פרשת מלם: גד זאבי ויתר הנאשמים זוכו מכל אשמה

זאבי ובכירי מלם לשעבר הואשמו כי השיגו במירמה את אישור האסיפה הכללית לשכר חודשי של 10,000 דולר לזאבי ■ השופטת דניאלה שריזלי מתחה ביקורת על התנהלות הפרקליטות בתיק

זיכוי גורף של איש העסקים גד זאבי וביקורת נוקבת על התנהלות הפרקליטות: בית משפט השלום בתל-אביב זיכה היום (ב') מכל אשמה את איש העסקים גד זאבי, מי שהיה יו"ר חברת המחשוב "מלם מערכות", שהואשם כי פעל עם אחרים בדרכי מירמה לסווג מניותיה של החברה כ"בלתי נגועות בעניין אישי", במטרה להשיג רוב לאישור שכרו החודשי בשיעור 10,000 דולר.

גם יתר הנאשמים בפרשה, בכירי מלם לשעבר, המנכ"ל גלעד רבינוביץ', הדירקטור יובל אקר ועורך הדין של החברה אסף טיבר, שהואשמו כי קשרו קשר עם זאבי כדי להשיג אישור של אסיפת בעלי המניות בחברה להחלטה, זוכו היום מכל אשמה.

"התביעה כשלה בהוכחת טענותיה כי הנאשמים שיתפו פעולה בהוצאתה לפועל של תוכנית מירמתית כדי לקבל במירמה את אישור האסיפה הכללית לתשלום שכרו של זאבי", קבע השופטת דניאלה שריזלי, שציינה כי היא מעדיפה את הגירסאות שמסרו הנאשמים על פני הפרשנות שייחסה התביעה לפעולותיהם.

"שכר מוצדק"

השופטת הסבירה כי לאחר בחינת הראיות בתיק, היא הגיעה לכדי מסקנה כי "בדין נסמכו זאבי, רבינוביץ' ואקר על חוות-הדעת שהכין עו"ד טיבר, ולפיה המניות אינן נגועות בעניין אישי, ושאישור שכרו של זאבי במסגרת האסיפה הכללית הושג באורח הוגן, כדת וכדין".

עוד קבעה שריזלי כי "הוכח בראיות כי האישור שהתקבל באסיפה הכללית בדבר העסקתו של זאבי כיו"ר דירקטוריון ותשלום שכרו החודשי הניב רווח כלכלי. אולם, הרווח האמור, שכר חודשי בסך 10,000 דולר, לא הושג בדרכי מירמה. אישור האסיפה הכללית התקבל כדת וכדין, בהגינות וביושר", קבע השופטת דניאלה שריזלי בהכרעת הדין המזכה.

השופטת הסבירה כי היא הגיעה לכדי מסקנה כי הנאשמים הוכיחו כי סיווג 766,356 המניות המשועבדות כמניות שאינן נגועות בעניין אישי, שהביא לאישור תשלום השכר לזאבי, היה "סביר ומתקבל על הדעת".

לדברי השופטת, בניגוד לטענות התביעה, סיווג המניות לא היה מופרך ולא היה כוזב. משכך, קבעה, מניין הקולות באסיפה הכללית - מניות שאינן נגועות בעניין אישי שהצביעו בעד אישור השכר של זאבי - היה נכון, אמיתי וכן.

"יתרה מכך", הוסיפה שריזלי, "על-פי עדויותיהם של עדי התביעה מבין הדירקטורים ואנשי מלם, היה השכר ששולם לזאבי ראוי ומוצדק. השכר הלם את עבודתו ואת המאמצים שהקדיש להבראתה של מלם".

חקירה לא רלוונטית

במסגרת הכרעת הדין המזכה מתחה השופטת ביקורת נוקבת על התנהלות הפרקליטות בניהול התיק. "בסופו של יום לא נכנסתי לנימה אישית בהכרעת הדין והשארתי אותה מקצועית וממלכתית, למרות שמאוד רציתי להגיד את מה שעבר בראשי במהלך הדיונים, וזה שאפשר היה לקצר הרבה", אמרה שריזלי.

