המשבר האירופי חוזר לכותרות: מודי'ס הורידה את דירוג יוון

הודיעה על הורדת הדירוג של יוון מ-Ba1 ל-B1 בשל חשש מיישום הקיצוצים הנדרשים ■ "הסבירות שהמדינה תיקלע לחדלות פירעון עלתה מאז הורדת הדירוג האחרונה"

אחרי שמשבר החוב האירופי ירד מתודעת המשקיעים באירופה לאחרונה, סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה היום (ב') על הורדת דירוג החוב של יוון ל-B1 מ-Ba1. יוון הייתה המדינה הראשונה בגוש האירו שנקלעה למשבר חוב ונאלה לבקש סיוע של 154 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע.

מודי'ס הסבירה את המהלך בכך שהחששות גוברות מתהליך גביית מיסים ויישום הקיצוצים הדרושים בתקציב המדינה. בתגובה להודרת הדירוג, לרמה זהה לזה של בוליביה, תשואות האג"ח של המדינה עולות.

"סוכנות הדירוג מאמינה שהסבירות שהמדינה תיקלע לחדלות פירעון עלתה מאז הורדת הדירוג האחרונה ביוני 2010", נכתב בהודעה שפירסמה סוכנות מודי'ס.

מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו בבריסל ב-24 במארס לדיונים במשך יומיים על מנת להסכים על חבילת סיוע שמטרתה לרסן את התפשטות משבר החוב ברחבי היבשת. יש המעריכים כי האמצעים יכללו שימוש בקרן הסיוע שבקופתה 440 מיליארד אירו על מנת לאפשר ליוון לרכוש בחזרה חלק האג"ח שלה ולשלם ריבית נמוכה יותר. לפי דיווחים, גרמניה מתנגדת להצעה.

אג"ח יווני ל-10 שנים ירד והתשואה מהאג"ח עומדת על 12.3%, שיעור גבוה יותר מכל מדינות גוש האירו. במקביל, הפרימיום הנדרש למחזיקי אג"ח גרמני עלה היום ב-4 נקודות בסיס ל-901 נקודות בסיס.

נזכיר, כי ב-14 ליוני סוכנות הדירוג פיץ' הורידה גם כן את דירוג החוב של יוון ל-+BB מ--BBB. ראש הממשלה היווני יורגוס פפדנדראו הוביל קיצוץ בהוצאות הממשלה בשנה שעברה כמו גם העלאת המיסים במדינה. בכך, הגרעון התקציבי ירד ל-9.4% מ-15.4% ב-2009. בנוסף, בסוף החודש צפויה הממשלה לפרסם מהלכים נוספים שמטרתם להילחם בחוב האירופי לשנים 2012 עד 2014.