שאמה: מחירי הנדל"ן הפכו לבעיה פוליטית וחברתית

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת דיבר בפאנל שעסק בתמ"א 38 – טלאי או פתרון, בפסגת הנדל"ן – ועידת הנדל"ן לישראל 2011, של "גלובס"

"אומרים שעיריית ת"א מתנגדת לתמ"א 38, וכל התוכנית מקובלת עלינו, אבל אם מישהו מבקש עץ בגינה הציבורית להלן קוראים לו מתנגד. אז אני מודיע חגיגית שאנחנו לא מתנגדים לתמ"א 38. אנחנו 'התנפלנו' על העניין והוצאנו מאות אלפי שקלים על בדיקות וכגודל המאמץ שעשינו לטובת העניין והירידה לפרטים, כך כל הפרטים הקטנים והאספקטים הפסיכולוגיים והדיונים עם הקבלנים תפחו בפנינו ואנחנו היינו אלה שדחפו לתיקון מספר 2. למה? כי באחד המקרים כבר בית אחד עבר את כל הבדיקות והתמוטט במהלך הבנייה וכשבאנו לבדוק את היסודות שסידרו שם לא היו לפי ספרי העירייה", כך אמר היום מהנדס עיריית ת"א, חזי ברקוביץ', בפאנל שעסק בתמ"א 38 - טלאי או פתרון, בפסגת הנדל"ן - ועידת הנדל"ן לישראל 2011, של "גלובס".

כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת אמר בפאנל כי "תמ"א 38 היא דבר מבורך, ראיתי את זה כשהייתי חבר בשלטון המוניציפאלי. התמריץ הכי מובהק לתמ"א 38 זה מחירי קרקע והיום אנחנו במחירי שיא. זוהי שעת כושר להעלות סוגיות ולהסיר חסמים מקטן עד גדול כי בעיית הנדל"ן הפכה לא רק לבעיה כלכלית אלא רק לבעיה פוליטית וחברתית".

"ברגע שיש לנו בנק מרכזי שהוא די מוטרד ממחירי נדל"ן וממשלה שמאויימת ממחירי הנדל"ן אין כוח, אין בועת נכסים שיכולה להחזיק מעמד מול רגולטורים של בנק מרכזי לאורך זמן. אליי כיו"ר ועדת כלכלה מופנים מעט הצעות בתחום תמ"א 38, אני יודע שיש בעיות בתחום המימון וניתן למצוא פתרונות יצרתיים בעניין מקומי כדי לאפשר ליזמים לקבל מימון. את היטל ההשבחה המאוחד הייתי מבטל לגמרי ולו בהוראת שעה כי הוא יותר מטרד פרוצדוראלי וביורקורטי מאשר גביית היטל ראוי".

עוד אמר שאמה כי "אני בא מר"ג ואני יודע שבעירי מהנדס העיר חיים כהן מניף את הדגל ומריץ פעילות נמרצת כדי לקדם את היוזמה הזו אבל עדיין גם שם כשהעירייה הוסיפה קומה נוספת מעבר לתמ"א עדיין אנחנו בראשית הדרך ואת כל אלה יש לקחת בחשבון. באזורי הביקוש אין רזרבות לא למינהל ולא לאנשים פרטיים לבוא ולהגדיל את סל ההיצע. יום יום לוקחים מהשכבות החלשות ומעבירים הון".

- ראש העיר אומר דברים בענייני נדל"ן, אומר שתמ"א 38 היא רק פתרון בכאילו וגורמת לציפיות בלתי אפשריות.

