המדריך המלא לסוף השבוע: דברים שכדאי לעשות בחוץ

ערב רומני בין חוף הים לנווה צדק, מוזיקת נשמה אמריקנית וגרסה החדשה למחזמר "שיקגו" ■ "גלובס" ממליצה לכם איפה להיות ומתי

מחזמר

אסירות חולמות: "שיקגו"

מה: מעקב אחר בתי ספר למשחק מזמן לעיתים תיעוד מרתק של הפיכת סלבריטאים, דוגמנים וכוכבי מדורי רכילות לשחקנים משובחים. שכרם של אלו המוכנים לוותר על חמש דקות תהילה לטובת שלוש שנות לימודים. בגרסה החדשה למחזמר "שיקגו", המועלה כהפקת שנה ג' בסטודיו יורם לוינשטיין, מפזזות שלוש כאלה. הדוגמניות לשעבר יעל גרובגלס ("האי", "כלבת") ומיטל גל ("האלופה") ופליטת "נולד לרקוד" רונה לי שמעון ("השיר שלנו", המחזמר "לילה לא שקט").

העלילה, למי ששכח, מתרחשת בכלא נשים בשיקגו של שנות ה-20 במאה שעברה, שבו שתי אסירות, ולמה ורוקסי, חולמות לנצל את החשיפה התקשורתית לה זכו בעקבות מעשי הרצח שביצעו להגשמת חלומן להפוך כוכבות.

למה ללכת: כדי לגלות איך דוחסים 20 שחקנים, רקדנים ונגנים למרתף בשכונת התקווה.

למה באמת ללכת: הבנות נראות מדהים בטייטסים שחורים שקופים.

עם מי ללכת: צדי צרפתי.

מתי איפה וכמה: החל במוצ"ש (ה-12 בחודש) מדי ערב ב-20:30 עד ה-25 בחודש (בימי שישי ב-14:00) באולם המופעים של סטודיו יורם לוינשטיין בפינת הרחובות עבאס וחנוך בשכונת התקווה בתל-אביב. ב-17 וב-19 בחודש לא יתקיימו הצגות. מחיר כרטיס: 90 שקל.


אקורדיון

מעממי לקלאסי: רישאר גליאנו

מה: נגן האקורדיון הוירטואוז רישאר גליאנו (Galliano), מהטובים בתחומו בעולם, יתארח בסדרת הקונצרטים הקרובה של תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית. גליאנו, יליד קאן שבצרפת, נחשב למוזיקאי ששינה את ההתייחסות לאקורדיון בעולם: הוא הכניס אותו לפסטיבלי ג'אז ואולמות קונצרטים, ובכך שינה את מעמדו מכלי "עממי" לכלי סולו משמעותי. גליאנו הופיע לראשונה עם תזמורת נתניה בשנה שעברה, וזכה לביקורות נלהבות.

בקונצרט יבוצעו פרקים מקונצ'רטי ידועים של באך בעיבוד לאקורדיון, הבלט "אסטנסיה" (Estancia) מאת המלחין הארגנטינאי אלברטו חינסטרה (Ginastera), והקונצ'רטו לבנדוניאון של אסטור פיאצולה, שהיה חברו הקרוב של גליאנו. יצירות אלו מופיעות גם באלבומו החדש של גליאנו, "מבאך ועד פיאצולה", שמיובא גם לישראל.

למה ללכת: כדי להיווכח שאקורדיון יכול להיות הרבה יותר מכלי עממי.

למה באמת ללכת: כדי לשמוע וירטואוז בפעולה. כדי להתרשם, בקשו מיו-טיוב את הצירוף richard Galliano.

עם מי ללכת: עם אוהבי אקורדיון לדורותיהם.

מתי איפה וכמה: חמישי (ה-17 בחודש), 20:30, היכל התרבות נתניה; מוצ"ש (ה-19 בחודש), 21:00, מוזיאון תל-אביב לאמנות. מחיר: 100-145 שקל.

