"יש אנשים שלא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתאות"

(עדכון) - כך מזהיר יעקב רויטר מבנק מזרחי טפחות ■ אטיאס: "היקף המשכנתאות ב-2010 הגיע למימדים שלא נראו כמותם - 47 מיליארד שקל בשנה"

לאן הולך שוק הנדל"ן הישראלי? מה יהיה עם מחירי הדירות המבעבעים? האם בנק ישראל יצליח לקרר את שוק המשכנתאות? שאלות אלה עומדות היום (א') במוקד כנס הנדל"ן המסורתי של בנק מזרחי טפחות. אתר "גלובס" העביר את הכנס בשידור חי.

בכנס נשאו דברים, בין היתר, מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס, שר השיכון אריאל אטיאס וגם יעקב רויטר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית לנושא משכנתאות.

"משכנתאות הפריים הן מלכודת שרוכשי הדירות נמשכים אליה", אמר יונס בדברי הפתיחה. הוא העריך שבנק ישראל ימשיך לנקוט צעדים "קצרי טווח" לריסון השוק. "הפתרון למחירי הדירות נמצא בתחום הריאלי: הקצאת קרקעות בשפע ובכל אזורי הארץ. לאחר שנקצה את הקרקע, חייבים למצוא פתרון לתחום הרישוי והתכנון".

יונס אמר כי אין כעת חשש לפיצוץ בועה בשוק הנדל"ן: "הסכנה הזו לא קיימת אך היא מוחשית בשוק הדיור למגורים".

יונס הציג את אטיאס, שנדרש לסוגיית בועת הנדל"ן. ביום בו שיווק משרד השיכון קרקעות ליותר מ-3,000 יח"ד, בהמשך ל-34 אלף יח"ד ששווקו אשתקד.

"34 יח"ד בשנת 2010 זה היקפים שלא נראו בעשור האחרון", אמר אטיאס. "מאמצי משרד השיכון מכוונים להגדלת היצע הקרקעות. החמצן הזה של האשראי ב-2010 הגיע למימדים שלא נראו כמותם. היקף המשכנתאות ב-2010 עמד על 47.8 מיליארד שקל - גידול של 35% לעומת 2009. לכן בנק ישראל החליט לפעול בנושא. הבעיה היא לא האשראי אלא המלאי, אבל כשמתוסף לזה גם אשראי זה כמו דלק לעליית מחירים". בהמשך ציין אטיאס כי "היקפי משכנתאות הפריים שנלקחו כאן היו מהגבוהים ביותר בשנים האחרונות".

רויטר, אחד השחקנים הוותיקים בשוק המשכנתאות, דיבר על תחזיות הבנק לשוק הנדל"ן השנה וציין כי כבר בשלהי 2010 החלו ירידות בביקושים - בעיקר במרכז ובשרון. הוא התייחס גם לשיאים במתן המשכנתאות ואמר כי "יש כאלה שלא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתאות בעתיד. אם אצלנו שיעורי המימון הממוצעים הם 35% וביתר הבנקים הממוצע הוא 45% - זה אומר דרשני. ב-2011, אנשים יראו שריביות המשכנתאות יעלו".