היסטוריה: החל המכרז להכנסת 2 מפעילי סלולר חדשים

באחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בשוק התקשורת בשנים האחרונות, 5 חברות יגישו עד יום ראשון הצעות במכרז הסלולר להכנסת 2 חברות חדשות

5 חברות תקשורת יגישו עד יום ראשון הצעות במכרז הסלולר להכנסת שתי חברות חדשות. בכך אמור משרד התקשורת לחתום את אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בשוק התקשורת בשנים האחרונות. 5 החברות יתמודדו על שתי רצועות תדרים בתחום ה-2.1 ג'יגה הרץ, ומי שייזכו יידרשו להקים רשתות סלולריות עצמאיות תוך 7 שנים.

הקבוצות הן מירס, גולן טלקום, קשרנט, 018 אקספון וסלקט תקשורת. כמה קבוצות כבר הגישו את הצעותיהן השבוע, ואחרות עשויות להגיש את הצעותיהן עד יום ראשון.

מיד לאחר הגשת ההצעות "תתלבש" ועדת המכרזים על אלפי המסמכים שהגישה כל חברה, כדי לוודא עמידה בתנאי סף ובהם הון עצמי, יכולת הנדסית, תוכנית פריסה וניסיון קודם.

אם לא "ייפלו" בשלב זה, יעברו החברות לשלב השני - מכרז על הכסף, כלומר מי יציע את הסכום הגבוה ביותר בעבור הרישיון. נראה כי השלב הראשון יימשך כמה שבועות, ולאחריו ייקבע היום הקובע לעריכת המכרז (שכנראה יהיה מקוון) להצעות הכספיות.

בתום המכרז תפרסם ועדת המכרזים את הזוכים בשתי הרצועות, שיקבלו רישיון מפעיל סלולרי.

לקראת מיזוגים?

הזוכים במכרז יקבלו מהמדינה שורה של הקלות בתמורה לכניסתם לשוק, וזו הסיבה שמתמודדות 5 קבוצות, ולא 1-2 קבוצות, כפי שהעריכו בתחילה. הקבוצות הזוכות יקבלו החזר על דמי הרישיון והחזר על אגרות התדרים - בהתאם לקצב הפריסה של הרשת שלהן.

נוסף על כך, בעקבות בעיית האנטנות שלא נפתרה, יוכלו החברות הסלולריות להשתמש ברשתות הסלולר (תמורת תשלום) של המפעילים הקיימים, על מנת לתת כיסוי מיידי בכל הארץ, בד-בבד עם בניית הרשת.

כמו כן, על-פי תוכניות המשרד יונהג גם שיתוף אתרי סלולר, כלומר חברות הסלולר יצטרכו לאפשר לחברות החדשות "לעלות" על האתרים שלהן, ולהציב את האנטנות שלהן (תמורת תשלום) כדי להקים רשת במהירות.

בחודשים האחרונים ניהלו הקבוצות מגעים זו עם זו, ובדקו אפשרויות למיזוג. שיחות אלה נפסקו בעת האחרונה, לאחר שהתברר כי אף אחת מהקבוצות לא רוצה לוותר על השליטה בשלב זה, ואולם ברור לכל שלאחר שייבחרו הזוכים ייצא לדרך סבב שיחות נוסף, וסביר להניח כי הרכב הקבוצות ישתנה ובסופו של דבר הן לא יהיו הומוגניות.

הקבוצות המתמודדות
 הקבוצות המתמודדות