תנובה תשקיע 100 מיליון שקל בשוק הביצים

המטרה אותה הציבה החברה: נתח שוק של 45% ■ תשלם לחקלאים רנטה חודשית עבור תפוקת הביצים שלהם ■ היקף מכירות הביצים של תנובה כיום: 320 מיליון שקל בשנה

קבוצת תנובה תשקיע 100 מיליון שקל במטרה לחזק את כוחה בשוק הביצים - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי תנובה, המחזיקה כיום בנתח שוק של כ-30% משוק הביצים, מבקשת להגיע לנתח שוק של 45%.

המשמעות היא הגדלת מכירות הביצים של תנובה ב-150 מיליון שקל נוספים בשנה. כיום עומד היקף מכירות הביצים של תנובה על 300-320 מיליון שקל בשנה בלבד.

היעד הראשוני הוא להגיע לנתח שוק של 40% בתוך 3 שנים ולהגדילו בהמשך ל-45%.

בתנובה מבקשים להשתמש בכוח הכלכלי של הקבוצה וברפורמה שמוביל משרד החקלאות בלולים, כמנוף לפיתוח הפעילות.

כפי שנחשף ב"גלובס", תנובה ביקשה בעבר למכור את עסקי הביצים שלה, כיוון שמדובר במוצר קומודיטי שהרווחיות בו נמוכה. ואולם, מנכ"ל קבוצת תנובה הנוכחי, אריק שור, הפך את ההחלטה לאחר שנכנס לתפקיד.

שור החליט לייעל את הפעילות ולהגביר את מכירות החברה, על מנת שהפעילות בכללותה תהיה רווחית. תנובה הטמיעה את פעילות חטיבת הביצים בתוך תשלובת המזון, ובכך הביאה להתייעלות תפעולית ראשונית.

עם זאת, הקבוצה התקשתה לסיים עד כה את הפעילות באיזון, והיא מקווה להפוך את הפעילות לרווחית כבר בשנה הנוכחית. לפי הערכות, תנובה עשויה לרשום רווח תפעולי של 3% מפעילות זו כבר השנה.

אין הנחות

במסגרת השינויים שמוביל שור, הוא החליט לבטל את ההנחות שנתנה תנובה לרשתות השיווק על ביצים מפוקחות.

בעקבות החלטה זו הפסיקה בסוף חודש ינואר 2011 רבוע כחול, הרשת השנייה בגודלה בארץ, את רכישת הביצים מתנובה.

תנובה, שכבר היום מספקת הלוואות כספיות לחקלאים החתומים איתה על הסכמים בלעדיים לשיווק ביצים, מבקשת להעניק לחקלאים הלוואות לבניית לולים במסגרת הרפורמה או במסגרת עצמאית, וזאת בתמורה להבטחת מכסות הביצים שלהם. בכך תיתן סביבה בטוחה להמשך קיום העסק המשפחתי.

בנוסף, תנובה מבקשת להגדיל את רווחיותה בפעילות גם על-ידי רכישה מרוכזת של תערובת (מזון למטילות) ומכירתה לחקלאים. כיום, חקלאים רבים מתקשים לרכוש תערובת בזול בשל היעדר בטוחות כספיות. בתנובה מבקשים להעביר חלק מהמרווח בתערובת לידי החקלאים ובכך להעניק להם תמריץ נוסף לעבוד איתה באופן בלעדי.

הרפורמה מתעכבת

לפי נתוני ענף הלול, שוק הביצים בישראל עומד על 1.83 מיליארד ביצים בשנה, ונאמד ב-1.1 מיליארד שקל במחירים קמעונאיים. פרט לתנובה, שחקנים נוספים בולטים בענף הם גליקסמן, המחזיק בנתח שוק של 17%, ומ.לסר, המחזיק בנתח שוק של 11%.

בישראל יש כ-3,000 מגדלי ביצים. יפן היא המובילה בצריכת הביצים לנפש. ישראל נמצאת במקום השני בצריכת הביצים, יחד עם ארה"ב וצרפת.

משרד החקלאות יזם רפורמה בענף הלול שבמסגרתה יחויבו המגדלים להוציא את הלולים ממרכזי המושב ולבנות לולי ענק תעשייתיים. בניית הלולים המרכזיים תחייב התאגדות של מספר מגדלים יחד, כיוון שהרף המינימלי ללול מרכזי עומד על 5,000 מטילות.

לפי שעה, ובעקבות עתירה לבג"ץ שהוגשה על-ידי ארגונים למען בעלי חיים, מתעכב יישום רפורמת משרד החקלאות בענף הלול עד לסיום התקנת תקנות בכנסת.

חקלאים מעריכים כי עלות הקמת לול מרכזי תגיע למיליון שקל לפחות. בתנובה מעריכים כי חקלאים יתקשו לקבל הלוואות מהבנקים להקמת הלולים, ולכן מציעים לממן את ההקמה תמורת הבטחת מכסות הביצים.