תיאטרון

מראות קשים: "רכניץ - מלאך המוות"

מה: התיאטרון הקאמרי מארח את שחקני תיאטרון קאמרשפילה ממינכן. במסגרת שיתוף הפעולה המתמשך בין מוסדות תרבות מישראל וגרמניה, רובם תוצר עבודתם המבורכת של אנשי מכון גתה, מגיע עוד מחזה גרמני עכשווי עטור שבחים לתיאטרון המקומי. את "רכניץ" כתבה המחזאית-סופרת כלת פרס נובל אלפרידה ילינק וביים הישראלי לשעבר יוסי וילר. ילינק כתבה את המחזה בעקבות אירועים שהתרחשו בטירה על גבול גרמניה ואוסטריה בלילה שבין ה-24 ל-25 במרץ 1945, ימים ספורים לפני נפילת המשטר הנאצי.

קבוצת קציני אס.אס וגסטפו ואזרחים בני המעמד הגבוה קיימו בחסות בעלי הבית, הרוזן והרוזנת בתיאני, מסיבה מפוארת שבשיאה חולקו להם כלי נשק, והם היכו וירו למוות ב-200 עובדי כפייה יהודים. קבר האחים שאליו הושלכו הגופות לא התגלה מעולם, הליכים משפטיים נגד כמה ממשתתפי המסיבה בוטלו אחרי שכמה עדי מפתח נרצחו, ובני הזוג בתיאני לא הועמדו כלל לדין. משרד החוץ הגרמני מימן ב-100 אלף יורו את העלאת ההפקה המורכבת, שבה משתתפים חמישה שחקנים, בישראל.

למה ללכת: כי זה לא יהיה קל לצפייה, אבל יהיה קשה עוד יותר לשכחה.

למה באמת ללכת: יהיה תרגום.

עם מי ללכת: כל מי שיכול.

מתי איפה וכמה: מוצ"ש וראשון (ה-12 וה-13 בחודש), 20:30, אולם 1 של התיאטרון הקאמרי בתל-אביב. מחיר: בין 160 ל-260 שקל.

תערוכת חוצות

בעקבות סולם יעקב: סיפורי התנ"ך מול העיר העתיקה

מה: תערוכת פיסול בהשראת סיפורי התנ"ך בשדרות ממילא בירושלים, מרכז אלרוב. לאורך השדרה מול שער יפו וחומות העיר העתיקה ניצבים אדם וחוה, נוח והתיבה, האמהות והאבות, לוט הנמלט מסדום ועמורה ומשפט שלמה. כך למשל, פסל "סולם יעקב" (בתמונה) של האמן הירושלמי דוד שטיין, עשוי מפלדת אל-חלד ומתנשא לגובה של כ-4 מטרים, במראה עדין ופיוטי כמעין "מדרגות לגן עדן".

למה ללכת: "לאורך ההיסטוריה, התנ"ך היווה מקור השראה לאמנים ויש לו מקום של כבוד בתולדות האומנות. התנ"ך מופיע ביצירותיהם של גדולי העבר כגון ליאונרדו דה וינצ'י, רמברנדט ומיכלאנג'לו ועד לאמני בצלאל ולאמנות הישראלית העכשווית", כותבת אוצרת התערוכה, ציפי ויטל.

"בסיפור המקראי רגשות הגיבור אינם מתוארים, חלקים מהסיפור אינם מובאים במלואם או שאינם ברורים לנו. אנו, שקוראים את התנ"ך, צמאים לא-פעם לדעת גם מה חש אברהם בעת שעקד את בנו? אילו מחשבות עברו במוחו של דוד בעומדו אל מול גלית? האמן, הפרשן המודרני, בעזרת דמיונו ורגישותו, בא להשלים את החסר".

למה באמת ללכת: ירושלים על ראש שמחתנו.

עם מי ללכת: עם מי שבא לטייל.

מתי איפה וכמה: תערוכת חוצות פתוחה לכל, חנייה חינם בשעה הראשונה בחניון אלרוב שדרות ממילא. מידע מלא על האירועים באלרוב שדרות ממילא בתא קולי 02-6360000

מוזיקה

למה לה פוליטיקה עכשיו: מייסי גריי בהופעה

מה: אחרי האמנים שלא הייתה להם בעיה להופיע בישראל, והאמנים שהייתה להם בעיה להופיע בישראל, הנה מוטציה מזן חדש. אמנים שיש להם בעיה להופיע בישראל, מקפידים שכולם יידעו על זה, ובסוף מגיעים. מייסי גריי, שלפני יותר מעשור נחשבה לתקווה הגדולה של מוזיקת הנשמה האמריקנית באלבום בכורה רב מכר, עטור פרסים וגדוש להיטים ("I try"), היא הנציגה הראשונה של הזן השלישי.

