פישר מגבה את שטייניץ: "יש לשמור על משמעת פיסקלית"

(עדכון) - פישר: אין לנו כסף לבזבז, האוצר מתנהג לגמרי בסדר" ■ ברנדה שפר: "החששות מאיראן מוגזמים - מדובר במדינה עם 25% אבטלה וסובסידיות כבדות לצרכנים"

יומו השלישי של כנס הרצליה מגיע לשיאו בדקות אלה עם פתיחת נאומו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. אתר "גלובס" מעביר את הדיונים גם היום בשידור חי.

המשתתפים בפאנלים דנו היום במחיר הנפט הגואה ועל השלכותיו על כלכלת העולם ועל המשק הישראלי, השפעת המהומות במזרח התיכון על כלכלת ישראל, הצטננות יחסי ישראל-טורקיה, תעסוקה במגזר הערבי ועוד. כאמור, הנגיד פישר נושא דברים בשעה זו, בנושא "אתגרי הכלכלה הגלובלית: היבטים מסחריים ומוניטריים".

"הכלכלה שלנו גדלה, אין לנו משבר פיננסי אך עלינו לא לשכוח כי זה לא קל", אמר פישר. עוד אמר" התערבנו במט"ח כדי למנוע מיתון, לא היינו מוכנים תחתית כפולה ונקטנו בצעדים לפני שהמיתון הגלובלי יכה בנו. רצינו לבנות רזרבות, הרזרבות בישראל היו נמוכות. ציינו כי במצב הגאו פוליטי בישראל, מצב הרזרבות לא היו מספיקות. אני מרגיש בטוח יותר עם הרזרבות האלה שצברנו", אמר.

כל מדינה בלי משבר חמור ובלי משבר פיננסי מתמודד עם בעיית שער חליפין. איך זה משפיע עלינו? המשק הישראלי צומח בקצב טוב אחרי מיתון קצר, עם זאת, הצמיחה ב-2011 תהיה נמוכה מזו של 2010.

"זה לא הזמן להתחיל לשחק עם התקציב. אסור לנו להתבלבל כתוצאה מעובדה שהתקבולים של הממשלה ב-2010 היו גבוהים מהצפי. אין לנו כסף לבזבז-יש לנו צורך לשמור על מה שיש ואנו חייבים להתנהל באחריות. האוצר מתנהג לגמרי בסדר ושר האוצר לוחם כדי לשמור על המסגרת. אנחנו צריכים להוכיח לעצמו שאנחנו יכולים לשמור על משמעת הפיסקלית", אמר.

"מיום ליום אי הודאות תעלה ותרד, יש יותר אי ודאות היום ממה שהיה לפני שבועיים. צריכים להימנע משאננות, לא היה לנו משבר פיננסי ואי אפשר להגיד שהיה קל, זו שאננות להגיד זאת , אנחנו צריכים לעבוד וצריכים להימנע מפופוליזם. זה דורש מאמץ, בנק ישראל יעשה את חלקו ומצפה גם שהאוצר יעשה את חלקו, וכך גם האחרים", הוסיף פישר.

בהתייחס לשוק הדיור, הזהיר פישר מפני הידרדרות למצב דומה למצב באירלנד; "בין השנים 2001-2009 מצב הדירות בישראל היה דוצה לזה של גרמניה, בשנתיים וחצי האחרונות עלו בשיעור אדיר. באירלנד, חלה עלייה בשיעור דומה. שוק הדירות שם בצרות אנו לא רוצים לתת לשוק הדירות לעלות לרמה זו. זה מה שמדאיג אותנו לכן אנו מתערבים כדי להתמודד עם בועת הנדל"ן", אמר.

"עצירת אספקת הגז המצרי עולה למשק כ-1.5 מ' ד' ליום"

בפאנל שדן במחירי הנפט והגז וההשלכות האסטרטגיות לעולם ולישראל, השתתפו בין השאר יוסי הולנדר, יו"ר המכון הישראלי לתכנון כלכלי; ד"ר ברנדה שפר מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה; שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות. צמח התייחס לעניין אספקת הגז לישראל על רקע פיצוץ צינור הגז במצרים, ואמר כי עצירת האספקה של הגז ממצרים עולה למשק כ-1.5 מיליון דולר ליום עקב הצורך להשתמש בפחם וסולר בייצור החשמל. "החזון שלנו הוא לבודד את ישראל מהלחצים החיצוניים ומהסערה - שנוכל להתנתק מהתלות בנפט. אנחנו נייצא את הגז הטבעי שיופק מתגליות הגז הטבעי בשטחי ישראל, אך גם נבטיח שיהיו לנו רזרבות למקרים שהאספקה מבחוץ תיעצר".

ד"ר ברנדה שפר שהשתתפה בפאנל אמרה כי החששות בישראל מפני איראן מוגזמים. לדבריה "מדובר אחרי הכול במדינה עם 25% אבטלה וסובסידיות כבדות לצרכנים. אין לנו מה לחשוש ממנה".