר, הפכו אותו לאחרון הנוכלים. זה סיכול ממוקד ולא מקרי", אמרה. לבנת הזכירה את מסמך הרפז שנקרא בתחילה מסמך גלנט ואמרה ש"זה לא מגיע לגלנט, צריך להפסיק את מחול השדים הזה".

בפתח ישיבת הממשלה הודיע נתניהו על הכוונה למנות את האלוף בני גנץ כמועמד לתפקיד הרמטכ"ל הבא. "גנץ עשה את כל המסלול שמכשיר אותו להיות המפקד הבא של צבא הגנה לישראל, לרבות כששימש לאחרונה סגן הרמטכ"ל. הוא מפקד מנוסה, הוא קצין מצטיין ויש לו כל התכונות וכל הניסיון הנדרש להיות רמטכ"ל מעולה לצבא ההגנה לישראל. אני מבקש בהזדמנות הזאת גם להביע הערכה אישית עמוקה לאלופים יאיר נווה וגדי אייזנקוט, שגם מועמדותם נשקלה לתפקיד הרמטכ"ל", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הביע את הערכתו לגלנט ואמר כי הוא "יודע שהוא חווה חוויות לא פשוטות בחודשים האחרונים, ואני גם מבין את גודל אכזבתו. זה טבעי, זה אנושי. אך בנסיבות שנוצרו חובתי כראש ממשלה לקבל החלטות ברורות כדי שיסירו את עננת אי הוודאות לגבי הפיקוד העליון של צה"ל."

מועמדותו של גנץ הועברה לוועדת טירקל, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, תתכנס הממשלה ביום ראשון הבא לאשר את מינויו לרמטכ"ל ה-20 של ישראל.

בתוך כך, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז, זימן את שר הביטחון אהוד ברק לפרט את טענותיו בדבר הבעיות האתיות והמקצועיות של הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי. בנוסף, התבקש ברק להציג לוועדה את עמדתו באשר להליך המינוי של הרמטכ"ל. טרם ברור אם ברק יגיע לדיון שצפוי להתקיים מחר.