ביהמ"ש קיבל את בקשת גלובוס: בוטל הסכם הבוררות עם רציו

השופט יהודה זפט: "אין חולק כי ההחלטה לברר את הסכסוך בין הצדדים התקבלה ע"י גורמים בעלי 'מוניטין' של אלימות, אליהם פנו שוקרון ולנדאו במטרה להטיל אימה על הצד שכנגד"

החלטה דרמטית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב הערב (ה'): השופט יהודה זפט ביטל לפני שעה קלה את הסכם הבוררות בין חברת רציו חיפושי נפט שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי לבין חברת גלובוס אינטרנשיונל שבבעלות שלומי שוקרון.

בהחלטתו קיבל זפט בית המשפט את בקשת גלובוס לבטל את הסכם הבוררות. נציין כי היום ירדה מניית רציו ב-4.3% במחזור גדול של 366 מיליון שקל.

"אין חולק כי ההחלטה לברר את הסכסוך בין הצדדים התקבלה על-ידי גורמים בעלי 'מוניטין' של אלימות, אליהם פנו שלומי שוקרון ויגאל לנדאו במטרה להטיל אימה על הצד שכנגד או ליצור מאזן אימה - ולכך אין לתת יד", נימק השופט את החלטתו.

בנוסף, כתב זפט כי שימוש כפי שהתרחש בגורמים הידועים באלימותם חותרת תחת יסודות הסדר החברתי, פוגע בכבוד האדם וחירותו ובכלל זה בזכות לחופש ובזכות הגישה לארכאות משפטיות, וכאמור מהווה פגיעה בטוהר הליך הבוררות.

עוד כתב השופט כי "הסכסוך בין המבקשת לבין המשיבה נוגע לעניינים כלכליים חוקיים, ואין להטיל דופי בכשירותו של עו"ד אסף ברם לשמש כבורר".

חברת גלובוס אינטרנשיונל יוצגה בידי עורכי הדין בעז בן-צור, חגי הלוי, ארז שחם, אייל מינץ ואורי קידר. מנגד, חברת רציו יוצגה בידי עורכי הדין יולי זהר, אהרון מיכאלי, יהודה רוזנטל ואפרת קלש-משען.

מאזן אימה

נזכיר כי הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה.

בעקבות הדרישה נחתם הסכם בין גלובוס לרציו, שלפיו רציו תקצה 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש כ"דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

חברת רציו הגישה לאחרונה לבית המשפט את סיכומיה בנוגע לבקשת חברת גלובוס לבטל את הליך הבוררות שנערך בין הצדדים ולהעביר מתפקידו את הבורר, בשל מעורבות גורמים מהעולם התחתון ובראשם מאיר אברג'יל.

במסגרת סיכומיה טענה רציו כי הסיבה האמיתית לבקשת גלובוס לבטל את הליך הבוררות היא "ניסיון ציני ולא לגיטימי להתחמק מהליכי בוררות מחייבים בגלל שיקולי כדאיות כלכלית גרידא".

לטענת רציו בסיכומים, גירסת גלובוס, לפיה הבוררות נכפתה עליה והסכם הבוררות גובש בלחץ של ארגוני פשע, היא "מופרכת ושקרית".