תערוכת CeBIT 2011: הטאבלטים סוגרים מעגל

תערוכת האלקטרוניקה שנפתחה השבוע בגרמניה עומדת בצלן של תערוכת CES וכנס הסלולר, ועדיין, היא מציגה השנה כמה חידושים - כמו כניסה מחודשת של הטאבלטים לשוק הארגוני-מקצועי

תערוכת CeBIT 2011, שנפתחה השבוע בהאנובר, גרמניה, מזכירה במידה מסוימת את ההופעות העכשוויות של פינק פלויד: אירוע ענק, עתיר פירוטכניקה וגדול מהחיים, שמושך בעיקר את שוחרי הנוסטלגיה שזוכרים ומוקירים את תהילת העבר.

סביט היא עדיין תערוכה ענקית, שמשתרעת על שטח בגודל של רובע עירוני ומושכת מעל 4,000 מציגים מתחום האלקטרוניקה וה-IT. גם השמות הגדולים כמו מיקרוסופט, IBM, סאפ ואחרים מקפידים לכבד אותה בנוכחותם. אולם, היא עדיין עומדת בצלן של תערוכת האלקטרוניקה הענקית של וגאס בינואר (CES) ושל כנס הסלולר של ברצלונה בפברואר (MWC) ונאלצת לוותר על השקות וחשיפות בינלאומיות עתירות רייטינג וכיסוי תקשורתי לטובת טכנולוגיות מקצועיות ואפורות מהשטח.

למרות זאת, סביט 2011 עדיין מציעה כמה טרנדים מעניינים, שעשויים לייצר בשנה הבאה, הרחק מאור הזרקורים, מכירות של מאות מיליונים ופתרונות ממשיים לארגונים ולצרכנים.

אנשי המכירות מצטיידים

כמו בשאר התערוכות שנערכו מתחילת השנה, גם בסביט מככבים מוצרי הטאבלט (מחשבי לוח) האופנתיים, אולם עיקר הדגש הוא על "התמקצעות" של המכשירים ופנייה לפלחי שוק עסקיים-ייעודיים, שבהם התחרות פחות צפופה.

מדובר במעין סגירת מעגל: מחשבי הטאבלט החלו את דרכם ככלי עבודה חיוני בשוק הלוגיסטיקה וההפצה עוד הרבה לפני שהפכו למוצר צריכה וכעת, לאחר שפרצו את הדרך לשוק ההמוני, הם לוקחים את הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים בחזרה לייעוד המקורי.

כך, למשל, מציגה בתערוכה החברה הצרפתית TazTag מחשב טאבלט חדש עם מסך מגע של 7 אינץ', שמיועד לשוק המכירות וההפצה. הדגם מצויד לראשונה ברכיב בטכנולוגיית NFC, שאיתו ניתן לתקשר אלחוטית ומיידית עם רכיבים דומים שנמצאים בטלפונים, קוראי כרטיסים ומערכות תשלומים ולהעביר מידע מאחד לשני.

מחשב המגע הדקיק מאפשר לאיש המכירות לקרוא ולהציג ללקוח מידע ספציפי על מוצר, לבצע הזמנות ותשלומים מאובטחים, לקרוא כרטיסי לקוח וכדומה, והכול ללא צורך בקשר למסוף פיזי או במודם סלולרי.

לחילופין, ניתן להשתמש בטאבלט הקשיח והמוגן כאביזר להצגת מידע ופרסומות בוויטרינות ובחלונות ראווה, לאפשר ללקוח לחפש מוצרים באופן אינטראקטיבי באמצעות מגע, לאפשר תשלום ב"קופון" וירטואלי ועוד. מערכת ההפעלה היא אנדרואיד של גוגל, מה שמאפשר לפתח עבורה בהמשך אפליקציות ייעודיות, שמתאימות לשימוש אלחוטי ב-NFC.

