חוששים ממימוש בשוקי המניות? קנו את ה-VIX

מדד ה-VIX יכול לספק הגנה הולמת עבור משקיעים המחזיקים בתיק ההשקעות שלהם מניות

בתקופה האחרונה אנו עדים לעליות חדות בשוקי המניות בעולם כולו, ובפרט בשוק האמריקני. יחד עם זאת, לא כל השווקים משדרים את אותה אופטימיות, וגם השוק האמריקני עצמו אינו חסין מפני חדשות שליליות מקומיות או גלובליות, המטלטלות את וול-סטריט חדשות לבקרים.

כך למשל, עליית התשואות במדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) מעידה על המשך משבר החוב הריבוני באיחוד האירופי. ראוי לציין כי בחודשים אפריל-מאי 2010 לוותה העלייה בתשואות שם בירידות חדות בשוקי המניות, וכן בעלייה חדה מאוד במדד התנודתיות של השוק האמריקני, ה-VIX, המכונה גם "מדד הפחד".

ואילו היום, בעוד התשואות במדינות ה-PIIGS הגיעו ואף חצו את השיא שנרשם במהלך השנה החולפת, ירד מדד ה-VIX אל מתחת לרמות השפל של כ-17-18 נקודות, ונסחר היום סביב 15.8 נקודות.

להערכתנו, במקרה שהציפיות המגולמות על ידי שוק האג"ח האירופי אכן יתממשו, צפוי מדד ה-VIX לספק הגנה הולמת עבור משקיעים המחזיקים בתיק ההשקעות שלהם מניות. אך זאת, בתנאי שההחזקה במדד תמומש בעת התיקון.

ניתן להיחשף למדד זה דרך חוזים עליו או באמצעות תעודת הסל שסימולה בארה"ב VXX (סימול: VXX), שהנפיקה ברקליס. מדובר על תעודה סחירה ששווי נכסיה נאמד ביותר ממיליארד דולר. מחיר השוק הנוכחי שלה עומד על 28.42 דולר, והיא גובה 0.89% דמי ניהול שנתיים.

* הכותבים ממחלקת המחקר של בית ההשקעות אלפה מקבוצת פורום