התלבטה אם לבטל, אבל בסוף היא כאן בפעם השלישית בעשר שנים. אם נודה על האמת, גריי בעלת הקול הצרוד והאפרו המרשים מעולם לא שחזרה את הצלחת אלבומה הראשון. בקנה מידה בינלאומי היא לא הפרסונה שתציל אותנו בדעת הקהל, אבל מוזיקלית היא עדיין חיית במה היודעת להעניק לקהלה מופע מושקע ואנרגטי שיכלול את מיטב שיריה הוותיקים לצד חומרים מאלבומה החמישי. אם נניח את הפוליטיקה בצד, כראוי, מה עוד צריך בחיים?

למה ללכת: כי הקול והנשמה נשארו.

למה באמת ללכת: פעם שלישית גלידה.

עם מי ללכת: ח"כ רונית תירוש.

מתי איפה וכמה: מוצ"ש (ה-12 בחודש), 22:30, מועדון רידינג 3 בנמל תל-אביב. כניסת קהל החל מ-21:00. מחיר: 265 שקל.

קלאסי

אנרגית נעורים: קונצרט גאלה

מה: התזמורת הסימפונית של ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת ת"א תקיים ביום רביעי קונצרט גאלה חגיגי, בניצוחו של זובין מהטה. התזמורת הוכיחה עצמה בשנים באחרונות כגוף סימפוני ברמה גבוהה מאד, הרבה מעבר למה שאפשר לצפות מתזמורת סטודנטים. עובדה זו נובעת בין היתר מכך שנגניה זוכים להנחיה צמודה מהנגנים הבכירים של הפילהרמונית, המכינים אותם כעתודה לשורותיהם.

תוכנית הקונצרט תכלול את הקונצ'רטו לשני פסנתרים מאת פולנק (Poulenc), אריות ודואט מתוך "נישואי פיגארו" של מוצרט, ולמנה עיקרית את "סימפוניה פנטסטית" של ברליוז. הסולנים יהיו סטודנטים נבחרים מבית הספר, ובולטת ביניהם במיוחד זמרת הסופרן הנפלאה עינת ארונשטיין.

למה ללכת: כדי להתרשם מדור העתיד של המוזיקה הקלאסית בארץ.

למה באמת ללכת: כי הם באמת טובים.

עם מי ללכת: עם כל מי שרוצה לחוות קונצרט קלאסי צעיר ומלא אנרגיית נעורים.

מתי איפה וכמה: ד' 16.2, 20:30, היכל התרבות תל-אביב. מחיר: 75 שקל.

בילוי בשניים

תחנות הלב: "ימים של אהבה במתחם התחנה"

מה: אוהבים ימי אהבה? תשובה נכונה! במתחם "התחנה" בתל-אביב החליטו לא להתעלם מה-Valentine's day, הלוא הוא יום האהבה הבינלאומי המצוין מדי 14 בפברואר, ולחגוג בגדול עם כל כללי הטקס.

במתחם, הממוקם בין חוף הים לנווה צדק, נפתח לאחרונה מרכז של בילוי, תרבות ופנאי. על פני כ-20 דונם משתרעות חנויות אופנה ותכשיטים, מסעדות שף ובתי קפה, שוקי אוכל ומוצרים אורגניים, ירידים שונים, תערוכות מתחלפות וגם פעילויות לילדים.

אז חוץ מוורדים ובלונים ושאר פינוקים, יכלול האירוע, הפתוח חינם לכול, להקת שאנסונים שתנעים את זמנם של החוגגים לאורך כל הערב, וכן הנחות חגיגיות בחנויות האופנה והעיצוב. גם המסעדות ובתי הקפה במתחם יציעו תפריט מיוחד ליום האהבה, כדי שהרומנטיקה תשתלם לכם.

למה ללכת: כי אתם מחפשים הזדמנויות לחגוג.

למה באמת ללכת: זה פחות מסובך ויותר כייפי מלקנות מתנה.

עם מי ללכת: נו באמת...

מתי איפה וכמה: שני (14בחודש), בין השעות 17.00-22.00 במתחם שבגבול נווה צדק-יפו. הכניסה לחניון התחנה מרחוב המרד, פינת קויפמן, ת"א. האירוע חינמי.