"הנפט עלול לזנק ל-200 דולר לחבית - קריסה עולמית"

(עדכון) - כך מזהיר ד"ר גל לופט, מומחה בינלאומי לאנרגיה ■ מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח מזהיר את יזמי הגז מפני ניסיונות "לכופף את הכללים ולנצל את הפגיעות של משק האנרגיה"

למהומות בלוב תהיה השפעה חזקה על מחירי הדלק בישראל, כך הזהיר היום מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות שאול צמח בנאום בוועידת "אילת אילות" לאנרגיה מתחדשת. צמח הסביר כי אמנם לוב מספקת רק 2% מצריכת הנפט העולמית, אך היא אחראית ל-80 אחוז מאספקת הנפט של איטליה.

"הבעיה היא שמחירי הדלק שלנו נקבעים לפי המחירים בשוק האיטלקי, בעיר Lavera ולכן צפוייה השפעה חזקה למה שקורה היום בלוב על מחירי הדלק אצלנו". בנאום תקיף הזהיר מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח את יזמי הגז מפני ניסיונות "לכופף את הכללים ולנצל את הפגיעות של משק האנרגיה".

לדבריו "אנחנו נמצאים באחת התקופות הרגישות ביותר של משק האנרגיה הישראלי זה מחייב אותנו לנקוט בגישה של אפס סובלנות כלפי מי שמנצל לרעה את הכללים. המדינה תנקוט בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לוודא שדברים כאלה לא יקרו במשק הישראלי. אם מישהו מעלה על דעתו שמשאבי הגז ילכו לייצוא לפני שיובטחו כל הצרכים של המשק הישראלי אז הוא טועה ומטעה".

צמח הוסיף כי להפסקת הזרמת הגז המצרי גורמת פגיעה קשה במשק הגז בגלל הצורך להכפיל את קצב אספקת הגז ממאגר מארי B לדבריו "אנחנו סוחטים את הלימון הזה יותר מדי ואם זה יימשך תהיה לנו בעיה קשה כבר בעוד שנה".

"ייצוא הגז מהווה 'הזדמנות שאסור להחמיצה' מבחינת ישראל"

שר התשתיות לשעבר ויו"ר קרן היסוד מודי זנדברג אמר כי ייצוא הגז מהווה "הזדמנות שאסור להחמיצה" מבחינת ישראל. לדבריו, "כמה מדינות אירופאיות כבר התדפקו על הדלת בנושא אבטחת אספקת האנרגיה. יש משמעות פוליטית לזה שנהיה מדינה שתוכל לרכז אליה את הייצוא. אם זה לא יהיה אנחנו זו תהיה אולי מדינה אחרת. זו הזדמנות שאסור לנו להחמיץ אותה". זנדברג הזהיר כי הולכת הגז לאירופה בצנרת עלולה להיות חשופה לרעידות אדמה בים התיכון "אפרופו ניו-זילנד".

זנדברג הוסיף כי ישראל חייבת לאפשר ייצוא אם ברצונה לעודד שחקנים חדשים להצטרף לתחום חיפושי הנפט. "אם מחר אני ארצה להיכנס לתחום למי אוכל למכור את הגז אם כבר היום תמר ולוויתן יספקו כל צריכת הגז של ישראל". זנדברג הוסיף כי קרן היסוד המייצגת את הקהילות היהודיות בעולם מחוץ לצפון אמריקה תתמוך כספית במאמצים למצוא תחליפים לנפט במסגרת הפרויקט הלאומי שאישרה לאחרונה ממשלת ישראל.

"העולם ניצב בפני קטסטרופה כלכלית אם המהומות בלוב ובמצרים יתפשטו גם לערב הסעודית", כך הזהיר ד"ר גל לופט, מומחה בינלאומי לאנרגיה. לופט, מנהל מכון מחקר בוושינגטון הוסיף כי הכלכלה העולמית לא תוכל להתמודד עם מחיר של 200 דולר לחבית נפט והוסיף: "ראיתם מה קורה היום עם לוב. רק שערו בנפשכם מה יקרה אם מחר המהומות יתפשטו לסעודיה וגם היא תצא משוק הספקים".