"רק בגלל הכבוד שאני רוכשת לתביעה לא הפסקתי דיונים. זה היה ממש לא לעניין", היא הוסיפה. "לא אוכל להימנע מלהעיר על הדרך בה בחרה המאשימה לחקור את עדי ההגנה, ובמיוחד את זאבי, כאשר נראה היה מלכתחילה כי התשתית הראייתית שבידי המאשימה לגביו נעדרת עוצמה ממשית.

"חקירתו הנגדית של זאבי הרחיקה לכת מעבר למה שרלוונטי וראוי. בדיעבד הסתבר כי באצטלה של בדיקת מהימנות, כך הצהירה באת-כוח המאשימה, היא לא היססה להיכנס לעובי הקורה של יחסים עסקיים אשר נרקמו בתקופות שונות בין זאבי וחברות שבשליטתו עם מוסדות בנקאיים שונים, ולבדוק, ללא שמץ של רלוונטיות, האם אישר הבנק תוכנית התייעלות ורה-ארגון זו ואחרת שהציע זאבי בחברה מסוימת אם לאו, והאם עמד בהסדרי התשלומים לבנקים שונים".

השופטת ציינה כי בראייה מאוחרת היא קובעת כי מרבית הנושאים שבנוגע אליהם חקרה הפרקליטות את זאבי - "לא רק שלא היו רלוונטיים; מרביתם היו נושאים מורכבים וסבוכים, שלובים וכרוכים בסוגיות שונות המונַעות מאינטרסים עסקיים, אליהן לא נכון וגם לא ניתן להידרש בהליך זה".

השופטת גם מצאה לנכון לשבח את התנהלותו של זאבי במהלך המשפט. "גירסתו של זאבי על כל פרטיה הייתה קוהרנטית, הגיונית, עניינית ורצינית. למרות קוצר-רוחו הבולט למשמע השאלות המורכבות שהציגה לו באת-כוח המאשימה (עו"ד רחל צירקין שכבר פרשה מהפרקליטות. ח.מ.), חלקן הגדול שאלות ששבו והוצגו בצורה כזו ואחרת, הקפיד זאבי להשיב לכל שאלה ולהסביר כל שטעון היה הסבר. לא אחת ניכר בו זעם, ובכל זאת הוא לא התחמק משום נושא ולא הסתיר דבר".

לא רק על הפרקליטות אלא גם על התנהלות רשות ניירות ערך, שנמנעה מלהביע דעה ברורה לגבי כשרות הפעולות של הנאשמים, מתחה השופטת ביקורת. "הייתי מצפה מרשות ניירות ערך שתביע דעתה, אך היא לא עשתה זאת, אז מה מצפים ממני שאעשה זאת?", אמרה.

"הליך ממושך"

באת-כוחו של גד זאבי, עו"ד איריס ניב-סבג ממשרד שינמן-נגב-ניב, מסרה בתגובה לזיכוי: "אנחנו שמחים מכך שבית המשפט קיבל את טענותינו, לפיהן גד זאבי פעל בתום-לב ועל סמך חוות-דעת משפטית נכונה ומבוססת. זאבי הוא אדם עתיר זכויות שסבל מהליך ממושך שהחל בחקירתו לפני 7 שנים, ולכן ההחלטה העקרונית בעניין חשובה. אנחנו שבעי-רצון".

יצוין כי בימים אלה עומד זאבי לדין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לצדו של האוליגרך מיכאל צ'רנוי, באשמה כי השניים הסתירו את העובדה שצ'רנוי מימן את זאבי לצורך רכישת 20% ממניות בזק וקיבל אופציה להיכנס כשותף בחברה.

זאבי יוצג בידי עורכי הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבג; רבינוביץ יוצג בידי עורכי הדין גיורא ואורי אדרת; אקר יוצג בידי עורכי הדין יוסי אשכנזי ויעל צרבינסקי; וטיבר יוצג בידי עורכי הדין גור-יהודה סביר, ארז הראל וענת בורגר.