יש עוד ליידי באולם: סיכום האירועים בטקס פרסי הגראמי 2011

הרכב הקאנטרי ליידי אנטבלום גנב את ההצגה מליידי גאגא; ארקייד פייר עקפו אותה באלבום השנה, אבל היא הוכיחה מי הגברת הראשונה בכניסה מרשימה על השטיח האדום

זה היה הערב הגדול של הליידי, אך במפתיע לא הייתה זו אותה הליידי שהובילה בהימורים. ליידי אנטבלום, הרכב הקאנטרי המתמחה בשירי אהבה מתקתקים, הפך במפתיע לזוכה הגדול בטקס פרסי הגראמי 2011, שהסתיים לפנות בוקר (שעון ישראל) בלוס אנג'לס, תוך שהם מותירים מאחור מועמדים פופולריים בהרבה כמו הראפר אמינם וסנסציית הפופ ליידי גאגא.

ליידי אנטבלום, להקה שכל בן עשרה יכול לרכוש דיסק שלהם כמתנת חג לסבא וסבתא ולצאת מהמחווה בשלום, גרפה 5 פרסים בהם הקלטת השנה, שיר השנה ושיר ואלבום הקאנטרי של השנה, רובם בזכות הלהיט הגדול Need you now שהפך, שלא כמקובל בשירי קאנטרי, להצלחה גורפת גם ברדיו הישראלי.

"אלוהים אדירים, אנחנו בהלם", אמרה מיד בתום הטקס סולנית הלהקה הילרי סקוט, "בשלב מסוים היינו המומים עד כדי כך, שכאשר קראו לנו שוב לבמה התחלנו ללכת בכיוון ההפוך".

איך זה קרה? גם למומחים אין פתרונים, מה גם שהפתעה גדולה נוספת נצפתה בקטגוריה הנחשבת של אלבום השנה: הרכב הרוק האלטרנטיבי ארקייד פייר זכה על אלבומם המשובח The suburbs, שהיה אמנם המסחרי והנמכר ביותר בקריירה שלהם, אך מעטים האמינו שיעקוף מתמודדים מובילים כמו אמינם, ליידי גאגא וקתי פרי.

גם קטגוריית האמן החדש הוכיחה שזה לא נגמר עד שזה נגמר. רוב המהמרים האמינו שהפרס מונח בכיסו של ילד הפלא הלוהט ג'סטין ביבר, ובסופו של דבר הוענק הפסלון במפתיע לליידי נוספת, זמרת הג'אז ונגנית הקונטרבס אספרנזה ספולדינג.

מסקנות? אולי בכירי תעשיית המוזיקה האמריקנית החליטו השנה למרוד במכונות היח"צ המשומנות של האמנים המובילים. אולי הדיכאון הלאומי מהמיתון הכלכלי המתמשך בארצות הברית ותחושת האכזבה שאחרי התקווה הגדולה שליוותה את כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן. אולי כל אלה הובילו לגל נוסטלגי שאמנים עם צליל מיושן מובהק כמו ליידי אנטבלום ואספרנזה ספולדינג רכבו עליו בתזמון מושלם.

התוצאה הסופית ברורה. לוזרים יצאו ווינרים, בעוד הסטארים הסתפקו בתשומת הלב התקשורתית ובהופעות הנוצצות, שגדשו, כצפוי, את שלוש וחצי השעות של הטקס הנחשב לתשובת תעשיית המוזיקה האמריקנית לאוסקר.

ואכן, כאשר מדובר בהפקת אירוע מוזיקלי גדוש אטרקציות אין מתחרים לאמריקנים וטקס הגראמי ה-53 לא בייש את הפירמה. האירוע נפתח במחווה לשיריה של מלכת הנשמה ארתה פרנקלין, בהשתתפות הראפר אל.אל. קול ג'יי, כריסטינה אגילרה (שהפעם זכרה את המילים), ג'ניפר הדסון, יולנדה אדאמס, מרטינה מק'ברייד ופלורנס וולץ'. כולן זמרות שגדלו על מורשתה של המלכה האם, שהודתה מעל מסך וידיאו על הכבוד והבטיחה לחזור בקרוב לפעילות מלאה, לאחר התאוששות ממחלה ממושכת.

באשר לליידי גאגא, היא אמנם הסתפקה בשלושה פרסים משניים (הבולט בהם אלבום הפופ של השנה) אבל על השטיח האדום וגם מעל הבמה הוכיחה שוב שאין לה תחרות ביכולת לשלוף גימיקים תקשורתיים מהכובע. את הכניסה המרשימה עשתה בתוך ביצת פלסטיק ענקית על אפריון, אותו נשאה קבוצת גברים ונשים בבגדי עבדים מצרים. על הבמה העניקה ביצוע מרהיב, מוקפת תפאורה עתידנית, לסינגל החדש שלה Born this way.

בנאום התודה על זכייתה בפרס הביצוע הקולי המצטיין לשיר פופ בחרה גאגא להוקיר דיווה אחרת, וויטני יוסטון. "כאשר הקלטתי את באולפן דמיינתי שאני וויטני, כי לא הרגשתי מספיק בטוחה בעצמי", אמרה, "רציתי להישמע כמו סופר סטארית, ובעיני וויטני היא כזו".

ליידי גאגא, זמרת / צלם רויטרס
 ליידי גאגא, זמרת / צלם רויטרס

הופעות בולטות נוספות היו של ריהאנה (שהתגברה על שפעת) ואמינם בלהיט Love the way you lie. ד"ר דרה, הראפר-מפיק המיתולוגי, הופיע אף הוא בטקס לראשונה מזה עשור. ג'סטין ביבר הופיע לצד אשר. ברברה סטרייסנד, מיק ג'אגר ובוב דילן ייצגו את דור הנפילים. נורה ג'ונס, קית' אורבן וג'ון מאייר בצעו את ג'ולין הקלאסי של מלכת הקאנטרי דולי פרטון, שזכתה בפרס מפעל חיים.

ויש גם זוכה משלנו: החברה הישראלית וויבס אודיו זכתה בפרס הגראמי הטכני היוקרתי, על תרומתה לתעשיית המוזיקה. החברה הפעילה מזה שני עשורים, עוסקת בטכנולוגיות הקלטה ממוחשבת והפקות פס קול, באולפנים ביתיים ומקצועיים. השנה עלתה לכותרות ב"ניקוי" רעשי הווזלות בשידורי המונדיאל. היא מצטרפת לשורת זוכים מכובדת בפרס הגראמי הטכני, וביניהם אפל, סוני, ימאהה ואחרים.

ועוד נקודה ישראלית: המפיק-מעבד הישראלי לשעבר טל הרצברג שהיה מעורב בהקלטות האלבום The fame monster של ליידי גאגא.