הושגו הסכמות: חוק בנק הדואר בדרך לאישור הממשלה

רשות החברות ומשרד התקשורת סיכמו כי הבנק יהפוך לחברה, השירותים הפיננסיים יורחבו, ותיווצר תחרות מול הבנקים המסחריים ■ מקורב: "הנושאים שבמחלוקת על סף פתרון"

התקדמות במו"מ בין משרד התקשורת לרשות החברות לחקיקת חוק בנק הדואר. על פי הערכות, ההבנות שהושגו יאפשרו להביא את החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה תוך כמה שבועות. "הנושאים שבמחלוקת על סף פתרון", אמר ל"גלובס" מקור יודע דבר.

תזכיר החוק שהופץ ביוני האחרון יאפשר להפוך את בנק הדואר לחברה, להרחיב את השירותים הפיננסיים של בנק הדואר בצורה משמעותית וליצור תחרות מול הבנקים המסחריים. זאת, תוך קידום מטרות כהגדלת נגישות העשירונים התחתונים לשירותים פיננסיים. מנהל רשות החברות הוא דורון כהן, ומטעם משרד התקשורת מנהלת את המו"מ היועצת המשפטית נגה רובינשטיין.

לקראת הכרעה

שלושה נושאים נותרו שנויים במחלוקת. במרכזם סמכויות שדורש שר התקשורת, משה כחלון, לגבי פעילות בנק הדואר, והאוצר מתנגד להן. רשות החברות רואה בחברת הדואר חברה לכל דבר, ומעוניינת לצמצם ככל הניתן את מעורבות שר התקשורת בפעילות השוטפת של בנק הדואר. ואלו הנושאים שבמחלוקת:

למי תהיה הסמכות להוציא צו "אינטרסים חיוניים" (למשל בשעת חירום) - לשר האוצר או לשר התקשורת. בדרך כלל, הסמכות נמצאת בידי שר האוצר, אם כי במקרה של "בזק" הסמכות היא של שר התקשורת. אחת מהצעות הפשרה היא כי שר האוצר יוציא את הצו, אך בהתייעצות עם שר התקשורת.

הגדרת מטרות בנק הדואר בחוק - באוצר מתנגדים לכך, בייחוד כי בתזכיר החוק נקבע שבנק הדואר יפעל ל"מטרות חברתיות". מבחינת האוצר, מדובר ברעיון שיכול להיות "קו מנחה" לפעילות הבנק, אך לא סעיף בחוק מכיוון שמדובר בגוף עסקי. לפי הפשרה המתגבשת, שר התקשורת יקבע את חובות החברה כרגולטור ולא כבעלים, כפי שנהוג בכל חברת תקשורת.

מי הגורם שיוכל לתת אישור לשירותים נוספים שיספק בנק הדואר - באוצר חוששים כי משרד התקשורת ידרוש מבנק הדואר לספק שירותים על בסיס לא-כלכלי, ומעוניינים למנוע מצב שבו הדואר יידרש להזרמות כספים נוספות.

נושא שבו הושגה באחרונה פשרה היא חלוקת דיבידנד. שר התקשורת ביקש לקבל את הסמכות לקבוע האם, מתי וכמה יחלק בנק הדואר דיבידנד - ובאוצר התנגדו. סוכם כי ההחלטה לחלק דיבידנד תהיה בסמכות דירקטוריון בנק הדואר, אשר יפעיל שיקול דעת ויביא בחשבון את יכולת החברה למלא את מחויבויותיה, כולל מטרות חברתיות.

לא בנק במובן המקובל

בנק הדואר אינו בנק במובן המקובל של המילה. אמנם יש בו כ-350 אלף לקוחות, ובכל שנה נפתחים כ-60 אלף חשבונות חדשים והיקף הפיקדונות עומד על מיליארד שקל - אך הבנק אינו מפוקח על ידי בנק ישראל, ואינו רשאי לבצע פעולות בנקאיות בסיסיות. למשל אסור לבנק הדואר לתת אשראי או הלוואות באמצעות כספי הפיקדונות שקיבל, או לאפשר ללקוח להיכנס ליתרת חובה. נוסף על כך, אסור לבנק הדואר לתת ריבית ללקוח. החוק החדש יאפשר לשלם ריבית ללקוחות ולתת אשראי, אך תוך הסתמכות על הון שיקבל בנק הדואר מגופים חיצוניים - בין אם גופים פיננסיים או קרנות חיצוניות -ולא מכספי הפיקדונות או הונו העצמי. מנהל בנק הדואר הוא יואל נוה.