גם חברת MiTAC הטייוואנית מנסה לפלס לעצמה נישה ביער הטאבלטים החדשים באמצעות פנייה לשוק המקצועי. הסדרה, שהיא מציגה השנה בתערוכה, כוללת, בין היתר, דגם שתוכנן במיוחד לשימוש בתנאי שטח קשים ומציע עמידות בפני נפילות ונתזי מים.

כראוי לחברה, שבנתה את המוניטין שלה בשוק מכשירי ה-GPS הייעודיים (אחראית, למשל, על מותג Mio), מציגה החברה גם טאבלט שתוכנן מראש לשמש כמכשיר GPS מקצועי.

הדגם מצויד במסך 6 אינץ' ובשני מקלטי GPS נפרדים לשיפור הקליטה באזורים בעייתיים. הוא מונע על-ידי גרסה 2.3 של אנדרואיד ומגיע כשהוא מותאם מראש ליישומי מיקום כמו שירות המפות של גוגל ומערכת הנחיה חזותית וקולית.

להבדיל ממכשירי GPS ייעודיים עם מסך מגע, זהו גם טאבלט בידורי לכל דבר, עם אפשרות להצגת סרטים ב-HD מלא, שתי מצלמות מובנות, הורדת אפליקציות ועוד.

מתנתקים מהכבלים

אם תערוכת CES היא המקום לראות כיצד ייראה הבית שלך בעתיד, תערוכת סביט היא מקום טוב כדי לראות כיצד ייראו המשרד וסביבת העבודה בעוד כמה שנים. אחד השינויים החשובים עתיד להיות גמישות מוחלטת בארגון חלל העבודה תודות למכשירים שאינם זקוקים לכבל חשמלי מגושם או לכבלי נתונים פיזיים.

פוג'יטסו, למשל, מציגה בתערוכה אב טיפוס של מסך 22 אינץ', שאינו זקוק לחיבור חשמלי לקיר. הוא מצויד באנטנה אוניברסלית שמוטענת אלחוטית מפאנלים בלתי נראים שמשובצים בשולחן העבודה או אפילו בקירות המשרד, בטווח של מטרים בודדים. מכיוון שגם הנתונים מוזרמים למסך אלחוטית, אפשר להשתמש בו בשיטת "הצב והפעל" ולהזיז אותו לכל פינה בחדר.

חברה אחרת מתמודדת בתערוכה עם סביבת עבודה, שבה גלישה ברשתות חברתיות מציבה סיכון לא קטן למשתמשים - בין אם מדובר בעובדים שמחזיקים במידע רגיש או בילדים שגולשים ומבלים בצ'אטים מבלי לדעת בוודאות מי האדם בצד השני.

הפתרון של החברה כולל התקן USB קטן עם זיהוי טביעת אצבע ביומטרי ותוכנת אבטחה, שמאפשרת זיהוי מוחלט של האדם בצידו השני של ה"צ'אט" וסינון קפדני מאוד של תכנים. באמצעות חבילת החומרה/תוכנה יכול הבוס (או ההורה) להגביל אינדיבידואלית את האנשים עימם ניתן לשוחח בצ'אט ואת האתרים אליהם יכול לגלוש משתמש ספציפי, שמזוהה ביומטרית, ללא חשש לעקיפת המערכת באמצעות העברה או דליפה של סיסמאות.

גם יישומי ענן המחשוב יוצרים באזז רציני בתערוכת סביט השנה וחלק מהחברות כבר נערכות להתמודדות עם דרישות חדשות כמו אבטחת נתונים באמצעות הענן. חברת BT, למשל, מציעה לחברות לחסוך על רכישת תוכנה וחומרה לאבטחה ולהפקיד את ביטחונן ב"חומת אש וירטואלית", שנמצאת בענן.

פתרון זה מאפשר לבצע את כל מה שעושה תוכנת/חומרת האבטחה בארגון: לסנן כתובות, להגן מפני וירוסים ותוכנות זדוניות ולדווח על איומים. בענף מעריכים כי אם המגמה הזאת תתפוס, יצטרכו חברות האבטחה המסורתיות לעדכן את המודל העסקי שלהן.