חזי ברקוביץ: "אומרים עיריית ת"א מתנגדת, אצלנו ואנחנו חלק מהעניין זה או שאתה בעד או בנגד. כל התוכנית מקובלת עלינו, אבל אם מישהו מבקש עץ בגינה הציבורית אז אני מתנגד. אז אני מודיע חגיגית שאנחנו לא מתנגדים לתמ"א 38. בנימה אישית אנחנו התנפלנו על העניין והוצאנו מאות אלפי שקלים על בדיקות וכגודל המאמץ שעשינו לטובת העניין והירידה לפרטים, כל הפרטים הקטנים והאספקטים הפסיכולוגיים והדיונים עם הקבלנים תפכו בפנינו ואנחנו היינו אלה שדחפו לתיקון מספר 2".

"למה? כי באחד המקרים בית שעבר את כל הבדיקות התמוטט במהלך הבנייה וכשבאנו לבדוק אז היסודות שסידרו שם לא היו לפי ספרי העירייה. ואז נבהלנו והתחלנו לבדוק את כל הבקשות המוגשות. 96% נפסלו על קונסטרוקציה במכה ראשונה. שתבינו, בחלק גדול מהמקרים מצב הבניין הורע לאחר התוספת כי זה לא דבר טבעי להוסיף לבניין מאות טונות על הגג בשם החיזוק שלו. אין דבר כזה בעולם, רשמנו פטנט מקומי. ולכן האחריות שלנו היא גדולה שבעתיים".

"התמ"א היא קשה ומסובכת ומגבלתית ולכן לא תביא את הפתרונות למספרים הגדולים. קודם כל יצאנו לכל עלמא ואמרנו חיזוק לא עולה כסף ושנתיים אח"כ אנחנו סובלים מאותה בניין שהבניין וחיזוקו לא עולים כסף ויוכיח קבלן שייקח דירה של 2 מיליון שקל ויביא אותה לשלושה מיליון שקל ויקראו לזה חוצפה אם הקבלן ידרוש 200 אלף שקל כדי לאזן את המצב. יש שכונות בת"א שמעל 50% מהבתים הם דירות להשקעה בשכירות ולא רק באזורי האוניברסיטה, קרי מדובר פה בעסקת נדל"ן שיש לה תשואה".

עוד אמר ברקוביץ': " כשגברת כהן מגלה סדק היא מתקשרת למוקד העירוני לשלוח מהנדס בניינים מסוכנים כי היא שומעת גניחות של הבית. בעניין ההיבט הפסיכולוגי, וואנס אמרנו שזה חינם עכשיו אנחנו אוכלים את נושא החינם. התנפלנו על כולם, האחד בנושא תוכניות מתאר יישוביות ותמ"א 23 יש סעיף אחד שאומר שתקבע כל ועדה את המדיניות שלה כי אף אחד לא מתכוון שבנוה צדק ובכרם התימנים יוסיפו שתיים וחצי קומות. אז נקבע שכל ועדה מקומית תחליט איפה כן ואיפה לא. בתל אביב לאופק התכנון ל-25 השנה הבאות יש בסך הכל תוספת של 25 אלף יח"ד בכל העיר".

עו"ד זיו שרון התייחס לשתי סוגיות ואמר: "החלטת רשות המיסים למבנים שמיועדים להריסה במסגרת תמא 38/2 השוללת את הפטור ממבנים שעומדים להיהרס לגמרי מנוגדת לכל היגיון ואיננה סבירה, מטילה על היזמים בוודאות מע"מ נוסף ויוצרת טורח וביורוקרטיה בניהול המשא ומתן וככזאת נשקלת עתירה לבג"ץ ביחס לאותה החלטה".

בנוסף, קיימת בעיית המימון: "מכיוון שלבנקים יש בעיה לממן את תמ"א 38 כין אין להם מה לשעבד, נכון לרגע נעשים מאמצים לשנות את חוק המקרקעין כך שאפשר יהיה לשעבד את זכויות הבניה בנפרד. כל עוד זה לא המצב ולבנקים יש בעיית מימון, מימון בדרך של הקמת קרנות של הון עצמי של המשקיעים יכול להוות פתרון לבעיית המימון החיצוני לאור השתתפות הבנקים בתמ"א 38" אמר שרון.