מצרים אישרה לספינות המלחמה האיראניות לעבור בתעלה

(עדכון) מיליונים חוגגים בכיכר א-תחריר את הפלת מובארק ■ מנהיג האחים המוסלמים קרא להמונים לעלות לאל-אקצה ■ המזה"ת בוער: הרוגים בתימן, הפגנות ענק בבחריין

שתי ספינות קרב איראניות יהיו מול חופי ישראל בקרוב. כך מסתמן מהצהרה שנתן גורם ביטחוני ממצרים לסוכנות הידיעות הבינלאומית "רויטרס". הגורם המצרי מסר כי לחיל הים האירני ניתן אישור להעביר שתי ספינות בתעלת סואץ, אך עוד לא ידוע מתי הן יעברו.

מוקדם יותר היום, הודיע דובר משרד החוץ המצרי כי קיבל בקשה רשמית מאירן לאפשר את מעבר שתי ספינות המלחמה בתעלת סואץ. הדובר, חוסאם זכי, אישר את דבר הפנייה, כשבמקביל אמר גורם בכיר בתעלת סואץ כי במשרד ההגנה המצרי ישקלו את הבקשה מטהרן, לאפשר לשתי המשחתות לעבור בתעלה - בדרך לסוריה.

הבוקר דווח כי האירנים מחפשים איש קשר מצרי שיסייע בהעברת הספינות בתעלה, אחרי שהסוכן המצרי הקודם שטיפל בנושא - ביטל את החוזה עם הצבא.

ברק: עוקבים בדריכות אחר תנועת הספינות בישראל ממשיכים לעקוב אחר הפרובקציה האירנית. אמש אמר שר הביטחון אהוד ברק כי ישראל הודיעה ל"מדינות ידידותיות" באזור על החששות בעקבות הצעד האירני. הוא הוסיף כי ישראל "עוקבת" אחר תנועת הספינות. בממשל אובמה אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הם מודעים למעבר הספינות, אך סירבו להגיב מעבר לכך

מיליונים בכיכר

שבוע לאחר הדחת הנשיא, מתקבצים בכיכר א-תחריר וברחובות בקהיר מיליוני בני אדם לקראת חגיגת הפלתו של חוסני מובארק אחרי 30 שנים בשלטון. כוחות צבא גדולים נערכים במקום כדי למנוע הפרות סדר ועימותים אלימים. המיליונים מניפים כרזות ודגלים לציון תום עידן מובארק וקוראים קריאות שמחה. בנוסף הם מבקשים להתייחד עם זכרם של 365 הקורבנות במהלך 18 ימי המהפכה.

ההמונים השתתפו בתפילות יום השישי אותן הוביל השייח' יוסוף אל- קארדאווי, איש דת מוסלמי סוני בכיר בתנועת האחים המוסלמים שחזר אתמול מקטאר אחרי שנים בגלות. "זהו יום חג לכולם", הכריז ושילהב את ההמונים לעלות לאל-אקצה. קרדאווי גם קרא לפתיחת מעבר רפיח לאפשר לאחים הפלסטינים מעבר חופשי. הנאום הלוחמני בסיגנון המוכר מאיראן הופנה כנגד ישראל.

נציין כי ווהיל גאניים, בכיר בגוגל ומי שנחשב למצית המהפכה באמצעות אמצעי התקשורת האלקטרונית, לא הורשה לעלות לבמה המרכזית ולשאת דברים.

"הזדמנות נדירה לייצר לדמוקרטיה"

במקביל להפגנות, מנסים ארגונים דמוקרטיים במדינה להפעיל לחץ על המועצה הצבאית העליונה, שמחזיקה זמנית בשלטון - וקוראים לשחרר אסירים פוליטיים. '

'המהפכה הזאת היא הזדמנות אחת באלף שנים לכונן דמוקרטיה במדינה'', אמר מנהיג האופוזיציה מוחמד אל בראדעי בריאיון לבי.בי.סי.

בראדעי התייחס גם לטלטלה בעולם הערבי וניסה לספק הסבר לאירועים האחרונים: "'אנשים איבדו תקווה - ועכשיו הם יודעים שהם יכולים ומבינים: 'אם זה קרה במצרים אם זה קרה בתוניסיה זה יכול לקרות גם אצלנו''.

העולם הערבי תוסס

גל ההפגנות בעולם הערבי ממשיך, ובמוקדי המהומות המרכזיים - בחריין, לוב ותימן. המנהיגים וכוחות הביטחון דרוכים לקראת המוני האזרחים הצפויים לגדוש את הרחובות עם סיום תפילות יום השישי.

בתימן עלה לשלושה מספר ההרוגים בעימותים האלימים בין המפגינים לבין כוחות המשטרה. כ-20 בני אדם נוספים נפצעו בהתכתשויות.

בבחריין מתקיימות הלוויותיהם של ארבעת הקורבנות בהשתתפות אלפי בני אדם שקוראים להפלת המשטר.

על פי הדיווחים בסוכנויות הידיעות, צבא בחריין פועל נגד המפגינים באלימות, והצהיר שינקוט בכל הכלים הנחוצים כדי להבטיח את ביטחון המדינה. גורמים בצבא הורו לתושבים להתרחק מהרחובות המרכזיים במנאמה, בירת בחריין. "כוחות הביטחון ינקטו בכל עמדה, קשוחה כל שתהיה, כדי להגן על הסדר והביטחון", אמר שר הפנים של בחריין.

יום הזעם בלוב

אתמול נהרגו 14 מפגינים בלוב במסגרת "יום הזעם" שהכריזו התושבים נגד שליט לוב מועמר קדאפי, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP. בניסיון להרגיע את הרוחות, שחרר מנהיג לוב קדאפי יותר ממאה אסירים פוליטים ותומכיו יצאו לרחובות הבירה טריפולי

כלי תקשורת בלוב דיווחו על אלפים שיצאו לרחובות במסגרת "יום הזעם" שהוכרז במדינה בהשראת המהפכות בתוניסיה ובמצרים. העימותים החלו במהלך מפגש של כוחות הביטחון עם מתנגדיו של קדאפי בטריפולי, שהסתיימו במותם של 14 מפגינים על פי הדיווחים.

מתנגדי המשטר בלוב דורשים את התפטרותו של קדאפי, ששולט במדינה ב-40 השנים האחרונות. בנוסף הם קוראים להרחיב את זכויות האזרחים במדינה, שסובלת מאבטלה גבוהה במיוחד בשנים האחרונות.