תגובות לרה"מ: פישר מברך, קדימה: "נתניהו בסוף דרכו"

קדימה: "כך נראה רה"מ בסוף דרכו" ■ יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה הכהן: "ההקלות יעשו טוב לכל אזרחי המדינה למעט אלו שרוצים יותר בהורדת הממשלה מאשר בהורדת מחיר הדלק והמים"

תגובות רבות מכל קצוות הקשת הפוליטית ומנהיגי המשק ניתנו היום לדבריהם של רה"מ, נתניהו ושר האוצר, שטייניץ במסיבת העיתונאים בה פרסו שורה של צעדים להקלה על מעמד הביניים ועל השכבות החלשות, ביניהם הוזלת המס על הדלק, הורדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, הנחות במחירי המים וכן ההודעה על כוונתם ליישם את העלאת שכר המינימום.

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר הערב, כי הוא מברך על כך שהצעדים הכלכליים עליהם הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר, שומרים על מסגרת התקציב ולא מגדילים את הגירעון. הנגיד הוסיף, כי ישנה חשיבות גדולה בעת הזו במיוחד לשמירה על משמעת תקציבית, לנוכח אי הוודאות שהתגברה באחרונה כתוצאה מהמצב הגיאופוליטי במזרח התיכון. לדברי הנגיד, על מדינת ישראל לשמור על רמת האמון הגבוהה שאזרחי ישראל והשווקים הבינלאומיים נותנים בה.

דובר ההסתדרות: "דבריו של ראש הממשלה היו מעורפלים וישנם סימני שאלה רבים בקשר לצעדים שהציג. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את הגורמים המקצועיים בהסתדרות לבחון את המשמעויות של הודעת ראש הממשלה. עיני יכנס בלשכתו התייעצות במוצ"ש כדי לקבל החלטה על המשך המאבק".

דובר קדימה: "כך נראה ראש ממשלה בסוף דרכו. התקפלות סדרתית ומסרים סותרים מדי יום המושפעים מכותרות ומאיומים - הם סממנים מובהקים להיעדר מנהיגות ולאובדן דרך. נתניהו לא פותר את הבעיות המהותיות של אזרחי ישראל.נתניהו הוכיח כי הוא איננו באמת ראש ממשלת ישראל ובצר לו הוא מבין שהציבור מאס בו ובממשלתו המנופחת. היום נכתב פרק נוסף בתולדות הזיגזוגים של נתניהו. בימים בהם האיזור מוכה בחוסר יציבות - בישראל ומחוצה לה, הוכח הערב שמילה של נתניהו היא לא מילה ושהחלטתו מתואמת לאדם האחרון שיצא מחדרו. זו לא מנהיגות זו שבשבת. נתניהו מוכיח שכשאין לך עמוד שדרה - גם כשאתה הולך ישר זה עדיין עקום ולאזרחי ישראל אין על מי לסמוך בקרית הממשלה בירושלים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: ועדת הכספים דרשה לאורך כל החודשים האחרונים לשנות את מדיניות המיסוי בהפחתת המס העקיף היוצר בעיקר את פערי המעמדות בישראל. אני מברך על סדרת ההחלטות שישפיעו על הפחתת המס העקיף, חבל שהדבר לא נעשה מוקדם יותר כאשר קראנו לכך שוב ושוב".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן: "עיקרי תוכנית רה"מ, חבילת ההקלות לאזרחים הכלולות בה יאחדו את סיעת הליכוד לחזית אחת. ההקלות יעשו טוב לכל אזרחי המדינה למעט אלו שרוצים יותר בהורדת הממשלה מאשר בהורדת מחיר הדלק והמים".

שר הרווחה, משה כחלון: "אין ספק כי חבילת הצעדים החברתיים עליה הכריז ראש הממשלה תשפר את מצבם של מאות אלפי אזרחים בישראל, הן ממעמד הביניים והן מהשכבות החלשות ביותר. אני סבור כי על יו"ר ההסתדרות לפעול כעת בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה, מתוך רצון משותף של כולנו להתמודד עם האתגרים החברתיים. בנוסף, לפני מסיבת העיתונאים סיכמתי עם ראש הממשלה שבמהלך הימים הקרובים נקיים דיון שמטרתו שיפור מצבם של מקבלי קיצבאות הקיום".

שר הפנים, אלי ישי: "מדובר בצעדים מקצועיים שהם תחילתו של שינוי. חוק המים והדלק של ש"ס הובילו את החשיבה החברתית כלכלית. נמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא יישום מהיר של החלטות אלו וגיבוש החלטות נוספות לטובת השכבות החלשות".

יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס: "הוכחנו שהליכוד קשוב לרחשי לב הציבור. הצעדים יוזילו מחירים, יקלו על העול על השכבות החלשות וישמרו על אחראיות בניהול הכלכלה. סיכסוך העבודה שהכריזה ההיסתדרות - מיותר".

אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר: "יש לברך על הצעדים עליהם הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר, להם מוענק האשראי המלא בגיבוש צעדים אלה. יש לקוות כי בעתיד הם ידעו להמשיך ולנקוט בקו התבונה המשלב בין הבנת הכלכלה לטובת הציבור הרחב לבין עצמאות בניהול כלכלה נכונה. צעדים אלה לא יחלישו את הכלכלה אלא להיפך הם יחזקו את הכלכלה ואת החברה. יש להעריך במיוחד את ההחלטה להעלות את שכר המינימום, בנקודת זמן מסוימת, כולנו בחברה הישראלית חייבים להירתם למשימה של צמצום פערים חברתיים. יחד עם זאת, ההצעה לעכב את המשך הרפורמה במס החברות והרפורמה במס על היחידים היא משגה. רק לאחרונה הוחלט להפחית את מס החברות למפעלי תעשייה מייצאים לרמה של 12%. אם יוחלט לעכב את המשך הרפורמה במס החברות משמעות הדבר - הרחבת הפער בין מפעלי תעשייה מייצאים לכלל המגזר העסקי - דבר שיהווה נסיגה חמורה במדיניות הצמיחה. חייבים להפחית את מס החברות באופן שווה. אסור לקבל בנושא זה, החלטה מראש ויש לאפשר לתנופת הצמיחה של המשק להגדיל את הכנסות המדינה".

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון: "נראה, כי בניסיונותיו של ראש הממשלה לבלום את אי השקט והמחאה האזרחית כנגד התעמרות הממשלה באזרחיה, הוא מציע מעט מדי וכנראה גם מאוחר מדי. מה שיכול היה להשביע את ההמונים לפני כחודש, ספק אם יעצור אותם כיום. צר לי שבמסגרת המהלכים שהציג ראש הממשלה הוא התעלם מן המגזר העסקי ובמיוחד מן העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שהם רובד מרכזי וחשוב בחוסנה הכלכלי והחברתי של ישראל".